نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Old - اولد

فیلم اولد (Old) ساخته جدید ام. نایت شیامالان مدتی پیش در سینماها نمایش داده شد و توانست میانگین نمره متوسط و نه چندان بالایی را از منتقدان مطرح جهانی بگیرد.

فیلم Old یا در زبان فارسی «اولد» یکی از جدیدترین آثار درام، اسرارآمیز و دلهره‌آور شرکت یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) است که به‌دست کارگردان بااستعداد و محبوبی به‌نام ام. نایت شیامالان ساخته شده است. از جمله آثار این فیلمساز محبوب می‌توان به فیلم Glass (شیشه)، فیلم Split (شکافته)، فیلم The Visit (ملاقات)، فیلم After Earth (پس از زمین)، فیلم The Last Airbender (آخرین بادافزار)، فیلم The Happening (اتفاق) و غیره اشاره کرد. در فیلم اولد، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند گائل گارسیا برنال در نقش گای کاپا، ویکی کریپس در نقش پریسکا کاپا، روفس سوئل در نقش چارلز، الکس وولف و ایمان الیوت در نقش ترنت کاپا، توماسین مک‌کنزی و امبث دیویدز در نقش مدوکس کاپا، ابی لی در نقش کریستال و نیکی آموکا-برد در نقش پاتریشا کارمایکل و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم اولد در تاریخ ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۱ (۳۰ تیر ۱۴۰۰) در سینماهای کشور فرانسه، بلژیک و رومانی به‌صورت محدود، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. بعد هم به‌صورت عمومی در تاریخ ۲۳ ژوئیه (۱ مرداد) در سینماهای ایالات متحده به‌صورت عمومی نمایش داده شد. تا به این لحظه این اثر ماجراجویی امتیاز ۵۴ را از بین ۴۸ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود ام. نایت شیامالان بوده است. این هنرمند فیلمنامه‌ی خود را براساس یک رمان گرافیکی از پیر اسکار لوی و فردریک پیترز به نام Sandcastle (قلعه شنی) نوشته است. از طرف دیگر هم خود ام نایت شیامالان، اشوین راجان و مارک بینستاک نقش تهیه‌کنندگان این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا و متوسط قرار دارند.

اکثر منتقدان ایده‌ی اولیه‌ی این فیلم را دوست داشتند و سبک فیلم‌برداری آن را تحسین کردند اما نسبت به فیلمنامه و اجرای نامساعد آن هم انتقاداتی داشتند. از طرف دیگر هم ۲۰۷ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر دلهره‌آور را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۵۱ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جا که اخیرا فیلم Old در سینماهای ایالات متحده نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Old از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

خانواده‌ای در این فیلم در منطقه‌ای گرمسیری در حال گذراندن تعطیلات خود هستند. بعد از گذشت چند ساعت استراحت و خوشگذرانی در ساحل این منطقه، متوجه می‌شوند که اتفاق عجیبی در حال رخ دادن است. خیلی زود به این پی می‌برند که این ساحل سرعت گذران عمر آن‌ها را تسریع بخشیده است؛ به‌طوری که کل زندگی آن‌ها در یک روز کوتاه می‌شود.

بچه ای در آب در فیلم Old

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Old بیندازیم:

پیتر بردشاو | گاردین

۱۰۰ از ۱۰۰

تعادل خیلی خوبی بین المان‌های احمقانه و فوق‌العاده جدی بودن، ایجاد شده است. بااینکه من خیلی نسبت به پایان‌بندی این فیلم اطمینان ندارم (زیرا زیادی شسته رفته و دقیق نوشته شده بود)، اما تجربه لذت‌بخشی بود و من سراسر پر از دلهره و هیجان بودم؛ نمی‌دانستم باید به خود بلرزم یا بخندم، البته هر دو را انجام می‌دادم.

مارتین کار | We Got This Covered

۸۰ از ۱۰۰

به زبان ساده، فیلم اولد چرخه‌ی زندگی انسان را در یک تجربه‌ی بی‌نظیر سینمایی خلاصه کرده است. این تجربه می‌تواند باعث ایجاد بحث و جدل‌هایی شود، گفتگوهایی را به وجود بیاورد که در آینده به بحث‌های دیگری منجر شود. همین موضوع تایید می‌کند که ام. نایت شیامالان همچنان نیروی قدرتمندی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

جاش لارسن | لارسن آن فیلم

۷۵ از ۱۰۰

فیلم اولد محصول جدید ام. نایت محسوب می‌شود: یک مفهوم بزرگ و عالی که توسط یک فیلمساز بزرگتر هم می‌شود؛ فیلمسازی که ظاهرا قادر به نقد کردن و زیر سؤال بردن تصمیمات خود نیست.

رابرت دنیلز | آی جی ان

۷۰ از ۱۰۰

فیلم Old بهترین کار ام. نایت شیامالان محسوب نمی‌شود اما یکی از آن دسته آثاری است که بلوغ را نشان می‌دهد؛ فیلمی که در تلاش است تا موضوعات جهانی و شدید را در قالب پیچ و تاب‌ها و معماها نشان دهد.

می عبدلباکی | اسکرین رنت

۶۰ از ۱۰۰

قطعا فیلم Old نوع جدیدی از یک اثر دلهره‌آور محسوب می‌شود؛ به همراه عناصر فراوانی که می‌توانستند با یکدیگر کار کنند و یک نوع آرامش و نومیدی یکسانی را به وجود بیاورند. اما زمانی همه چیز خسته‌کننده می‌شوند که داستان برای رسیدن به هیجان نتیجه و اکتشاف نهایی ماجرا، از بررسی موضوعات عمیق خود فرار می‌کند.

گارئل گارسیا برنال در فیلم Old

اوون گلیبرمن | ورایتی

۵۰ از ۱۰۰

مثل خیلی از فیلم‌های دیگر شیامالان، این اثر هم یک تله‌ی بسیار جذاب دارد؛ به همراه یک سری ریسک‌ها و ابتکارهای ظریف فیلمسازی. اما در این پروژه، نویسنده و کارگردان به‌جای اینکه ایده‌ی اولیه خود را به شکل قدرتمند و زیرکانه‌ای توسعه دهد، مدام چیزهای مختلف را سمت بیننده پرتاب می‌کند.

مت میتام | توتال فیلم

۴۰ از ۱۰۰

در این فیلم مفهوم جذابی وجود دارد که به‌طرز ضعیفی اجرا شده است. این اثر در طیف کاری شیامالان، بیشتر شبیه به فیلم The Happening است تا فیلم Unbreakable.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۳۰ از ۱۰۰

برای دلایل زیادی که هیچکدامشان هم خوب نیستند، فیلم اولد بهترین نسخه از نوع خودش است. فیلم دلهره‌آور، اسلشری، علمی تخیلی و ترسناک ام. نایت شیامالان به‌طور منحصربه‌فردی زمخت، احمقانه و نگران‌کننده است.

ریچارد ویتاکر | آستین کرونیکل

۰ از ۱۰۰

انصافا بگویم، حداقل فیلم اولد کاری می‌کند که گذر سریع عمر، خیلی سریع‌تر پیش برود: به ندرت پیش آمده بود که بیشتر از زمان تماشای این فیلم احساس کنم زندگی‌ام در حال تلف شدن در سینما است.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Old نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط، خوب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


منبع rottentomatoes
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده