نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۶

انتقاد شدید مارتین فریمن از سبک متد اکتینگ در بازیگری

مارتین فریمن در مصاحبه اخیر خود به انتقاد شدید از سبک «بازیگری متُد» پرداخته و با ارائه مثالی از نقش آفرینی جیم کری در فیلم بیوگرافی Man on the Moon، این روش را «پرمدعا و متظاهرانه‌ و بسیار ناکارآمد» توصیف می‌کند.

مارتین فریمن هنرپیشه بریتانیایی فیلم‌های شرلوک هولمز و هابیت، در جریان اظهارات اخیر خود در پادکست Off Menu نشریه تلگراف به انتقاد از روش «پرمدعا و متظاهرانه‌» فن متد یا بازیگری متدی (Method Acting) پرداخته و اظهار داشته که بازیگران انگلیسی اغلب ترجیح می‌دهند تا فقط «با نقش کنار بیایند و کار را انجام دهند.» وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود «بازیگری متدی» را «یک روش بسیار ناکارآمد و غیرعملی» توصیف کرده و عقیده دارد به همین دلیل است که بیش از جنبه‌ی عملی آن، به «جنبه آموزشی و آکادمیک» تعلق دارد.

فریمن در بخشی از صحبت‌های خود در اینباره می‌گوید:

«صادقانه بگویم که وقتی یک بازیگر خود را به‌جای کاراکتر داستان قرار می‌دهد و مدتی با آن زندگی می‌کند، عملاً خودش را گُم می‌کند و این موضوع واقعاً اعصاب خورد کن است. این اتفاق بسیار آزار دهنده است چراکه دیگر از جنبه‌ی شغلی و حرفه‌ای خود خارج می‌شود.»

مارتین فریمن در فیلم شرلوک

فریمن در ادامه به بازیگری متدی جیم کری در فیلم بیوگرافی Man on the Moon اثر Miloš Forman اشاره کرده و آن را مثال بارزی از ضعف این رویکرد معرفی می‌کند. همان‌طور که در مستند Jim and Andy نیز به آن پرداخته شده، جیم کری با غرق شدن در شخصیت اندی کافمن و دنبال کردن روش Method Acting در این اثر، روی وضعیت روحی روانی خود و سایر اعضای تیم سازندگان پروژه تأثیر زیادی گذاشته است.

فریمن درباره بازی متُدی جیم کری در فیلم Man on the Moon می‌گوید:

«جیم کری از نظر من یک شخصیت دوست داشتنی و بسیار باهوش و بااستعداد است، اما نقش آفرینی او در Man on the Moon از نظر من خودخواهانه‌ترین، خوشیفته‌ترین و بی‌توجه‌ترین چیزی است که تاکنون دیدم. این ایده که هرچیزی که در فرهنگ ما به آن ارزش داده شده یا از آن حمایت می‌شود، منحرف است، به معنای واقعی کلمه منسوخ شده است.»

فریمن در ادامه اضافه می‌کند:

«البته این بدان معنی نیست که نباید بین «اکشن و کات» تفاوتی میان احساسات و حالت‌های رفتاری خود قائل باشید، اما فکر می‌کنم هرچیزی که بعد از برداشت صحنه و اتمام کار می‌بینیم، مطلقاً مزخرف، تظاهرگرایانه و بسیار آماتوری است. این کار اصلاً حرفه‌ای نیست، کار خودتان را بکنید و تمام.»

جیم کری در فیلم Man On the Moon

جرد لتو که مانند جیم کری از برخی تکنیک‌های متد اکتینگ استفاده می‌کند نیز اخیراً در اظهارنظرها به‌عنوان یک بازیگر متدی افراطی معرفی شده بود. او در این خصوص گفته بود که «من از اصطلاحی که به من نسبت داده شده تشکر می‌کنم. هرچند فکر می‌کنم منظور و مفهوم آن کمی مبهم و نامعلوم است. درواقع این نظر می‌تواند از جهتی بسیار پرمدعا و خودخواهانه به نظر برسد. من فکر می‌کردم این وظیفه‌ی من است که در زمان کار، بهترین عملکرد خودم را به نمایش بگذارم. اما خب از طرفی باید کار کردن با شما لذت بخش هم باشد و اینکه اهل همکاری و باشید و تجربه خوبی را برای سایر رقم بزنید.»

در کل به نظر می‌رسد «بازیگری مِتُد» باوجود تأثیرگذاری دیوانه‌واری که بعضاً روی مخاطب ایجاد می‌کند، از دیدگاه هنرمندان و همکاران آن‌ها مقبولیت ضد و نقیضی دارد. شما هم می‌توانید در پایان نظرات خود را با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.

 


منبع indiewire
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده