نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۷

واکنش منتقدان به فیلم The Green Knight - شوالیه سبز

فیلم شوالیه سبز (The Green Knight) ساخته جدید دیوید لاوری به‌تازگی در سینماها نمایش داده شد و توانست میانگین امتیاز خیلی خوب و بالایی را از منتقدان مطرح جهانی بگیرد.

فیلم The Green Knight یا در زبان فارسی «شوالیه سبز» یکی از جدیدترین آثار ماجراجویی، درام، فانتزی، ترسناک و رمانتیک شرکت A24 است که به‌دست نویسنده و کارگردان بااستعداد و محبوبی به نام دیوید لاوری ساخته شده است. از جمله آثار این فیلمساز محبوب می‌توان به فیلم The Year of the Everlasting Storm (سال طوفان ابدی)، فیلم The Old Man & the Gun (پیرمرد و تفنگ)، فیلم A Ghost Story (داستان یک روح)، فیلم The Yellow Birds (پرنده‌های زرد)، فیلم Pete's Dragon (اژدهای پیت)، فیلم Ain't Them Bodies Saints (آن‌ها بی‌گناهند) و غیره اشاره کرد. در فیلم شوالیه سبز، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند دو پاتل در نقش آقای گووین، آلیشا ویکاندر در نقش بانو/اسل، جوئل اجرتون در نقش لرد، ساریتا چودری در نقش مادر/مورگان لو فی، شان هریس در نقش پادشاه آرتور، رالف اینسون در نقش شوالیه سبز و کیت دیکی در نقش ملکه گوئینویر و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم شوالیه سبز در تاریخ ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۱ (۸ مرداد ۱۴۰۰) به‌صورت عمومی در سینماهای مختلف، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. تا به این لحظه این اثر ماجراجویی امتیاز ۸۴ را از بین ۴۱ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود دیوید لاوری بوده است. این هنرمند فیلمنامه‌ی خود را براساس یک داستان رمانتیک از نویسنده‌ای ناشناس و مرموز به نام Sir Gawain and the Green Knight نوشته است. از طرف دیگر هم خود دیوید لاوری، توبی هالبروکس، جیمز ام. جانستون، تیم هدینگتون و تریسا استیل پیج نقش تهیه‌کنندگان این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا و متوسط قرار دارند.

اکثر منتقدان تا حد زیادی از این فیلم استقبال کردند و آن را مورد تحسین قرار دادند. بیشتر از هر چیزی، بازی پاتل، کارگردانی لاوری و همچنین فیلم‌برداری این اثر توجه منتقدان را به خود جلب کرد و تحسین آن‌ها را برانگیخت. از طرف دیگر هم ۱۳۹ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۸۹ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جا که اخیرا فیلم The Green Knight در سینماهای ایالات متحده نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم The Green Knight از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

این فیلم داستان سِر گووین، برادرزاده‌ی بی‌پروا و لجباز کینگ آرتور، را حکایت می‌کند که به یک مأموریت جسورانه می‌رود. او قرار است در این مأموریت با شوالیه سبز مشهور مقابله کند؛ غریبه‌ای غول پیکر با پوستی سبز رنگ و آزماینده‌ی انسان‌ها. گووین برای این ماجراجویی با ارواح، غول‌ها، دزدها و توطئه‌گران مبارزه کرده بود؛ ماموریتی که به مرور عمیق‌تر می‌شود و شخصیت او را تعریف می‌کند. او با رویارویی با جدیدترین و آخرین رقیبش می‌تواند ارزش خود را به خانواده‌اش و امپراطوری ثابت کند.

دو پاتل در کنار یک اسب در فیلم The Green Knight

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم The Green Knight بیندازیم:

ای. او. اسکات | نیویورک تایمز

۱۰۰ از ۱۰۰

داستان شوالیه سبز همیشه جالب است و گاهی اوقات هم گیج‌کننده می‌شود. اما در پایان، اوج می‌گیرد و به یک احساس تند و متفاوت و همچنین جدیت فلسفی می‌رسد.

کلینت ورثینگتون | کانسیکوئنس آو ساوند

۱۰۰ از ۱۰۰

دیوید لاوری با این فانتزی تاریک و مجلل، ماجراجویی قهرمان داستان را ساختارشکنی می‌کند.

بری هرتز | گلوب اند میل

۹۱ از ۱۰۰

قدرت کار لاوری در این پروژه، این است که تاثیرات متعدد خود را در یک بینش منحصربه‌فرد که کاملا در اختیار خودش قرار دارد، فیلتر کرده است و از آن استفاده می‌کند.

کریستی پوچکو | آی جی ان

۹۰ از ۱۰۰

فیلم شوالیه سبز واقعا چشمگیر و درخشان است.

مایکل اوسالیوان | واشنگتون پست

۸۸ از ۱۰۰

ماجرایی که لاوری در این فیلم دنبال می‌کند، پر از اتفاقات مختلف است؛ اما درنهایت خیلی ساده به‌نظر می‌رسد. لذت اصلی ماجرا، بیشتر از اینکه در خود داستان نهفته باشد، به طرز شگفت‌انگیزی در نحوه‌ی بیان و روایت آن قرار دارد.

شخصیت شوالیه سبز در فیلم The Green Knight

می عبدلباکی | اسکرین رنت

۸۰ از ۱۰۰

شوالیه سبز اثری است که تاثیر ماندگاری را روی مخاطب خود خواهد داشت. زیرا مضامین، نحوه اجرای آن و تصاویر جذاب و پرجلوه، به خوبی تحت کنترل گرفته شدند و جا افتاده هستند. همین موارد چیزهای زیادی را برای مخاطب می‌گذارد تا به آن‌ها فکر کند.

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۷۵ از ۱۰۰

این فیلم بهترین استعدادها و توانایی‌های لاوری را به‌عنوان یک کارگردان در معرض نمایش می‌گذارد: دیدگاه او نسبت به بیگناهی و طبیعت (مانند فیلم Pete’s Dragon) و اینکه چطور او از آرامش خاصی برای تعریف کردن یک داستان و عمیق شدن در آن استفاده می‌کند (مانند فیلم The Old Man and the Gun).

برندون کاتز | آبزرور

۷۵ از ۱۰۰

با وجود ابهام تیره و تار و همچنین وهم پراکنده‌ای که در فیلم شوالیه سبز وجود دارد، یک ساختار واضحی برای آغاز، میانه و پایان آن وجود دارد؛ ساختاری که در آن داستان با رسیدن به بخش سوم، تا حد زیادی اوج می‌گیرد.

برایان لوری | سی ان ان

۶۰ از ۱۰۰

اصالت خالص فیلم شوالیه سبز باعث می‌شود که این اثر، برای هرکسی که چنین متریال و دنیایی را دوست دارد، ارزش تماشا کردن داشته باشد.

خوان بارکین | فیلم استیج

۲۵ از ۱۰۰

قرار بود فیلم The Green Knight داستانی درباره معنای انسان بودن باشد. اما فیلم لاوری کاملا عاری از آن انسانیت است. این فیلم یک تجربه غم‌انگیز و سخت را به ارمغان می‌آورد. این تجربه نه‌تنها باعث ایجاد سوءتفاهم درباره منبع در حال اقتباس می‌شود، بلکه هیچ علاقه‌ای را در مخاطب به وجود نمی‌آورد که بیشتر از آنچه دیده، این دنیا را مورد بررسی و کشف بیشتر قرار دهد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Green Knight نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری خیلی خوب و بسیار جذاب بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده