نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۲ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۱

واکنش منتقدان به فیلم Flag Day - روز پرچم، اثر جدید شان پن

فیلم روز پرچم (Flag Day) با کارگردانی و بازی شان پن که سبکی درام دارد، مدتی پیش در سینماها اکران شد و میانگین امتیاز متوسطی را از منتقدان مطرح جهانی دریافت کرد.

فیلم Flag Day یا در زبان فارسی «روز پرچم» یکی از جدیدترین آثار درام و دلهره‌آور شرکت مترو-گلدوین مایر (Metro-Goldwyn-Mayer) است که به‌دست کارگردان، بازیگر، نویسنده و تهیه‌کننده بااستعداد و بسیار محبوبی به نام شان پن ساخته شده است. از جمله آثار این فیلمساز و بازیگر می‌توان به فیلم The Last Face (آخرین چهره)، فیلم Into the Wild (به سوی طبیعت وحشی)، فیلم The Pledge (قول)، فیلم The Crossing Guard (نگهبان گذرگاه)، فیلم The Indian Runner (دونده هندی) و غیره اشاره کرد. در فیلم روز پرچم، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند خود شان پن در نقش جان ووگل، دیلان پن در نقش جنیفر ووگل، جدین رایلی در نقش نوجوانی‌های جنیفر، ادیسون تایمک در نقش بچگی‌های جنیفر، جاش برولین در نقش عمو بک، نوربرت لئو باتز در نقش دکتر، دیل دیکی در نقش مادربزرگ مارگارت، ادی مارسن در نقش آقای امانوئل و بیلی نوبل در نقش دبی و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم روز پرچم در تاریخ ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۱ (۱۹ تیر ۱۴۰۰) در هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. مدتی پیش هم در تاریخ ۲۰ اوت (۲۹ مرداد) بود که شرکت یونایتد آرتیستس، جدیدترین اثر خود را به‌صورت عمومی در سینماهای ایالات متحده اکران کرد. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۵۲ را از بین ۱۹ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده جز باترورث و جان-هنری باترورث بوده است. این هنرمندان فیلمنامه خود را براساس کتابی که جنیفر ووگل با نام Flim-Flam Man: The True Story of My Father's Counterfeit Life منتشر کرده بود، نوشتند. از طرف دیگر هم ویلیام هوربرگ، جان کرک و فرناندو سولیچین نقش تهیه‌کنندگان این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا و متوسط قرار دارند.

منتقدانی که نظرشان را برای این فیلم ثبت کردند، اعتقاد داشتند که این اثر بیشتر از هر چیزی موفقیت خود را مدیون بازیگر بسیار قدرتمند بازیگران و همچنین واقعیت‌محور بودنِ داستان است؛ وگرنه که خیلی اوقات در عمق ملودراماتیکی خود گم می‌شود. از طرف دیگر هم ۴۹ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر دلهره‌آور را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۴۱ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جا که اخیرا فیلم Flag Day در سینماها نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Flag Day از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

پدر جنیفر ووگل یعنی جان، بزرگتر از زندگی بود. او در کودکی همیشه از دیدن انرژی بسیار زیاد پدرش حیرت می‌کرد؛ اینکه می‌توانست در هر شرایطی، زندگی را به یک ماجراجویی بزرگ تبدیل کند. جان چیزهای زیادی درباره عشق و شادی را به دخترش آموخت. اما در عین حال، یکی از بدنام‌ترین جاعل‌ها در تاریخ ایالات متحده محسوب می‌شد. فیلمنامه‌ی این فیلم براساس یک قصه‌ی واقعی است و ماجرای یک خانواده صمیمی را به تصویر می‌کشد. این فیلم یک زن جوان را نشان می‌دهد که در تلاش است تا از اتفاقات بدی که در گذشته برایش رخ داده، بهبود پیدا کند؛ آن هم درحالی‌که سعی دارد در ارتباط اجتناب ناپذیر پدر و دختری‌شان، صلح و آشتی به وجود بیاورد.

شان پن و دیلان پن در فیلم Flag Day در ماشین هستند

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Flag Day بیندازیم:

اوون گلیبرمن | ورایتی

۹۰ از ۱۰۰

شان پن حتی برای نمایش داستان این خانواده‌ی عیب‌دار و آسیب‌دیده که به ندرت کنار هم هستند، هم از یک نوع نوستالژی صادقانه و کامل استفاده می‌کند.

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۷۵ از ۱۰۰

این فیلم یک اثر هیجان‌انگیز نیست؛ اثری نیست که ارتباط اجتماعی گسترده‌تری داشته باشد. اما اثری است که در رابطه با مردم، عاقلانه‌تر عمل کرده است؛ روشی که خیلی کم دیده می‌شود. همچنین این فیلم باعث نمایش دیلان پن شد؛ چیزی که در آینده اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

گلن کنی | راجر ایبرت

۵۰ از ۱۰۰

نمی‌توانم بگویم که شان پن در این پروژه چقدر آزادی داشت؛ پروژه‌ای که فیلمنامه آن را جز باترورث و برادر خودش یعنی جان-هنری باترورث براساس یک منبع اصلی نوشته بودند. اما شکلی که این داستان به تصویر کشیده شد و نمایش داده شد، اصلا حس واقعی بودن نداشت و بیشتر از هر چیزی حس یک اثر سینمایی را به مخاطب می‌داد.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۴۰ از ۱۰۰

واضح است که این فیلم دوست دارد چه چیزی باشد؛ تصویری تلخ و شیرین از عشق دختر به پدری که اصلاح ناپذیر است. اما شخصیت‌ها درکنار هم همخواهی ندارند. پیچیدگی‌ها و تفاوت‌های ظریفی که آن‌ها را به زندگی آورده، اصلا روی صفحه‌نمایش نشان داده نمی‌شود.

شان پن در فیلم Flag Day در حال رانندگی است

تریس سوویر | آستین کرونیکل

۴۰ از ۱۰۰

فیلم Flag Day به‌شدت می‌خواهد یک گواهی پرشور از زندگی جنیفر و هم دیلان باشد. اما به سختی می‌تواند از دست لنزهای نزدیک‌بین و کوته‌نظر سازنده خود فرار کند.

رابی کالین | تلگراف

۴۰ از ۱۰۰

دیلان و شان صحنه‌های دوست‌داشتنی‌ای را درکنار یکدیگر دارند... در چنین لحظاتی، پروژه به‌طور ناگهانی اوج می‌گیرد و جذاب می‌شود. اما در سایر مدت زمان فیلم، همه چیز بی‌رمق و خسته است.

پت براون | مجله اسلنت

۲۵ از ۱۰۰

فیلم Flag Day چیزی بیشتر از ۲ ساعت داستان دارد؛ آن هم مونتاژی از صورت‌هایی که دائم در حال گریه کردن هستند و به‌صورت ملودراماتیکی عبارت‌های سطحی‌ای را بر سر یکدیگر فریاد می‌زنند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Flag Day نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری خیلی متوسط و نسبتا سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده