// چهار شنبه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۴

ساخت فیلم Dune: Part Two هنوز قطعی نشده است

درحالی‌که چند هفته‌ی دیگر شاهد اکران فیلم Dune: Part One خواهم بود، هنوز لجندری و برادران وارنر به تولید قسمت دوم چراغ سبز نشان نداده‌اند. ولی دنی ویلنوو به‌عنوان کارگردان شدیدا امیدوار به ساخت آن است.

از آن‌جایی که فیلم Blade Runner 2049 ضرر مالی بسیار سنگینی را بر وارنر تحمیل کرد، عجیب نیست که استودیو عجله‌ای برای تایید فیلم Dune: Part Two به خرج نمی‌دهد. ظاهرا لجندری و وارنر می‌خواهند اول عملکرد فیلم Dune: Part One در سینماها را ببینند و سپس فقط اگر با یک شکست مالی جدی دیگر مواجه نبودند، دستور ساخت قسمت دوم را صادر کنند. فیلم Dune: Part One که حدودا نیمه‌ی نخست کتاب Dune فرانک هربرت را مورد اقتباس قرار داده است، در تاریخ ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) روی پرده‌های سینما و شبکه آنلاین HBO Max قرار می‌گیرد.

ویلنوو یک بار دیگر از پخش آنلاین فیلم Dune در شبکه HBO Max همزمان با اکران سینمایی ابراز نارضایتی کرد

دنی ویلنوو در مقام کارگردان این فیلم اقتباسی پرخرج می‌گوید که مردم نباید دو اثر او را Dune 1 و Dune 2 بدانند. بلکه آن‌ها Dune: Part One و Dune: Part Two هستند؛ دو قسمت یک قصه‌ی مشخص که یکدیگر را تکمیل می‌کنند. ویلنوو در رابطه با نیاز فیلم اول به موفقیت مالی برای ساخت فیلم دوم می‌گوید: «طی چند دهه‌ی اخیر شنیده‌ایم که مورد اقتباس قرار دادن کتاب Dune غیرممکن است. من فکر می‌کنم استودیو همچنان مخفیانه به این حرف باور دارد.

پس اولین هدف این بود که ثابت کنیم اقتباس کتاب Dune می‌تواند یک فیلم زیبا محبوب و مشهور بشود. فکر می‌کنم به این هدف رسیده‌ام. همه در وارنر و لجندری به شکل ۱۰۰ درصدی پشت این پروژه هستند. آن‌ها احساس می‌کنند که فقط اگر فیلم Dune: Part One به درآمدی بسیار بد در باکس‌آفیس دست پیدا کند، فیلم Dune: Part Two ساخته نمی‌شود. چون آن‌ها عاشق این فیلم شده‌اند، به اثر افتخار می‌کنند [و دوست دارند شکست سختی نخورد تا بتوان قسمت دوم را ساخت]. پس می‌خواهند این فیلم آینده داشته باشد و فعلا نیمی از کار (اشاره به اقتباس نصف کتاب Dune در فیلم Dune: Part One) را انجام داده‌اند. من بسیار امیدوار هستم».

بازیگر زن سیاه پوست در میان صحرا فیلم Dune دنی ویلنوو و برادران وارنر

از همان اواخر سال گذشته که اعلام شد تمام فیلم‌های سینمایی وارنر در سال ۲۰۲۱ میلادی همزمان با اکران سینمایی عمومی روی شبکه HBO Max قرار می‌گیرند، ویلنوو یکی از فیلم‌سازهایی بود که به تندی از این تصمیم انتقاد کرد. او نامه‌ای سرگشاده خطاب به وارنر را در سایت ورایتی نوشت و گفت که «هیچ عشقی نسبت به سینما و مخاطب در این برنامه‌ریزی وجود ندارد». همچنین وی توضیح داده بود که پخش فیلم از شبکه آنلاین قطعا روی عملکرد اثر در باکس‌آفیس تاثیر منفی خواهد گذشت و همین اتفاق، آینده‌ی مجموعه را به خطر خواهد انداخت. 

حالا او یک بار دیگر در مصاحبه با مجله توتال فیلم هم از رخ دادن این اتفاق برای فیلم سینمایی خود ابراز نارضایتی کرد: «پاندمی دشمن سینما است. ما می‌فهمیم که صنعت اکنون زیر فشار شدیدی قرار دارد. با همه‌ی این‌ها من هنوز از نحوه‌ی رخ دادن این اتفاق راضی نیستم. صادق باید بگویم که تماشای فیلم Dune در تلویزیون به‌جای سینما مثل قایق‌سواری پرسرعت در وان حمام به‌جای اقیانوس است. به نظر من این کار (اکران خانگی همزمان با اکران سینمایی) مضحک است. فیلم Dune اثری است که برای ادای احترام به تجربه‌ی حضور در سالن‌های سینما به وجود آمد».

زندیا در نقش چانی در فیلم Dune

ویلنوو اکنون با نویسندگان روی فیلم Dune: Part Two کار می‌کند. آن‌ها از قبل هم گفته بودند که می‌خواهند انقدر آماده باشند که اگر لجندری و وارنر از عملکرد مالی فیلم Dune: Part One رضایت حداقلی داشتند و به تولید فیلم Dune: Part Two چراغ سبز رسمی نشان دادند، این افراد بتوانند سریعا سراغ فیلم‌برداری بروند. دنی ویلنوو شدیدا از کار روی قسمت دوم به هیجان آمده است؛ فیلمی که اگر ساخته شود، چانی با نقش‌آفرینی زندیا بازیگر شماره یک آن به حساب می‌آید.

این وسط شوربختانه نمی‌توان انکار کرد که تقریبا تمامی فیلم‌های وارنر که سراغ پخش همزمان خانگی و سینمایی رفتند، در باکس‌آفیس با شکست مواجه بودند؛ شاید منهای یک یا دو استثنا. مابقی از فیلم Wonder Woman 1984 تا فیلم The Suicide Squad فارغ از اینکه چه‌قدر نظرات مردمی و نقدهای منفی یا مثبتی را دریافت کرده بودند، متحمل ضررهای مالی جدی شدند. دلیل اصلی هم افت فروش شدید آن‌ها با گذر زمان است.

در آخر دنی ویلنوو با لبخند می‌گوید که این‌روزها مثل یک پسربچه هیجان‌زده است: «برای من احساس غیرمعمولی است. برای اولین‌بار وقتی مشغول تماشای یکی از فیلم‌های خود شدم، لحظه‌ای را تجربه کردم که بی‌اندازه سپاسگزار و شاد بودم. با خود می‌گفتم که ای زندگیَ، از تو ممنونم که اجازه دادی این تصویر را بسازم. نمی‌دانم مردم چه احساسی راجع به این اثر خواهند داشت. ولی من؟ متشکرم». فیلم Dune: Part One با درجه‌ی سنی PG-13 و مدت‌زمان حدودا ۲ ساعت و ۳۵ دقیقه‌ای پخش می‌شود.


منبع GamesRadar
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده