نویسنده: مسیح کریمی
// جمعه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۸

احتمال اکران نشدن دو فیلم Eternals و Shang-Chi در کشور چین

به‌تازگی در فهرست منتشر شده از فیلم‌هایی که قرار است در کشور چین اکران شوند، نام فیلم Eternals و فیلم Shang-Chi دیده نشده است.

در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، اکران دو فیلم مورد انتظار دنیای سینمایی مارول در کشور چین ممکن است با مشکلی جدی مواجه شده باشد. طبق خبری که ورایتی منتشر کرده، فیلم Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings و فیلم Eternals به‌دلیل مشکلاتی که در ریشه شخصیت‌ها یا تیم تولید آن وجود دارد، ممکن است در سینماهای کشور چین روی پرده نروند. با‌توجه‌به فهرستی که CCTV6 از فیلم‌های ساخت آمریکا که قرار است در طول سال ۲۰۲۱ در کشور چین اکران شوند منتشر کرده، نام این دو فیلم از فاز چهارم دنیای سینمایی مارول در این فهرست دیده نمی‌شود.

اگرچه نام فیلم Eternals و فیلم Shang-Chi در این فهرست قرار ندارد، اما فیلم Black Widow قرار است در تاریخ ۹ ژوئیه (۱۸ تیر) در کشور چین اکران شود. همچنین عدم حضور نام این دو فیلم در این فهرست تضمینی برای اکران نشدن آن در کشور چین نیست، اما به‌نظر می‌رسد که مارول و دیزنی باید با چالش بزرگی مواجه شوند. این دو فیلم درواقع اولین فیلم‌های MCU هستند که با حضور گسترده سازندگان و بازیگران آسیایی مثل سم لیو در نقش شانگ چی و کلوئی ژائو برای کارگردانی فیلم Eternals ساخته شده‌اند.

آنجلینا جولی در نقش تینا با شمشیری در دست در فیلم Eternals

مهم‌ترین مشکل فیلم Shang-Chi به ریشه این شخصیت باز می‌گردد. این شخصیت در سال ۱۹۷۳ خلق شد و ورایتی اشاره می‌کند که پدر شانگ چی در اصل فو مانچو نام دارد؛ شخصیتی که نام آن مدت‌ها با نژادپرستی و کلیشه‌های آسیایی گره خورده بود. مارول گذشته شخصیت شانگ چی را در فیلم آن تغییر داده و حالا ماندرین پدر این شخصیت در فیلم Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings است که تونی لئونگ نقش این شخصیت را بر عهده دارد، اما علاقه‌مندان سینما چین به‌نظر می‌رسد که هنوز به این شخصیت بدبین هستند.

مردم کشور چین در شبکه‌های اجتماعی اختصاصی این کشور هنوز اعتقاد دارند که این شخصیت ممکن است هنوز چهره منفی و زشتی از کشور چین و مردمانش نشان دهد. بااین‌حال، مشکل فیلم Eternals کاملا متفاوت است و بیشتر به کارگردان آن باز می‌گردد. مقاله‌ای از تایم توضیح می‌دهد درحالی‌که ژائو در ابتدا برای برنده شدن جایزه بهترین کارگردانی در گلدن گلوب در چین مورد ستایش قرار گرفته بود، نظرات ژائو در مورد بزرگ شدنش در کشور چین دوباره مطرح شد. او گفته بود از جایی آمده است که همه‌جای آن را دروغ فرا گرفته است.

سم لیو در نقش شانگ چی در اتوبوس در حال مبارزه و انجام حرکات رزمی در فیلم Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

همچنین نشریات چینی برنده شدن ژائو در اسکار را پوشش ندادند و باعث شد تا در Weibo کاربران با هشتگی بگویند که ژائو در این کشور سانسور شده است. تمامی فیلم‌ها پیش از اینکه در سالن‌های سینما نمایش داده شوند، باید در ابتدا توسط دولت چین تایید شود. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که مشکل فیلم Shang-Chi یک مشکل فرهنگی و قابل حل باشد، اما اگر کمیته چینی اعتقاد داشته باشد که شخصیت منفی این فیلم با فرهنگ و تاریخ این کشور در تناقض است، این احتمال وجود دارد که شاهد عدم اکران فیلم شانگ چی در کشور چین باشیم. البته در مورد فیلم Eternals بیشتر این مشکل به ژائو باز خواهد گشت، اما بدون شک مارول و دیزنی تمام تلاش خود برای نمایش این دو فیلم در کشور چین را انجام خواهند داد و هنوز چیزی قطعی نیست.


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده