نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۵

سونی به دنبال نامزدی Spider-Man: No Way Home در بخش بهترین فیلم اسکار

هالیوود ریپورتر تأیید کرد که سونی و مارول به‌دنبال نامزدی فیلم Spider-Man: No Way Home در بخش بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۱ هستند.

از زمان همه‌گیری ویروس کرونا، فیلم‌های زیادی به‌عنوان نجات‌دهنده‌ی باکس آفیس معرفی شدند. اما حالا واضح به نظر می‌رسد که این لقب برازنده‌ی Spider-Man: No Way Home است. سومین فیلم از سه‌گانه‌ی اسپایدرمن، از نظر فروش، عملکردی در سطح دوران قبل از کرونا را از خود نشان داد تا بلاک‌باستر تحسین‌شده‌ی سونی و مارول علاوه‌بر نظر مثبت منتقدان، رضایت افرادی را جلب کرده باشد که برای تماشای آن به سینما رفتند. فیلم Spider-Man: No Way Home در راتن تومیتوز به رضایت ۹۴ درصدی منتقدها و رضایت ۹۹ درصدی تماشاگرها رسیده است. نمره‌ی سینمااسکور +A و نمرات فیلم در IMDB و Letterboxd به خوبی گویای میزان رضایت مردم از این اثر هستند.

اخیرا گمانه زنی‌هایی مبنی بر احتمال حضور جدیدترین فیلم اسپایدرمن در جوایز اسکار امسال مطرح شده بود. حالا رسانه‌ی هالیوود ریپورتر اعلام کرد که سونی به شکل جدی Spider-Man: No Way Home را به مانند فیلم‌های اسکاری دیگر، برای اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینما به نمایش درمی‌آورد؛ با تبلیغات ویژه‌ی For Your Consideration و برگزاری نشست‌های پرسش و پاسخ با عوامل سازنده. فیلم Spider-Man: No Way Home که به‌تازگی مجموع فروش جهانی آن از ۹۰۰ میلیون دلار فراتر رفت، تمام تلاش خود را برای جذب آرا به کار خواهد گرفت.

کوین فایگی، رئیس استودیوهای مارول در این‌باره گفت که امیدوار است اعضای آکادمی «درباره‌ی هنر داستان‌سرایی این اثر که موفق به برقراری ارتباط احساسی با چنین طیف وسیعی از افراد جامعه شد، فکر کنند. وقتی مردم در سالن‌های سینما حاضر می‌شوند و با پایان فیلم ایستاده آن را تشویق می‌کنند، مطمئنا اتفاق خوبی است. وقتی مردم با به یاد آوردن خاطرات ۲۰ سال گذشته اشک‌های خود را پاک می‌کنند و به معنای آن فکر می‌کنند، حتما این یک اتفاق خوب است. این‌ها مواردی هستند که آکادمی سال‌ها پیش برای شناختن و ارزش نهادن برای آن‌ها به وجود آمد».

اسپایدرمن راهی به خانه نیست

کوین فایگی: وقتی مردم با به یاد آوردن خاطرات ۲۰ سال گذشته اشک‌های خود را پاک می‌کنند و ایستاده مشغول تشویق فیلم در سالن سینما می‌شوند، حتما اتفاق خوبی رخ داده است

معمولا اینگونه بوده است که آکادمی و دیگر جوایز معتبر سینما که خود را دارای پرستیژ می‌دانند، به آثار سینمایی ابرقهرمانی و به‌طور کلی بلاک‌باسترهای پرفروش سینما با دید از بالا به پایین نگاه می‌کنند. این موضوع (نگاه کردن چنین مراسم‌هایی به فیلم‌های ابرقهرمانی به‌عنوان آثاری سطح پایان) برای تام هالند، ستاره فیلم Spider-Man: No Way Home غیرقابل قبول است. وی در مصاحبه اخیر خود در این‌باره می‌گوید:

«شما می‌توانید از [مارتین] اسکورسیزی بپرسید که آیا می‌خواهد یکی از فیلم‌های مارول را بسازد؟ اما او نمی‌داند که چطور باید چنین اثری را ساخت. چون هرگز یکی از آن‌ها را نساخته است. من در فرایند ساخت چند فیلم از آثار مارول نقش داشتم و در فیلم‌های دیگری که در بحث‌های مربوط‌به اسکار مطرح می‌شوند نیز بازی کردم. باید بگویم که واقعا تنها تفاوت آن‌ها این است که یکی از آن‌ها خیلی پرهزینه‌تر از دیگری است. کاری که من برای موشکافی کاراکتر برای خود انجام می‌دهم و کاری که کارگردان برای به تصویر کشیدن قصه و شخصیت‌ها انجام می‌دهد، در همه‌ی آن‌ها انجام می‌شوند. فقط مقیاس کار است که میان آن‌ها تفاوت ایجاد می‌کند. بنابراین فکر می‌کنم که آن‌ها قطعا هنر واقعی هستند».

تام هالند و مارتین اسکورسیزی

هالند صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: «منظورم این است که شما می‌توانید از بندیکت کامبربچ، رابرت داونی جونیور یا اسکارلت جوهانسون که علاوه‌بر فیلم‌های ابرقهرمانی، سابقه‌ی ساخت فیلم‌های شایسه‌ی اسکار را داشتند نیز در این‌باره سؤال کنید و مطمئن باشید که آن‌ها هم این موضوع را تأیید می‌کنند که برای ساخت همه‌ی آن‌ها، کارهای مشابقه فقط در مقیاس متفاوت انجام می‌شوند. ضمن اینکه در فیلم‌های اسکاری کمتر از Spandex (نوعی پارچه لباس سبک و انعطاف پذیر) استفاده می‌شود!».

اما این مصاحبه از جنبه‌های دیگری هم جالب توجه است. تام راتمن، رئیس سونی پیکچرز با اشاره به این موضوع می‌گوید: «ضروری است که آکادمی ارتباط خود با سینمای باکیفیت تجاری را از دست ندهد». ایمی پاسکال، تهیه کننده Spider-Man: No Way Home در ادامه اضافه می‌کند: «همه‌ی ما با این هدف وارد این تجارت شدیم تا فیلم‌هایی بسازیم که مردم برای دیدن آن‌ها رغبت داشته باشند؛ فیلم‌هایی که توانایی برانگیختن احساسات آن‌ها را دارند. من فکر می‌کنم این فیلم قطعا توانایی انجام چنین کاری را دارد».

نظر شما درباره اظهارات عوامل ساخت فیلم Spider-Man: No Way Home چیست؟ آیا شما هم فکر می‌کنید فیلم‌های ابرقهرمانی مانند مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، استحقاق ارزیابی منصفانه برای کسب نامزدی‌ها یا جوایز مراسمی مثل اسکار را دارند یا باتوجه‌به سبک خود اصلا نباید توجهی از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی دریافت کنند؟ لطفا دیدگاه‌های خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع comicbookmovie
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده