نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۲

واکنش منتقدان به فیلم Wrath of Man - خشم مردانه

فیلم خشم مردانه (Wrath of Man) با جیسون استاتهام مدتی پیش در سینماهای ایالات متحده نمایش داده شد و توانست میانگین نمره متوسطی را از منتقدان مطرح جهانی بگیرد.

فیلم Wrath of Man یا در زبان فارسی «خشم مردانه» یکی از جدیدترین آثار اکشن و دلهره‌آور شرکت MGM است که به‌دست فیلمساز بااستعداد و محبوبی به نام گای ریچی ساخته شده است. از جمله آثار این هنرمند می‌توان فیلم The Gentlemen (آقایان)، فیلم Aladdin (علاءالدین)، فیلم King Arthur: Legend of the Sword (شاه آرتور: افسانه شمشیر)، فیلم The Man from U.N.C.L.E. (مردی از یو.ان.سی.ال.ای.)، فیلم Sherlock Holmes: A Game of Shadows (شرلوک هولمز: بازی سایه‌ها)، فیلم Sherlock Holmes (شرلوک هلمز) و فیلم Revolver (هفت‌تیر) و غیره اشاره کرد. در فیلم خشم مردانه، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند جیسون استاتهام در نقش پاتریک «اچ» هیل، هولت مک‌کالانی در نقش بولت، جفری داناون در نقش جکسون، جاش هارتنت در نقش بوی سوئت دیو، کریس رایلی در نقش تام، لاز آلونسو در نقش کارلوس، رائول کاستیلو در نقش سم، ادی مارسان در نقش تری، اسکات ایستوود در نقش جان و جاش کودری در نقش مامور سازمان اف‌بی‌آی هابرد و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم خشم مردانه در تاریخ ۲۲ آوریل ۲۰۲۱ (۲ اردیبهشت ۱۴۰۰) در سینماهای مختلف سرتاسر دنیا، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. بعد از مدتی هم در تاریخ ۷ می (۱۷ اردیبهشت) به واسطه شرکت یونایتد آرتیستس در سینماهای ایالات متحده نمایش داده شد. تا به این لحظه این اثر اکشن امتیاز ۵۷ را از بین ۲۸ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود گای ریچی، ایوان اتکینسون و مارن دیویس بوده است. این سه هنرمند، فیلمنامه را براساس فیلمی که توسط نیکلاس بوخریف به نام Cash Truck (کامیون حمل پول) ساخته شده بود، نوشتند. از طرف دیگر هم خود گای ریچی، ایوان آتکینسون و بیل بلاک نقش تهیه‌کنندگان این اثر را داشتند.

این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا متوسط قرار دارند. از طرف دیگر هم ۱۵۳ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر دلهره‌آور را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۶۶ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. اکثر منتقدانی که این اثر را تماشا کرده بودند، همکاری مجدد گای ریچی و جیسون استاتهام را خیلی دوست داشتند و آن را سرگرم‌کننده خواندند. آن‌ها معتقد بودند که این فیلم تعادل خیلی خوبی را بین چندین خط داستانی ایجاد کرده است و صحنه‌های اکشن شدیدی دارد؛ با وجود سرعت نامناسب پیشروی داستان و همچنین مشکلات مختلفی که در آن دیده می‌شود. از آن‌جا که اخیرا فیلم Wrath of Man در سینماهای ایالات متحده و کشورهای دیگر نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Wrath of Man از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

یک نگهبان امنیتی جدید، مرموز و خشن (با بازی جیسون استاتهام) که از کامیون حمل پول محافظت می‌کند، در طی یک سرقت، باعث غافلگیر شدن همکارانش می‌شود؛ ماجرایی که در طی آن، او به طرز غیرمنتظره‌ای، مهارت‌های بسیار خاصی را از خود نشان می‌دهد. دیگر همکاران برایشان سؤال پیش می‌آید که او کیست و از کجا سر و کله‌اش پیدا شده است. خیلی زود انگیزه نهایی این تیرانداز مشخص می‌شود؛ آن هم زمانی‌که برای تسویه حساب خود، کارهای چشمگیر و غیرقابل تغییری را انجام می‌دهد.

جیسون استاتهام با لباس نگهبانی در فیلم Wrath of Man

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Wrath of Man بیندازیم:

مت زولر سیتز | راجر ایبرت

۱۰۰ از ۱۰۰

کامل بودن و اطمینان از زیبایی‌شناسی که در این فیلم وجود دارد، واقعا لذت‌بخش است؛ حتی زمان‌هایی که در تصویر ما شاهد این هستیم که انسان‌ها کارهای بسیار وحشیانه‌ای انجام می‌دهند. در این فیلم واقعا عاشق هیچکس نمی‌شوید. آن‌ها یک سری جنایتکار هستند که با یکدیگر درگیر می‌شوند و مبارزه می‌کنند.

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۸۸ از ۱۰۰

فیلم Wrath of Man مانند فیلم The Gentlemen خیلی خنده‌دار نیست. البته صحنه‌های خنده‌دار خودش را دارد اما بدون یک لحظه تلف‌شده، محکم و پر از تنش مسیر خود را ادامه می‌دهد.

مارتین کار | We Got This Covered

۸۰ از ۱۰۰

خشم مردانه یک اثر اکشن و دلهره‌آور از نویسنده/کارگردانی به نام گای ریچی است؛ اثری که کیفر و مجازات فقط بخشی از داستان آن را به خود اختصاص می‌دهد.

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۷۵ از ۱۰۰

اگر فیلم Wrath of Man یک نقطه ضعف داشته باشد، این است که حتی زمانی‌که همه چیز توضیح داده می‌شود، باز هم با عقل جور در نمی‌آید و منطقی نیست. اما فیلمی مانند خشم مردانه، حول محور لذت در لحظه می‌چرخد و در رابطه با این مورد هم می‌توان گفت که توانسته به هدف خود برسد.

کلینت ایستوود در فیلم Wrath of Man

پیتر دبروژ | ورایتی

۷۰ از ۱۰۰

فیلم خشم مردانه هم درست مانند شخصیت اچ، با اعتماد به نفس و اطمینان به توانایی‌ها، حرفه‌ای بودن، کارآمد بودن و کشندگی بالقوه خودش را به نمایش می‌گذارد. همه این‌ها را در صورت امکان، می‌توان در سالن سینما به بهترین نحو تجربه کرد.

تای بر | بوستون گلوب

۳۸ از ۱۰۰

حتی صحنه‌های تیراندازی هم به وفور در فیلم دیده می‌شوند، حس تکراری بودن و دست‌دوم بودن دارند.

وارن کانترل | پلی‌لیست

۰ از ۱۰۰

فوق‌العاده خشن و فیلمنامه‌ای خام و نپخته. این فیلم به‌نوعی توانسته پایین‌ترین سطح از خلاقیت را از تمام افرادی که در پروژه تولید حاضر بودند، به نمایش بگذارد. حتی چیزی را در خودش دارد که ریچی هم معمولا از آن اجتناب می‌کند: خسته‌کننده بودن.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Wrath of Man نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط و نسبتا جذاب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده