// چهار شنبه, ۳۰ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۱

آمازون احتمالا حق اقتباس سیلماریلیون تالکین را دارد

پیش از این تصور می‌شد که آمازون فقط می‌تواند به داستان‌گویی در دوران دوم آردا بپردازد. ولی گویا آمازون حق اقتباس کتاب The Silmarillion و کتاب Unfinished Tales را هم به‌دست آورده است.

گزارش اختصاصی و جدید تیم TheOneRing که بارها و بارها ثابت کرده است باید به اطلاعات آن راجع به جهان آردا و آثار تالکین اعتماد داشت، خبر از دسترسی کامل آمازون به کتاب The Silmarillion و کتاب Unfinished Tales برای اقتباس می‌دهد. این نخستین بار است که یک استودیو می‌تواند به نمایش المان‌ها و ماجراهایی از کتاب The Silmarillion و کتاب Unfinished Tales of Numenor and Middle-earth در اقتباس خود بپردازد. احتمال دارد که آمازون به این هدف که بتواند بهتر و دقیق‌تر به روایت داستان حلقه‌های قدرت و ماجراهای مردم نومه‌نور بپردازد، برای حق اقتباس دو کتاب نام‌برده نیز مبلغ لازم را پرداخت کرده است.

بر کسی پوشیده نیست که شبکه آمازون پرایم ویدیو قصد ساخت پنج فصل از سریال ارباب حلقه ها و حداقل یک سریال اسپین-آف برای آن را دارد. همچنین از آن‌جایی که آمازون فقط برای دریافت حق ساخت اختصاصی سریال The Lord of the Rings حدودا ۲۵۰ میلیون دلار پول داد و حالا دارد ۴۶۵ میلیون دلار را خرج ساخت فصل نخست آن می‌کند، کسی از پول دادن بیشتر این شرکت ثروتمند تعجب نمی‌کند.

ظاهرا علاوه‌بر شکل‌گیری حلقه‌های قدرت، ما در سریال ارباب حلقه ها شبکه آنلاین آمازون پرایم ویدیو شاهد خلقت ارک‌ها نیز خواهیم بود. با این وضعیت نباید تعجب کرد اگر سال‌ها بعد، آمازون علاوه‌بر یک سریال اصلی و یک سریال فرعی ارباب حلقه‌ها، آثار بیشتری را هم در جهان جی. آر. آر. تالکین خلق کند و تحویل مخاطب‌ها بدهد.

ارباب تاریکی ها مشغول ساخت حلقه های قدرت در فن آرت ارباب حلقه ها

قرارداد اقتباس سینمایی از روی کتاب The Hobbit, or There and Back Again و سه کتاب The Lord of the Rings در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی توسط جی. آر. آر. تالکین امضا شدند. نتیجه‌ی آن قرارداد چند دهه‌ی بعد با سه‌گانه ارباب حلقه‌ها و سه‌گانه هابیت پیتر جکسون دیده شد. این نویسنده‌ی شناخته‌شده و پرطرفدار در زمان امضای آن قرارداد همچنان داشت روی کتاب The Silmarillion و داستان‌های دیگر جریان‌یافته در سرزمین میانه کار می‌کرد. کتاب Unfinished Tales of Numenor and Middle-earth و کتاب سیلماریلیون پس از مرگ جی. آر. آر. تالکین توسط فرزند او منتشر شدند.

حتی گفته می‌شود که خانواده تالکین یعنی دارندگان تمامی حقوق این آثار، کتاب The Silmarillion را برترین اثر آفریده‌شده توسط جی. آر. آر. تالکین می‌داند. پیتر جکسون در سال ۲۰۱۲ گفته بود که فکر نمی‌کند دارندگان حقوق آثار تالکین فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت او را دوست داشته باشند. وی می‌گفت بعید می‌داند که تا سال‌ها بعد کسی بتواند کاری با سیلماریلیون انجام بدهد. چون واضح است که خانواده تالکین بسیار زیاد در فروش حق اقتباس آثار دیگر جی. آر. آر. تالکین سخت‌گیری به خرج می‌دهد. در نتیجه بسیار عجیب به‌نظر می‌رسد که آمازون ظاهرا توانست این حقوق را با پرداخت پول عظیم به‌دست بیاورد.

جکسون اگر موقع ساخت سه‌گانه هابیت حق استفاده از اطلاعات منتشرشده در کتاب The Silmarillion و کتاب Unfinished Tales of Numenor and Middle-earth را داشت، احتمالا اثری بسیار بهتر را تحویل می‌داد. مثلا بخش‌هایی از چرایی شکل‌گیری نبرد پنج سپاه اصلا به‌صورت قانونی برای جکسون قابل اقتباس نبودند و او حق نداشت اتفاقات رخ‌داده برای گندالف پس از جدا شدن از بیلبو و دورف‌ها را به تصویر بکشد. فارغ از این‌ها خود وارنر شدیدا دوست داشت که بعد از سه‌گانه The Hobbit سراغ اقتباس کتاب The Silmarillion برود. اما این حق را به‌دست نیاورد.

شورانرهای سریال The Lord of the Rings (ارباب حلقه ها) آمازون پرایم ویدیو

جی. دی. پین و پاتریک مکای پیش از ماه‌ها قبل تبدیل به علامت سؤال بزرگی برای رسانه‌های سینمایی و تلویزیونی شده بودند. زیرا آمازون میان پیشنهادهای برخی از افراد بزرگ، چنان مجذوب ایده‌ی داستانی این دو شد که آن‌ها را بالاتر از هر اسم بزرگ ممکن، به‌عنوان نویسندگان، سازندگان و شورانرهای اصلی سریال The Lord of the Rings انتخاب کرد. این دو سال‌ها مشغول معماری جهان اقتباس ارباب حلقه ها برای شبکه آنلاین آمازون پرایم ویدیو بوده‌اند. حالا می‌دانیم که گویا آن‌ها با فیلم‌نامه‌های خود حتی موفق به جلب رضایت دارندگان قانونی حقوق آثار تالکین هم شده‌اند و  حق اقتباس از روی کتاب سیلماریلیون و کتاب Unfinished Tales of Numenor and Middle-earth را به‌دست آوردند. این دیگر بسیار عجیب و جالب به‌نظر می‌رسد.

گزارش مفصل و جدید سایت TheOneRing.net حتی از این می‌گوید که نمایندگان رسمی تالکین بیشتر از هر اقتباس دیگر ساخته‌شده تا به امروز، روی کار آمازون نظارت داشته‌اند؛ تا حدی که مدام سر صحنه‌ی فیلم‌برداری حاضر هستند و از اثر در حال شکل‌گیری نیز بسیار راضی هستند. این وسط ظاهرا وارنر هم برخی از حقوق خریداری‌شده در چند دهه‌ی قبل را به آمازون نمی‌دهد.

برای نمونه سریال The Lord of the Rings باتوجه‌به این حقیقت که وارنر صاحب حق ترول‌های غارنشین (Cave Trolls) است، آمازون برای نمایش آن‌ها سراغ عنوان ترول‌های یخی (Ice Trolls) رفت. راستی آمازون علاوه‌بر داشتن حق اقتباس، اجازه‌ی ساخت و عرضه‌ی محصولات فیزیکی همچون مجسمه‌ها براساس شخصیت‌ها را نیز به‌دست آورد. در نتیجه اگر سریال The Lord of the Rings و آثار دیگر شبکه آنلاین آمازون پرایم ویدیو در جهان آردا به محبوبیت و شناخته‌شدگی فراوان برسند، شرکت بزرگ می‌تواند خارج از سرویس استریم‌محور خود نیز درآمد قابل توجهی را کسب کند.


منبع ComicBook
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده