نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۰

واکنش منتقدان به فیلم The Tragedy of Macbeth - تراژدی مکبث

فیلم تراژدی مکبث (The Tragedy of Macbeth) ساخته جدید جوئل کوئن به‌تازگی در جشنواره فیلم نیویورک نمایش داده شد و توانست میانگین امتیاز بالایی را دریافت کند.

فیلم The Tragedy of Macbeth یا در زبان فارسی «تراژدی مکبث» یکی از جدیدترین آثار درام، تاریخی، دلهره‌آور و جنگی شرکت ای ۲۴ (A24) است که به‌دست نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان بااستعداد و محبوبی به‌نام جوئل کوئن ساخته شده است. این اولین فیلمی محسوب می‌شود که جوئل کوئن به‌تنهایی نویسندگی و کارگردانی آن را انجام داده است. در فیلم تراژدی مکبث، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند دنزل واشنگتون در نقش لرد مکبث، فرانسیس مک‌دورمند در نقش لیدی مکبث، کوری هاوکینز در نقش مک‌داف، برندن گلیسون در نقش پادشاه دانکن، هری ملینگ در نقش مالکوم، برتی کارول در نقش بانکو، کاترین هانتر در نقش جادوگر، موزز اینگرام در نقش لیدی مک‌داف، رالف اینسون در نقش کاپیتان، برایان تامپسون در نقش قاتل جوان و شان پاتریک توماس در نقش مانتیث و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم تراژدی مکبث در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲ مهر ۱۴۰۰) جشنواره فیلم نیویورک، برای اولین‌بار نمایش داده شد. سازندگان این اثر در نظر دارند که تراژدی مکبث را در تاریخ ۲۵ سپتامبر (۴ دی) به‌صورت محدود در برخی سینماهای خاص اکران کنند و بعد از آن هم در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۴ دی ۱۴۰۰) در سرویس استریم اپل تی وی پلاس نمایش دهند. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۹۰ را از بین ۱۲ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود جوئل کوئن بوده است. این هنرمند فیلمنامه‌ی خود را براساس داستان مشهوری به‌نام Macbeth با قلم ویلیام شکسپیر منتشر شده، نوشته است. از طرف دیگر هم خود جوئل کوئن، رابرت گراف و فرانسیس مک‌دورمند نقش تهیه‌کنندگان این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که تمام آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا قرار دارند.

تا به امروز آثار سینمایی مختلفی براساس کتاب‌ها و داستان‌های ویلیام شکسپیر ساخته شده که یکی از یکی بهتر هستند؛ اما از جمله بهترین آن‌ها می‌توان به فیلم Throne of Blood (سریر خون) در سال ۱۹۵۷ (مکبث)، فیلم Hamlet (هملت) در سال ۱۹۶۴، فیلم Chimes at Midnight (ناقوس‌های نیمه‌شب) در سال ۱۹۶۵ (براساس شخصیت جان فالستاف)، فیلم Maqbool (مقبول) در سال ۲۰۰۳ (مکبث) و غیره اشاره کرد. از طرف دیگر هم ۲۳ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر تاریخی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۱۰۰ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جا که اخیرا فیلم The Tragedy of Macbeth در جشنواره فیلم نیویورک نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم The Tragedy of Macbeth از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

یک لرد اسکاتلندی به واسطه‌ی حرف‌های سه جادوگر متقاعد می‌شود که قرار است پادشاه بعدی اسکاتلند باشد. به همین ترتیب هم نقشه‌هایی کشید تا هرچه زودتر قدرت را در دست بگیرد. زن جاه‌طلب این لرد هم در این نقشه‌ها، همسر خود را همراهی می‌کند تا زودتر این اتفاق رخ دهد.

دنزل واشنگتون با زره مخصوص در فیلم The Tragedy of Macbeth

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم The Tragedy of Macbeth بیندازیم:

رابرت دنیلز | پلی‌لیست

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم The Tragedy of Macbeth از جوئل کوئن همان نوع از هنر نظری است که همیشه رخ نمی‌دهد؛ این نوع از هنر زمانی رخ می‌دهد که گروهی از هنرمندان، با تمام تلاش و استعداد خود، روی میراثی کار می‌کنند و اثری را خلق می‌کنند که به قلبشان نزدیک است؛ آن هم به‌خاطر چالشی که برایشان به وجود می‌آورد نه غیر این. دنزل واشنگتون و فرانسیس مک‌دورمند نترس هستند و فیلم تراژدی مکبث یک تکان هیجان‌انگیز از اشعار محسوب می‌شود و یک نوع ترس قدیمی اما خوب را ایجاد می‌کند.

رابی کالین | تلگراف

۱۰۰ از ۱۰۰

از بین تمام نمایشنامه‌های شکسپیر، شاید بتوان مکبث را همان اثری دانست که به بهترین شکل در سینما اجرا شده است. آن هم با اقتباس‌های فوق‌العاده و متمایزی که در طی این سال‌ها ساخته شده است؛ از جمله ولز، آکیرا کوروساوا، رومن پولانسکی و اخیرا هم توسط جاستین کورزل با بازی مایکل فاسبندر و ماریون کوتیار. باز جوئل کوئن در این اثر حرف متفاوتی برای بیان کردن دارد؛ زیرا بیان کلمه‌ی «جدید» کاملا اشتباه است.

سیدهانت ادلاکا | آی جی ان

۹۰ از ۱۰۰

یک فیلم سیاه و سفید جذاب و چشمگیر که به چندین دوره سینمایی بازمی‌گردد. تراژدی مکبث از جوئل کوئن یک داستان قدیمی را آنقدر می‌پیچاند که آن را به یک قصه ی جدید تبدیل می‌کند. اما در عین حال هم به بازی فوق‌العاده‌ی دنزل واشنگتون و فرانسیس مک‌دورمند، هنرمندان اصلی خود تکیه می‌کند تا یک حس آشنا و هیجان‌انگیزی را ایجاد کند.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۹۰ از ۱۰۰

این فیلم به واسطه‌ی احساسات کنایه‌آمیزی که توسط بازی فوق‌العاده‌ی واشنگتون ابراز می‌شود، نشان می‌دهد که نژاد بشر چقدر سریع می‌تواند از مسیر همیشگی‌اش بیرون برود و به انحراف کشیده شود. این فیلم، این موضوع دراماتیک را با تمرکز فوق‌العاده زیادی نشان می‌دهد.

فرانسیس مک دورمند در فیلم The Tragedy of Macbeth

جسی هاسنگر | کانسیکوئنس آو ساوند

۸۳ از ۱۰۰

نسخه‌ی جوئل کوئن از داستان مکبث، ترکیبی زیرکانه و جذاب از حس تئاتری و تفسیر سینمایی است که با سبک مونوکروم یا همان تک‌رنگ فیلم‌برداری شده است.

استیفن ویتی | اسکرین دیلی

۷۰ از ۱۰۰

با بازی برجسته‌ی دنزل واشنگتون و فرانسیس مک‌دورمند، ستارگان این فیلم تصاویر حرفه‌ای و همچنین طراحی تولید چشمگیر، به سختی می‌توان تراژدی مکبث از جوئل کوئن را داستانی خواند که توسط یک احمق روایت شده باشد. اما هنوز هم می‌توانست از صدا و خشم بیشتری استفاده کند و ایده‌ی بهتری از آنچه قرار بود نمایش داده شود، داشته باشد.

کیث اولیچ | مجله اسلنت

۶۳ از ۱۰۰

چیزی که در اینجا وجود ندارد، هوسِ کشنده‌ی قدرت است که با عطشِ مکبث و لیدی مکبث برای یکدیگر هماهنگی و همخوانی دارد؛ همین هم شکست و نابودی متقابل آن‌ها را ثابت می‌کند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Tragedy of Macbeth نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری بسیار عالی، جذاب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده