نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۶

واکنش منتقدان به فیلم Licorice Pizza - لیکریش پیتسا

فیلم لیکریش پیتسا (Licorice Pizza)، جدیدترین اثر پل توماس اندرسون، اخیرا برای منتقدان مطرح جهانی نمایش داده شد و توانست امتیازات خیلی خوب و بالایی را از آن‌ها بگیرد.

فیلم Licorice Pizza یا در زبان فارسی «لیکریش پیتسا» یکی از جدیدترین آثار درام و کمدی شرکت یونایتد آرتیستس ریلیزینگ (United Artists Releasing) است که به‌دست کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده بااستعداد و مجبوبی به‌نام پل توماس اندرسون ساخته شده است. از جمله آثار این هنرمند می‌توان به فیلم Phantom Thread (رشته خیال)، فیلم Inherent Vice (خباثت ذاتی)، فیلم The Master (استاد)، فیلم There Will Be Blood (خون به پا خواهد شد) و فیلم Punch-Drunk Love (عشق پریشان) و غیره اشاره کرد.

در فیلم لیکریش پیتسا، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند آلانا هایم در نقش آلانا کین، کوپر هافمن در نقش گری ولنتاین، شان پن در نقش جک هولدن، تام ویتس در نقش رکس بلاو، بردلی کوپر در نقش جان پیترز، بنی سفدی در نقش جوئل واچز، مایا رودولف، اسکایلر گیساندو و مری الیزابت الیس و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم لیکریش پیتسا قرار است در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ (۵ آذر ۱۴۰۰) در برخی سینماهای منتخب ایالات متحده، به‌صورت محدود نمایش داده شود. سازندگان این اثر در نظر دارند که فیلم خود را در تاریخ ۲۵ دسامبر (۴ دی) به‌صورت عمومی و گسترده نمایش دهند. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۹۴ را از بین ۱۶ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود پل توماس اندرسون بوده است.

از طرف دیگر هم سارا مورفی، پل توماس اندرسون و آدام سامنر نقش تهیه‌کننده این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که همه آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا قرار دارند. اکثر منتقدان، معتقد بودند که لیکریش پیتسا باعث شده تا پل توماس اندرسون رشد بسیار عظیمی بکند و به سطح خیلی بالاتر برود؛ کارگردانی که با مهارت‌های خود کاری کرده که بازیگران درجه یک این تیم، با تمام وجود استعداد خود را به تصویر بکشند.

آلانا هایم با جلیقه‌ای گلبهی و لباسی گلگلی در فیلم Licorice Pizza

از طرف دیگر هم ۳۰ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر کمدی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۱۰۰ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جایی که مدتی پیش فیلم Licorice Pizza برای منتقدان مطرح جهانی نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Licorice Pizza از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

فیلم لیکریش پیتسا داستان بزرگ شدن آلانا کین و گری ولنتاین را روایت می‌کند؛ داستانی که در آن به این طرف و آن طرف می‌روند، عاشق می‌شوند و در سال ۱۹۷۳ و دره سن فرناندو زندگی می‌کنند. این فیلم که توسط پل توماس اندرسون نویسندگی و کارگردانی شده است، مسیر خائنانه‌ی عشق اول زندگی را دنبال می‌کند.

کوپر هافمن در شب فیلم Licorice Pizza

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Licorice Pizza بیندازیم:

کلینت ورثینگتون | کانسیکوئنس

۱۰۰ از ۱۰۰

بدون شک می‌توان گفت که این فیلم، یکی از بهترین آثار سینمایی امسال است؛ البته یکی از بهترین کارهای اندرسون.

تیم گریرسون | اسکرین دیلی

۱۰۰ از ۱۰۰

سایه‌ی روح آزاد رابرت آلتمن در سراسر این فیلم حس می‌شود؛ اثری که حول محور موضوعات مختلف و البته مهم می‌چرخد. فیلم Licorice Pizza زمانی به اوج خود می‌رسد که با سرعتی آرام و پیوسته پیش می‌رود. همین موضوع هم باعث می‌شود که این اثر به ملایم‌ترین، دوست‌داشتنی‌ترین فیلم در کل رزومه‌ی اندرسون تبدیل شود.

پیتر بردشاو | گاردین

۱۰۰ از ۱۰۰

یک فیلم بسیار لذت‌بخش. من حاضرم برای داشتن بخش دیگری از این داستان و دنیای آن، هرکاری انجام دهم.

دیوید ارلیچ | ایندی وایر

۱۰۰ از ۱۰۰

در فیلم لیکریش پیتسا، زمان چیزی نیست که آدم‌ها را از هم دور نگه می‌دارد؛ زمان تنها چیزی است که به آن‌ها اجازه می‌دهد در وهله اول یکدیگر را پیدا کنند. این فیلم خیالی هم یک دقیقه از آن را تلف نمی‌کند.

آلونسو دورالده | The Wrap

۱۰۰ از ۱۰۰

این فیلم تماما روی دوش بازیگران تازه‌کاری به نام هایم (اندرسون چند موزیک ویدیوی این گروه را کارگردانی کرده است) و هافمن (پسر فیلیپ سیمور هافمن مرحوم) است؛ بازیگرانی که فوق‌العاده خوب عمل کردند و سراسر فیلم را جذاب کردند.

بردلی کوپر به همراه کوپر هافمن در فیلم Licorice Pizza

مایک رایان | آپروکس

۹۰ از ۱۰۰

فیلمنامه این اثر خیلی اهمیتی ندارد؛ زیرا به سختی می‌توان گفت که اصلا فیلمنامه‌ای دارد. اما درهرصورت فوق‌العاده سرگرم‌کننده است.

رودریگو پرز | پلی‌لیست

۸۳ از ۱۰۰

اگر با چاشنی‌های غیرمتعارف و خاص مشکلی ندارید، لیکریش پیتسا یک اثر فوق‌العاده خیالی و خاطره‌انگیز برای جوانان است؛ اثری که بسیار هوشمندانه و استادانه توسط فیلمسازی ساخته شده که اصلا برایش مهم نیست آیا این فیلم برای شما مناسب است یا نه. همه‌ی مخاطبان دعوت شده‌اند و از آن‌ها استقبال می‌شود. اما تلاش‌های ملایم و آرام کارگردان نشان می‌دهد که چقدر دارد از اثر خود لذت می‌برد؛ تا حدی که برایش مهم نیست مخاطب کاملا به داستانش جذب شده است یا نه.

دیوید رونی | هالیوود ریپورتر

۷۰ از ۱۰۰

این فیلم، خصوصا در قسمت دومِ پر پیچ و خم خود، اغلب اوقات این سؤال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که داستان قرار است به کجا برسد؛ بیشتر از روی ناامیدی تا از روی کنجکاوی.

راجر مور | مووی نیشن

۶۳ از ۱۰۰

حتی اگر این فیلم به‌عنوان یکی از بهترین آثار اندرسون به شمار نرود، باز هم «قسمت‌های خوب» آن تا حدی برجسته است که به‌عنوان دوست‌داشتنی‌ترین لحظاتی که آثار سینمایی امسال ارائه کردند، حساب می‌شوند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Licorice Pizza نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری بسیار عالی، جذاب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده