نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۱

واکنش منتقدان به انیمیشن Lightyear | قسمت جدید مجموعه Toy Story

انیمیشن لایتیر (Lightyear)، اسپین آف مجموعه Toy Story برای منتقدان نمایش داده شد و توانست میانگین امتیازات نسبتا متوسطی بگیرد.

انیمیشن Lightyear یا در زبان فارسی «لایتیر» یکی از جدیدترین آثار ماجراجویی، اکشن، علمی تخیلی و درام شرکت والت دیزنی پیکچرز (Walt Disney Pictures) است که به‌دست کارگردان، انیماتور و نویسنده بااستعداد و محبوبی به نام آنگوس مک‌لین ساخته شده است. این هنرمند پیش از این، به‌صورت مستقل نقش یک کارگردان فیلم سینمایی را نداشت و عمدتا یا آثار کوتاه می‌خواست یا در زمینه‌ی انیماتوری و نویسندگی نقش پر رنگ‌تری داشت؛ پیش از این، در انیمیشن Finding Dory و انیمیشن Buzz Lightyear of Star Command: The Adventure Begins دستیار کارگردان بود و حالا انیمیشن لایتیر اولین اثر سینمایی او به‌عنوان یک کارگردان است.

در انیمیشن Lightyear بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند کریس ایوانز در نقش باز لایتیر، کیکی پالمر در نقش ایزی هاثورن، پیتر سون در نقش ساکس، جیمز برولین در نقش امپراطور زورگ، تایکا وایتیتی در نقش مو موریسون و دیل سولز در نقش هاربی استیل و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند. انیمیشن لایتیر در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲ (۲۷ خرداد ۱۴۰۱) به‌صورت عمومی در سینماهای سراسر ایالات متحده نمایش داده می‌شود. تا به این لحظه این اثر ماجراجویی امتیاز ۶۰ را از بین ۳۱ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است.

نگارش فیلمنامه این اثر برعهده جیسون هدلی و آنگوس مک‌لین بوده است. این هنرمندان فیلمنامه را براساس داستانی که خود جیسون هدلی، متیو الدریچ و آنگوس مک‌لین مطرح کرده بود، نوشتند. از طرف دیگر هم گالین سوسمن نقش تهیه‌کننده این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش متوسط و روبه‌بالا قرار دارند. اکثر منتقدان، نظرات مثبتی درباره سبک انیمیشنی، صداپیشگی، موسیقی متن و عمق احساسی داستان داشتند؛ این در حالی بود که نسبت به خود فیلمنامه و خط داستانی منتقد بودند و آن را معمولی و مرسوم خواندند.

باز لایتیر جوان با صداپیشگی کریس ایوانز در حال سفر به فضا در انیمیشن Lightyear

آنگوس مک‌لین بعد از همکاری در ساخت انیمیشن در جستجوی دوری که در سال ۲۰۱۶ اکران شد، ایده‌ی ساخت یک اثر سینمایی حول محور باز لایتیر را به استودیوی پیکسار ارائه کرد؛ خود مک‌لین یکی از طرفداران بزرگ داستان‌های علمی تخیلی به شمار می‌رود. این انیماتور و کارگردان که با تماشای آثار علمی تخیلی بزرگ شده بود، دوست داشت که با ظاهر سینمایی و جسورانه‌ی این فیلم، ژانر را متحول کند.

از طرف دیگر هم ۷۷ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر علمی تخیلی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۸۴ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جا که مدتی پیش انیمیشن Lightyear برای منتقدان مطرح جهانی نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این انیمیشن منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی انیمیشن Lightyear از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

انیمیشن لایتیر داستان یک فضانورد جوان به نام باز لایتیر را بازگو می‌کند؛ کسی که در طی ماموریتی به همراه فرمانده و اعضای تیم خود، روی یک سیاره متخاصم فرود آمده بودند. او سخت در تلاش است تا به واسطه‌ی بعدِ زمان و فضا، راهی برای بازگشت به خانه پیدا کند؛ این در حالی است که در همین حین باید با تهدیدی که امنیت کیهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مقابله کند.

باز لایتیر و دوستش با لباس فضایی در انیمیشن Lightyear

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از انیمیشن Lightyear بیندازیم:

دیوید رونی | هالیوود ریپورتر

۹۰ از ۱۰۰

این انیمیشن یک اسپین آف خنده‌دار با تعلیق و عشق زیاد؛ یک اثر بسیار جذاب با روحی بزرگ که با سبکی لایو اکشن، داستانی سرگرم‌کننده، پاپ کورنی، اکشن و زنده را به تصویر می‌کشد. کریس ایوانز در نقش شخصیت اصلی کار فوق‌العاده‌ای را انجام داده است. او با صمیمیت زیادی تعادلی بسیار خوب را بین قهرمانی و خطاپذیری انسانی ایجاد کرده است.

بن کندریک | اسکرین رنت

۸۰ از ۱۰۰

لایتیر یک قسمت جدیدِ هوشمندانه از مجموعه‌ی داستان اسباب بازی از استودیوی پیکسار به شمار می‌رود؛ اثر و مجموعه‌ای که با صحنه‌های خنده‌دار، احساساتی گرم و دوست‌داشتنی و همچنین صحنه‌های انیمیشنی بسیار زیبا پر شده است.

آملیا امبروینگ | آی جی ان

۷۰ از ۱۰۰

بازی‌های قوی و جلوه‌های بصری بسیار جذاب باعث شدند که انیمیشن لایتیر روی جریان قرار بگیرد. اما خود داستان، آن کیفیتی را که شما از پیکسار انتظار دارید، ندارد.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۷۰ از ۱۰۰

این فیلم، اسپین آف مجموعه داستان اسباب بازی محسوب می‌شود؛ بزرگ‌ترین و باثبات‌ترین دستاورد در میان انیمیشن‌های معاصر. باتوجه‌به این موضوع، باید حتما ابتدای آن به این نکته اشاره کرد که لایتیر از آن دسته آثار استودیوی پیکسار است که تنها ۵۰ درصد از دی‌ان‌ای دیزنی را دارد.

بیل گودی کونتز | آریزونا ریپابلیک

۶۰ از ۱۰۰

لایتیر یک انیمیشن معمولی است. کریس ایوانز در نقش صداپیشگی این نسخه از شخصیت باز، انتخاب قشنگ و فوق‌العاده‌ای بود. اما در خود داستان هیچ جادویی وجود ندارد.

باز لایتیر جوان درون فضاپیما در انیمیشن Lightyear، اثر جدید پیکسار

جیک کویل | اسوسیتد پرس

۵۰ از ۱۰۰

یک چرخش اشتباه در دنیای پیکسار که معمولا هم بی حد و مرز است؛ پیچشی که به بن بست می‌رسد. از طرف دیگر خود باز هم کمی خسته‌کننده است.

راجر مور | مووی نیشن

۵۰ از ۱۰۰

به همان اندازه که چشمگیر به نظر می‌رسد، از لحاظ احساسی سبک است، شوخی و طنزی ندارد و تا حدودی خسته‌کننده است.

نیکولاس باربر | بی بی سی

۴۰ از ۱۰۰

داستان این فیلم سطحی، تکراری و تقریبا تک تک قسمت‌های آن به‌صورت کامل روی دست و پا چلفتی بودنِ قهرمانان تکیه کرده است.

رابی کالین | تلگراف

۲۰ از ۱۰۰

احتمالا برای اولین‌بار است که در سابقه کاری استودیو چنین اتفاقی رخ می‌دهد. هر ایده‌ای که در این قسمت از مجموعه Toy Story وجود دارد و داستان زندگی این فضانورد دوست داشتنی را نقل می‌کند، به‌طرز تاسف‌آوری نیمه کاره به‌نظر می‌رسد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که انیمیشن Lightyear نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری خوب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده