نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۶ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۰

واکنش منتقدان به فیلم Candyman - کندی من

فیلم کندی من (Candyman) که سبکی ماوراطبیعی و اسلشری دارد، مدتی پیش در سینماها اکران شد و میانگین امتیاز خوب و بالایی را از منتقدان مطرح جهانی دریافت کرد.

فیلم Candyman یا در زبان فارسی «کندی من» یکی از جدیدترین آثار ترسناک و دلهره‌آور شرکت مترو-گلدوین مایر (Metro-Goldwyn-Mayer) است که به‌دست کارگردان و نویسنده خیلی خوب و تازه کاری به نام نیا دکاستا ساخته شده است. از جمله آثار این فیلمساز می‌توان به فیلم The Marvels (مارول‌ها) و فیلم Little Woods (جنگل کوچک) و غیره اشاره کرد. در فیلم Candyman، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند یحیی عبدل متین دوم در نقش آنتونی مک‌کوی/کندی من، تونی تاد در نقش دنیل رابیتایل، تیونا پریس در نقش برایانا کارت‌رایت، نیتن استوارت جرت در نقش تروی کارت‌رایت، کولمن دامینگو در نقش ویلیام برک، کایل کامینسکی در نقش گریدی گرین برگ، ونسا ویلیامز در نقش ان-ماری مک‌کوی، ربکا اسپنسر در نقش فینلی استیفنز و مایکل هارگرو در نقش شرمن فیلدز/کندی من و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم کندی من در تاریخ ۲۷ اوت ۲۰۲۱ (۵ مرداد ۱۴۰۰) به‌صورت عمومی در سینماهای ایالات متحده اکران شد. پیش از این، سه تاریخ دیگر برای اکران این اثر انتخاب شده بود اما به‌خاطر پاندمی کووید ۱۹، به تأخیر خورد و سرانجام به این تاریخ نهایی رسید. تا به این لحظه این اثر ترسناک امتیاز ۷۲ را از بین ۴۶ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود نیا دکاستا، جوردن پیل و وین رزنفیلد بوده است. این هنرمندان فیلمنامه خود را براساس فیلمی که با همین نام در سال ۱۹۹۲ اکران شده بود و داستان کوتاه The Forbidden که توسط کلیو بارکر منتشر شده بود، نوشتند. از طرف دیگر هم ایان کوپر، وین رزنفیلد و جوردن پیل نقش تهیه‌کنندگان این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا و متوسط قرار دارند.

منتقدانی که نظرشان را برای این فیلم ثبت کردند، تا حد زیادی آن را مورد تحسین قرار دادند. بیشتر از هر چیزی، سبک کارگردانی نیا دکاستا و ترکیب مسائل اجتماعی با المان‌های ترس و وحشت بود که نظر منتقدان را به خود جلب کرد؛ اثری که جلوه‌های تصویری بسیار جذابی هم دارد و نظرات مخاطبان را به خود جلب می‌کند. از طرف دیگر هم ۲۱۲ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر دلهره‌آور را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۸۵ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جا که اخیرا فیلم Candyman در سینماها نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Candyman از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در زمان حال و یک دهه پس از نابود شدن آخرین برج کابرینی، آنتونی و شریکش به یک اتاق زیرشیروانی در کابرینی که حالا تغییر زیادی کرده بود، نقل مکان کردند. برخورد اتفاقی با یک پیرمرد، باعث شد که آنتونی با داستان واقعی ماجرای کندی من روبه‌رو شود. او تمایل زیادی برای استفاده از این جزئیات بزرگ در استودیوی خود برای کشیدن یک نقاشی جدید داشت. آنتونی به‌طور اتفاقی و کاملا ناخواسته، دری را به گذشته‌ای پیچیده باز می‌کند؛ اتفاقی که نه‌تنها سلامت روان خودش را به هم می‌ریزد، بلکه موج عظیم و وحشتناکی از خشونت را به راه می‌اندازد.

یحیی عبدالمتین دوم در دالانی مرموز در فیلم Candyman

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Candyman بیندازیم:

اوکلا جونز | کانسیکوئنس آو ساوند

۹۱ از ۱۰۰

فیلم کندی من با فیلمنامه تازه و مهیج خود نه‌تنها به نسخه اصلی این اثر ادای احترام می‌کند، بلکه همچنان منحصربه‌فردی خود را دارد و کاملا نوآورانه است.

بیل گودی کونتز | آریزونا ریپابلیک

۸۰ از ۱۰۰

ما نیازی نداریم که مدام هر فیلم ترسناک ساخته شده‌ی تاریخ را مرور و بازبینی کنیم. تا الان ما چند نسخه از داستان Friday the 13th داشتیم؟ خیلی زیاد. اما چیزی که درباره این اثر وجود دارد، این است که فیلم کندی من یک دنباله‌ی معمولی دیگر نیست؛ بیشتر شبیه به یک آشکارسازی است.

مایکل فیلیپس | شیکاگو تریبون

۷۵ از ۱۰۰

برخی افراد ممکن است نسخه‌ی دکاستا از این داستان را آموزشی بدانند یا تصور کنند که آنقدرها هم به این ژانر نپرداخته است. اما من مشتاق هستم که دوباره آن را تماشا کنم؛ با وجود تمام نقص‌ها و عیب‌هایی که دارد. در این برهه زمانی، این فیلم خیلی زنده و سرحال است.

می عبدلباکی | اسکرین رنت

۷۰ از ۱۰۰

فیلم Candyman چندین آرک داستانی جدید را معرفی می‌کند که کامل آن‌ها را مورد بررسی قرار نمی‌دهد. اما از طرف دیگر، با تصاویر ترسناک، وحشتی آزاردهنده و موضوعات قابل تامل پر شده است.

نیتن استوارت جرت در کنار کایل کامینسکی در فیلم Candyman

مایکل اوسالیوان | واشنگتون پست

۶۳ از ۱۰۰

کندی من نمی‌تواند برای هدف اصلی خود به خوبی تصمیم بگیرد؛ اینکه می‌خواهد شما را بترساند یا اینکه مخاطب خود را به فکر کردن بیاندازد.

تیم روبی | تلگراف

۶۰ از ۱۰۰

این فیلم در ادامه‌ی اثر ترسناک و تحسین‌برانگیزی که با همین نام در سال ۱۹۹۲ اکران شده بود، ساخته شده است. این اثر محتوا و المان‌های خیلی زیادی دارد و نمی‌توان آن را یک اثر دلهره‌آور معمولی و پاپ‌کورنی دانست.

ریچارد لاوسون | ونیتی فر

۵۰ از ۱۰۰

این فیلم سخت مشغول کار کردن و مانوور دادن روی حرفی است که قصد بیان آن را دارد. آنقدر حواسش به این موضوع پرت شده که بافت و سرعت خاص خود را از دست می‌دهد. سرانجام به سمت پایانی می‌رود که قوانین خود را زیر پا می‌گذارد و مخاطبش را سردرگم می‌کند.

آنجلیکا جید بسشن | ولچر

۳۰ از ۱۰۰

دکاستا و همکارانش در تلاش بودند که درکنار استفاده از المان‌هایی از فیلم ۱۹۹۲، اثر مخصوص به خودشان را هم خلق کنند. اما درنهایت اثر اشتباهی را خلق کردند که نمی‌تواند سیاست‌های خود را به خوبی نمایش دهد؛ سیاست‌هایی درباره جنسیت‌زدایی، بدن سیاه (المان وحشت)، نژادپرستی، تمایلات سفید و غیره. به شکلی این مسائل را نشان می‌دهد که یا مرتبط است یا تحریک‌کننده.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Candyman نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری خیلی خوب، جذاب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده