// جمعه, ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۹

یونیورسال فقط فیلم جدید کریستوفر نولان را ۱۰۰ روز اکران خواهد کرد

بازه‌ی زمانی اکران سینمایی اختصاصی طی ماه‌های اخیر کوتاه‌تر از گذشته شده است. بااین‌حال یونیورسال فیلم جدید کریستوفر نولان را ۱۰۰ روز فقط داخل سینماها پخش خواهد کرد.

یونیورسال پیکچرز به‌عنوان پخش‌کننده و استودیوهای یونیورسال به‌عنوان تولید کننده از همان ابتدا تمام شرایط و خواسته‌های کریستوفر نولان را پذیرفتند تا بالاخره با او همکاری کنند. به همین دلیل فیلم جدید کارگردان اینتراستلار، تنت و دانکرک که مربوط‌به پروژه‌ی منهتن، جنگ جهانی دوم و پدر بمب اتم است، ۱۰۰ روز اکران سینمایی اختصاصی دریافت می‌کند؛ درحالی‌که حتی اکران‌های سینمایی اختصاصی ۹۰ روزه نیز توسط اکثر استودیوها رها شده‌اند. رئیس هیئت مدیره‌ی یونیورسال که شدیدا از شکل‌گیری این همکاری خوشحال است، کریستوفر نولان را «فیلم‌سازی قرارگرفته در گروهی تشکیل‌شده از یک نفر» می‌داند؛ یک استثنا در مدل کاری استودیو.

دیزنی، وارنر و پارامونت به‌صورت رسمی اعلام کرده‌اند که از سال ۲۰۲۲ به بعد شاهد اکران ۴۵ روزه‌ی فیلم‌های سینمایی آن‌ها پیش از قرارگیری در دیزنی پلاس، HBO Max و پارامونت پلاس خواهیم بود. از آن سو MGM که توسط آمازون خریداری شده است،‌ احتمالا در آینده قرار نیست طولانی‌تر از ۴۵ روز وفادار به اکران سینمایی بماند. لاینزگیت و تیم‌های نه‌چندان بزرگ دیگر هم ظاهرا نمی‌توانند برخلاف جهت این جریان جدید متمرکز روی اکران ۴۵ روزه حرکت کنند. این وسط شاید سونی پیکچرز تنها استودیو فیلم‌سازی بزرگ هالیوود باشد که برای برخی از پروژه‌ها همچنان وفادار به ۹۰ روز اکران سینمایی اختصاصی می‌ماند؛ فقط شاید.

تصویر جولیوس رابرت اوپنهایمر (پدر بمب اتمی) در کنار کریستوفر نولان، کارگردان بریتانیایی

یونیورسال مدل انعطاف‌پذیرتری را برگزیده است و براساس عملکرد هر فیلم سینمایی در گیشه‌ها، آن را به مدت سه‌هفته، پنج‌هفته یا بیشتر داخل سالن‌های سینما نگه می‌دارد. پس در آینده بسیار کم پیش می‌آید که یک فیلم بیشتر از ۴۵ روز توسط یونیورسال پیکچرز فقط داخل سینماها نگه داشته شود. ولی به نظر دانا لنگلی، رئیس هیئت مدیره‌ی یونیورسال پیکچرز نولان یک استثنا برای این قانون است. به‌گفته‌ی او شاید فقط سه فیلم‌ساز اکنون در هالیوود فعال باشند که یک استودیو حاضر می‌شود به آن‌ها ورای جریان کلی به وجود آمده، اکران سینمایی اختصاصی بلند ۹۰ روزه بدهد.

بر کسی پوشیده نیست که کریستوفر نولان تجربه‌ی سینمایی فیلم‌ها را بسیار باارزش می‌داند و قصد محافظت از آن را دارد

لنگلی می‌گوید برای آثاری غیر از فیلم جدید کریستوفر نولان، اکران سینمایی اختصاصی به مدت ۱۷ روز، ۳۱ روز یا کمی بیشتر کاملا منطقی است. زیرا زمان می‌برد تا وضعیت باکس‌آفیس به دوران قبل از شیوع ویروس کرونا/کووید 19 بازگردد و بالاخره نباید فراموش کرد که یونیورسال شبکه آنلاین Peacock را دارد.

البته یونیورسال اکران سینمایی اختصاصی را رها نخواهد کرد و در آینده به‌دنبال پخش همزمان فیلم‌ها در شبکه آنلاین و سینماها نخواهد بود. بلکه چند پروژه به‌عنوان فیلم سینمایی خواهد داشت و چند پروژه به‌عنوان فیلم تلویزیونی برای شبکه پیکاک.

وقتی کریستوفر نولان پس از ۱۹ سال همکاری با وارنر دیگر به‌خاطر رفتار این شرکت با سازندگان چندین و چند فیلم سینمایی از آن جدا شد، استودیوهای مختلف مشغول رقابت برای امضای قرارداد با او بودند؛ از پارامونت و اپل تا MGM، سونی پیکچرز و حتی خود وارنر. درنهایت یونیورسال تبدیل به استودیو سازنده‌ی این فیلم درام ۱۰۰ میلیون دلاری شد. زیرا تمام شرایط مدنظر نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان آثاری همچون فیلم Following، فیلم Memento، فیلم Insomnia، سه‌گانه شوالیه تاریکی، The Prestige و فیلم Inception را به‌صورت کامل پذیرفت.

تولید فیلم جدید کریستوفر نولان توسط استودیو یونیورسال

یونیورسال به مانند دیزنی و وارنر طی چندین و چند ماه گذشته، شکل اکران برخی از فیلم‌ها را تغییر داد. اما برخلاف آن‌ها اصلا درگیر حواشی نشد و به قراردادهای خود پشت‌پا نزد. تصمیمات با هماهنگی کامل تیم‌های سازنده‌ی آثار سینمایی گرفته شدند و قراردادهای آن‌ها مطابق فرمت جدید اکران اصلاح شدند؛ تا شاهد مواردی همچون شکایت اسکارلت جوهانسون از دیزنی و عصبانیت شدید دنی ویلنوو از وارنر نباشیم. لنگلی در تکمیل صحبت‌های خود می‌گوید: «از سال‌ها قبل به‌دنبال همکاری با کریس بودیم. کارنامه‌ی او پذیرش این شرایط را منطقی می‌کند».


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده