// دوشنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۸

واکنش جدی اتحادیه سینمادارها به افت فروش فیلم Black Widow

افت فروش فیلم Black Widow در هفته‌ی دوم نسبت به هفته‌ی نخست اکران در باکس‌آفیس آمریکا شمالی، نشان‌دهنده‌ی بیشترین درصد سقوط از این نظر بین تک‌تک آثار MCU تا به امروز بود.

هیچ‌کس انتظار ندارد که یک فیلم در هفته‌ی دوم اکران خود بتواند به اندازه‌ی هفته‌ی اول پول به جیب بزند. اما سقوط ۶۷ درصدی فروش Black Widow در هفته‌ی دوم نسبت به هفته‌ی نخست اکران در باکس آفیس داخلی، بیشترین درصد افت فروش یک فیلم از دنیای سینمایی مارول از این نظر بود. بسیاری از تحلیل‌گرها نیز باور دارند که اصلی‌ترین دلیل این افت فروش قابل‌توجه همان‌طور که برای فیلم‌های دیگر دیده‌ایم، موردی نیست غیر از پخش همزمان فیلم در شبکه آنلاین استریم‌محور. دیزنی فیلم Black Widow را همزمان به سینماها فرستاد و با قیمت ۳۰ دلار (علاوه‌بر هزینه‌ی اشتراک) روی دیزنی پلاس قرار داد.

اتحادیه سینمادارها (NATO): پخش همزمان در سینما و شبکه آنلاین، یک ادای متعلق به زمانه‌ی پاندمی است که باید همچون خود دوران شیوع کرونا در تاریخ دفن شود

بین تمام فیلم‌هایی که تا به امروز به‌صورت همزمان در دیزنی پلاس و سینماها پخش شدند، شرکت دیزنی فقط میزان درآمد بلک ویدو در شبکه‌ی آنلاین خود را اعلام کرد. آن هم به این شکل که بگوید طی نخستین آخرهفته این فیلم توانست ۶۰ میلیون دلار از فروش روی دیزنی پلاس به‌دست بیاورد. پس پربیراه نیست که فرض کنیم تمامی آمارهای اعلام‌نشده‌ی دیگر در حقیقت غیر قابل اعلام و بسیار ضعیف بوده‌اند.

فروش جهانی فیلم Black Widow به بیشتر از ۲۶۴ میلیون دلار رسیده است که ۱۵۸ میلیون دلار آن به باکس آفیس آمریکا شمالی (مجموع فروش فیلم در آمریکا و کانادا) تعلق دارد. اما افت فروش در هفته‌ی دوم به قدری جدی بود که فیلم Space Jam: A New Legacy توانست به شکلی غیرمنتظره، به صدرنشینی در باکس آفیس هفتگی داخلی/آمریکا شمالی برسد.

سالن خالی سینما و نور پروژکتور در حال تابیدن به صندلی ها

اتحادیه‌ی ملی سینمادارها (NATO) در بیانیه‌ای معنادار نوشت: «برخلاف ادعاهایی که می‌گفتند روش شکل‌گرفته طی دوران پاندمی برای پخش فیلم‌ها به‌صورت همزمان در سینماها و شبکه‌ی آنلاین یک موفقیت را برای دیزنی رقم زده است، دقیقا آمار نشان می‌دهند که اکران اختصاصی سینمایی عملا میزان درآمد همگان از یک فیلم طی بازه‌های زمانی متفاوت را افزایش می‌دهد.

پرسش‌های فراوانی که با انتشار اطلاعات محدود راجع به درآمد خانگی بلک ویدو به وجود آمده بودند، به سرعت با عملکرد مالی ناامیدکننده و ناهنجار همین فیلم طی هفته‌ی دوم اکران پاسخ داده شده‌اند. مهم‌ترین جواب هم این است که پخش همزمان فیلم‌ها در سینماها و شبکه‌های آنلاین استریم‌محور صرفا یک ادای متعلق به دوران پاندمی به شمار می‌آید؛ یک استراتژی غیرواقعی که باید همچون خود دوران شیوع ویروس کرونا/کووید 19 به فراموشی سپرده شود».

وارنرمدیا تمام فیلم‌های خود تا پایان سال ۲۰۲۱ را همزمان با اکران در سینماها به شبکه HBO Max می‌برد. اما گفته است که از سال ۲۰۲۲ به بعد قصد انجام این کار را ندارد. دیزنی هم با اینکه فیلم Jungle Cruise را همزمان در شبکه آنلاین دیزنی پلاس و سینماها قرار می‌دهد، به‌صورت رسمی اعلام کرده است فیلم Free Guy و فیلم Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings قرار است ۴۵ روز اکران سینمایی اختصاصی داشته باشند.

سرویس دیزنی پلاس

مقاله مرتبط:

هالیوودریپورتر گزارش می‌دهد که NATO باور دارد اگر دیزنی فیلم Black Widow را همزمان در شبکه آنلاین قرار نمی‌داد، فروش افتتاحیه‌ی داخلی بلک ویدو هم روی ۸۰ میلیون دلار نمی‌ماند و به بالاتر از ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسید. ماجرا در حالتی جدی‌تر می‌شود که ناگهان ببینیم فیلم Black Widow نمی‌تواند خود را به فروش جهانی حدودا ۶۰۰ میلیون دلاری فیلم F9 نزدیک کند. آن هم وقتی که حتی پیش از آغاز اکران در برخی از کشورها همچون چین، نسخه‌های باکیفیت غیرقانونی محصول مارول و دیزنی در سرتاسر اینترنت پیدا می‌شوند.

طی چندین و چند ماه اخیر ابدا شاهد آماری نبوده‌ایم که با قطعیت نشان بدهند استودیوها می‌توانند اکران سینمایی اختصاصی را به‌صورت کامل رها کنند

NATO بیانیه‌ی خود را با اشاره به تعداد بلیت‌های فروخته‌نشده جمع‌بندی می‌کند. در حقیقت حتی اگر تعداد بسیار بسیار زیاد تماشاگرهای نسخه‌های رایگان غیرقانونی را هم در نظر نگیریم، ما می‌دانیم که دو میلیون اکانت به‌صورت قانونی با پرداخت ۳۰ دلار به فیلم Black Widow دسترسی پیدا کردند.

به‌صورت میانگین روی هرکدام از این اکانت‌ها چند نفر فیلم را دیدند؟ راستی صاحب چند اکانت، ایمیل و رمز ورود آن را با دوست‌های خود به اشتراک گذاشتند؟ اگر مثلا به‌صورت میانگین با همه‌ی این‌ها پنج نفر روی هر اکانت موفق به تماشای قانونی فیلم Black Widow شده باشند، ۱۰ میلیون نفر بلیت حدودا ۱۵ دلاری سینما را خریداری نخواهند کرد؛ ۱۵۰ میلیون دلار فروش سینمایی از دست می‌رود. تازه در این حالت اکران دیگر خبری از پخش PVOD روی پلتفرم‌های مختلف از جمله iTunes هم نیست و یک منبع درآمد معمول دیگر فیلم نیز از دست می‌رود. درنهایت باید صبر کرد و دید چند ماه بعد استودیوها چه‌قدر به اکران سینمایی اختصاصی علاقه دارند.


منبع Complex
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده