نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۰

واکنش منتقدان به فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness

فیلم دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی (Doctor Strange in the Multiverse of Madness) اخیرا در سینماهای مختلف نمایش داده شد و میانگین نمره خوبی از منتقدان گرفت.

فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness یا در زبان فارسی «دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی» یکی از جدیدترین آثار اکشن و ماجراجویی مارول استودیو (Marvel Studios) است که به‌دست کارگردان، نویسنده، بازیگر و تهیه‌کننده بسیار محبوبی به‌نام سم ریمی ساخته شده است. از جمله آثار این فیلمساز می‌توان به فیلم Oz the Great and Powerful (از بزرگ و قدرتمند)، فیلم Drag Me to Hell (مرا به دوزخ بکشان)، سه‌گانه فیلم Spider-Man (مرد عنکبوتی) و سه‌گانه فیلم Evil Dead (مرده شریر) و غیره اشاره کرد.

در فیلم دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند بندیکت کامبربچ در نقش دکتر استیون استرنج، الیزابت اولسن در نقش واندا ماکسیموف/اسکارلت ویچ، چیویتل اجیوفور در نقش کارل موردو، بندیکت وانگ در نقش وانگ، ریچل مک‌آدامز در نقش کریستین پالمر و پاتریک استوارت در نقش چارلز اگزاویر/پروفسور ایکس و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness دیوانگی در تاریخ ۲ می ۲۰۲۲ (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱) در سالن تئاتر دالبی که در منطقه هالیوود شهر لس‌آنجلس قرار دارد، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. بعد هم قرار بود به‌صورت عمومی در تاریخ ۶ می (۱۶ اردیبهشت) در سینماهای ایالات متحده و نمایش داده شود. تا به این لحظه این اثر اکشن امتیاز ۶۲ را از بین ۵۹ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده مایکل والدرون بوده است.

این هنرمند فیلمنامه خود را براساس شخصیت‌ها و کتاب‌های کمیکی که توسط شرکت مارول کامیکس منتشر و خلق شده، نوشته است. از طرف دیگر هم کوین فایگی نقش تهیه‌کننده این اثر را برعهده داشت. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا قرار دارند. اکثر منتقدانی که این اثر ماجراجویی را تماشا کرده بودند، نقدها و نظرات مثبتی را برایش ثبت کردند و بیشتر از هر چیزی به تحسین بازیگران برای هنرنمایی فوق‌العاده‌شان، عمق احساسی، فیلم‌برداری، صحنه‌های اکشن، جلوه‌های بصری، سبک کارگردانی و موسیقی متن پرداختند.

دکتر استرنج در حال انجام طلسم در فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness

این در حالی بود که دیگر منتقدان، نسبت به نگارش فیلمنامه و همچنین سرعت پیش‌روی داستان، انتقاد زیادی داشتند. از طرف دیگر هم ۱۹۰ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر اکشن را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۷۸ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جا که اخیرا فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness برای منتقدان مطرح جهانی و در سینماهای مختلف نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

دنیای سینمایی مارول در فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness، مبحث مولتی‌ورس را باز می‌کند و مرزهای آن را بیشتر از همیشه پیش می‌برد. در این فیلم ما با دکتر استرنج به ناشناخته سفر می‌کنیم. او با کمک متحدان عرفانی خود، چه دوستان قدیم و چه دوستان جدید، واقعیت‌های متناوب دیگر مولتی ورس را طی می‌کند؛ واقعیت‌هایی بسیار خطرناک و روانی‌کننده. او در تلاش است تا با این ماجراجویی، با یک دشمن جدید و البته مرموز روبه‌رو شود.

دکتر استرنج، آمریکا چاوز و رانگ در راهرو در فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness بیندازیم:

نیکولاس باربر | بی بی سی

۱۰۰ از ۱۰۰

بعضی افراد احتمالا این فیلم را بیهوده تلقی می‌کنند و ممکن است حق با آن‌ها هم باشد. اما فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness یک اثر سرگرم‌کننده خالص است.

ریچارد ترنهولم | سی نت

۸۱ از ۱۰۰

فیلم دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی در دستان کارگردان خوبی مانند سم ریمی توانست تعادل شگفت‌انگیزی بین اتفاقات و موضوعات عجیب و غریب و همچنین داستان درام انسانی و تاثیرگذاری به‌وجود بیاورد.

مایک رایان | آپروکس

۷۵ از ۱۰۰

حقیقتا، اختیار و آزادی‌ای که مارول به ریمی داد تا چنین فیلمی تولید کند، واقعا تأثیرگذار است. اما پیش از رسیدن به یک ساعتِ اولیه، هیچ اتفاقات شگفت‌انگیزی به چشم نمی‌آید؛ در صورتی که بعد از رد کردن این سرعت‌گیر، اثر خیلی بهتری به ما نمایش داده می‌شود.

استفانی زاکرک | تایم

۷۰ از ۱۰۰

بهترین چیزی که می‌توان درباره این اثر نسبتا سرگرم‌کننده بگوییم (اگر نخواهیم آن را پیش از حد قابل پیش‌بینی بدانیم)، این است که اگر دقیق نگاه کنید و تمرکز زیادی داشته باشید، متوجه می‌شوید که فیلم دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی، ساخته‌ی جدید سم ریمی است.

الیزابت اولسن در نقش اسکارلت ویچ در فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness

مارک فینی | بوستون گلوب

۶۳ از ۱۰۰

قدرت‌های ابرانسانی استرنج خیلی زیاد است؛ قدرت‌های کامبربچ هم همینطور. بنابراین یکی از آن‌ها با قدرت‌های زیاد خود باعث می‌شود که خندیدن رسما از روی خوشحالی باشد.

برایان تالریکو | راجر ایبرت

۵۰ از ۱۰۰

اعتراض‌هایی درباره آثار دنیای سینمایی مارول وجود دارد که انگار با این هدف به وجود می‌آیند که فقط مردم را نسبت به فیلم یا سریال تلویزیونی بعدی ترغیب و علاقمند کنند. اما رسما می‌توان گفت که هیچکدام از آن آثار، به اندازه این فیلم اوروبروس را تجسم نمی‌کند و مدام در یک چرخه گیر افتاده است. حداقل جادوی این فیلم دیگر برای من از بین رفته است.

ای. او. اسکات | نیویورک تایمز

۴۰ از ۱۰۰

داستان عاشقانه زیادی وجود ندارد. هیچ چیز زیادی از هیچ چیزی وجود ندارد؛ با اینکه از همه چیز، خیلی ایجاد شده است.

جوهانا اشنلر | گلوب اند میل

۲۵ از ۱۰۰

ممکن است جهانی وجود داشته باشد که در آن من حتی ذره‌ای ارتباط احساسی با حداقل یک چیز که در این فیلم اتفاق افتاده بود، داشته باشم؛ ۱۲۶ دقیقه پرسر و صدا و شلوغی که با نام Doctor Strange in the Multiverse of Madness شناخته می‌شود. اما شک دارم که چنین دنیایی وجود داشته باشد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری خوب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده