نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۱

نظر منفی مدس میکلسن درباره متد اکتینگ در بازیگری

مدس میکلسن به‌تازگی به انتقاد از سبک متد اکتینگ در بازیگری پرداخت. او معتقد است که این کار فقط توجه رسانه‌ها را جلب می‌کند و عملکرد واقعی بازیگر را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

به نظر می‌رسد که مدس میکلسن چندان طرفدار متد اکتینگ در بازیگری نیست. بازیگر آثار شناخته‌شده‌ای همچون جیمز باند و Casino Royale که در فیلم Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore نیز حضور دارد، در اظهارات اخیر خود به انتقاد از سبک بازیگری متد توسط برخی هنرپیشگان پرداخت. او می‌گوید هیچوقت فعالیت حرفه‌ای خود را فراتر از زمانی‌که مقابل دوربین‌ها قرار می‌گیرد، نبرده است.

میکلسن در مصاحبه با نشریه British GQ به‌طور مفصل درباره نقش‌های خود و نحوه برخورد با آن‌ها صحبت کرده است. وی صراحتا بیان می‌کند که برای ایفای نقش اصلی در Hannibal از روش متد اکتینگ استفاده نکرده است. وی در ادامه صحبت‌های تندی علیه این سبک بازیگری در هالیوود دارد.

«به نظر من که مزخرف است. اگر فیلم چرندی باشد چه؟ فکر می‌کنید چه چیزی را [با انجام این کار] به‌دست آوردید؟ آیا قرار است من تحت تأثیر اینکه شما شخصیت فیلم را رها نکردید قرار بگیرم؟ به نظر من که باید از همان اول رهایش می‌کردی! چطور می‌خواهید برای بازی در نقش یک قاتل زنجیره‌ای آماده شوید؟ لابد قرار است دو سال را صرف بررسی آن کنید، نه؟».

مدس میکلسن در نقش های مختلف خود

در ادامه از میکلسن خواسته شد تا نظر خود را درباره سناریو فرضی هم‌بازی شدن او با دنیل دی لوئیس در یک فیلم بیان کند که اساسا با روش متد اکتینگ شناخته می‌شود. میکلسن معتقد است که دی لوئیس «بازیگر بزرگی است»، اما احساس می‌کند که نمی‌تواند در صحنه فیلم‌برداری جلوی خود را برای دست انداختن او بگیرد و مدام به خنداندن وی خواهد پرداخت. میکلسن می‌گوید هیچ مشکل شخصی بین او و بازیگران متد وجود ندارد. به عقیده‌ی این هنرپیشه‌ی دانمارکی، مشکل زمانی به وجود می‌آید که داستان‌های مربوط‌به متد اکتینگ در رسانه‌ها هیجان انگیز می‌شوند و همین درنهایت کاری می‌کند که عملکرد واقعی بازیگر در فیلم تحت الشعاع قرار بگیرد.

«من که قرار است با دست انداختن و خراب کردن کاراکتر او کلی خوش بگذرانم. این کار فقط تظاهرگرایانه است. دنیل دی لوئیس بازیگر بزرگی است، اما این هیچ ربطی به این موضوع ندارد. رسانه‌ها فقط می‌گویند «وای خدای من! چه‌قدر نقش را جدی گرفت. پس باید بازیگر فوق‌العاده‌ای باشد. بیایید به او جایزه بدهیم!». سپس درباره‌ی آن بحث می‌شود، همه راجع به آن می‌دانند و تبدیل به یک پدیده می‌شود».

مدس میکلسن و پس زمینه پرده تئاتر

وقتی میکلسن می‌گوید رسانه‌ها اغلب برای جلب توجه عموم مخاطبان درباره بازیگران و سبک متد آن‌ها تیتر می‌زنند، اشتباه نمی‌کند. اخیرا گزارش شده بود که جرد لتو، بازیگر فیلم Morbius در جریان فیلم‌برداری این محصول از سبک متد استفاده کرد و در پشت صحنه دائما با عصا راه می‌رفت تا سختی‌های کاراکتر خود را بهتر درک کند. لتو در فیلم‌های دیگر خود نیز بارها از این سبک استفاده کرده بود؛ تا جایی که گفته می‌شود در زمان ساخت فیلم جوخه انتحار، هدایای عجیبی را برای هم‌بازی‌های خود ارسال کرد و حواشی زیادی را به وجود آورد. او در این فیلم نقش جوکر، ابرشرور دنیای DC را بازی می‌کرد که با شخصیت خاص و حس شوخ‌طبعی پیچیده‌ای خود شناخته می‌شود.

لتو سال گذشته و در مصاحبه‌ای درباره سبک متد اکتینگ گفته بود: «من به خوبی ارزش این اصطلاح را می‌دانم. البته فکر می‌کنم تعریف آن همچنان کمی مبهم است. به طوری که می‌تواند واقعا تظاهرگرایانه باشد. من وظیفه‌ی خودم می‌دانم که سر کار حاضر شوم و بهترین عملکرد خودم را نشان دهم. این وظیفه‌ی من است که سر کار حاضر شوم و هر کاری را که از دستم ساخته است، انجام دهم تا حتی بیش از حد آماده باشم. البته اینکه با سایر افراد همکاری داشته باشم و کار کردن با من هم برای سایر افراد لذت بخش‌باشد، جز وظایف من است».

در پایان شما می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربره در میان بگذارید.


منبع movieweb
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده