نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۲

جنگ حقوقی نویسندگان فیلمنامه Predator با دیزنی

جیم و جان توماس، نویسندگان فیلمنامه اورجینال Predator در سال ۱۹۸۷ دادخواستی مبنی بر الزام بازپس گیری حق تکثیر این مجموعه علمی تخیلی از دیزنی را ثبت کرده‌اند.

نویسندگان فیلمنامه اولین قسمت از مجموعه اکشن و علمی تخیلی Predator در سال ۱۹۸۷، درخواست پس گرفتن حق کپی‌رایت این اثر از شرکت دیزنی را دارند. جیم و جان توماس ادعا می‌کنند که دیزنی به‌زودی حق تکثیر این مجموعه را از دست خواهد داد. هرچند این شرکت حاضر نیست به این سادگی‌ها از این حقوق چشم پوشی کند.

قوانین کپی‌رایت یا حق تکثیر آثار در ایالات متحده به صاحب اثر اجازه می‌دهد تا مالکیت قبلی یک نهاد بر دارایی آن‌ها را حتی بعد از گذشت ۳۵ سال لغو کرده و به آن‌ها برگرداند. براساس گزارش هالیوود ریپورتر، برادران توماس ادعا می‌کنند که فیلمنامه اورجینال Predator که در ابتدا Hunters نام داشته، در تاریخ ۱۷ آوریل به آن‌ها پس داده می‌شود.

برادران توماس اعلام کردند که اولین‌بار در سال ۲۰۱۶ اقدام به بازپس گیری حق تکثیر این مجموعه از دیزنی کرده بودند اما این شرکت تا ژانویه سال جاری میلادی نسبت به این درخواست واکنشی نشان نداده بود. لذا آن‌ها تصمیم گرفتند تا با استخدام مارک توبروف، وکیل حقوق کپی‌رایت، درخواست خود را ازطریق مجاری قانونی پیگیری کنند.

آرنولد شوارتینگر در فیلم غارتگر لوگوی دیزنی

بخش 20th Century شرکت دیزنی با استدلال به اینکه ادعای برادران توماس یک سری «شرایط قانونی» را برآورده نمی‌کند، در تلاش است تا با این دادخواست مقابله کند. براساس ادعای وکلای رسمی این شرکت، درحال حاضر پروژه‌های بیشتری از مجموعه Predator در زیرمجموعه دیزنی در دست توسعه است. دنیل پتروسلی یکی از وکلای 20th Century است که پیش از این هم سابقه مقابله با مارک توبروف بر سر حق تکثیر آثار مرتبط با شخصیت سوپرمن را دارد. دادگاهی که بیش از یک دهه به طول انجامید.

در متن شکایت نامه‌ی 20th Century نوشته شده:

«شرکت قرن بیستم به دنباله اظهاریه شماره U.S.C. § 2201، دادخواست مدعی پرونده را فاقد اعتبار می‌داند. باتوجه به اینکه مدعیان در تلاش اند تا درست بعد از سرمایه‌گذاری قابل‌توجه 20th Century روی توسعه‌ی قسمت‌های دیگر مجموعه موفق Predator، حقوق این شرکت نسبت به فیلمنامه Hunters را به‌طور نادرست و نامناسبی فسخ کنند، اقدام قانونی در واکنش به آن ضروری خواهد بود.»

دیزنی در برای Predator

مقررات حق نشر ۳۵ ساله به این معنی است که بسیاری از آثار دهه ۸۰ میلادی می‌تواند شامل این قانون شود. در سال ۲۰۱۷ بود که استفان کینگ نویسنده آمریکایی رمان‌های ترسناک و تخیلی که بسیاری از آثار سینما و تلویزیون تاکنون از آن‌ها اقتباس کرده‌اند، نسبت به بازپس گیری حقوق چندین کتاب خود از جمله Dead Zone، Cujo، Children of the Corn و Firestarter اقدام کرد. ضمن اینکه درخواست مشابه ویکتور میلر نویسنده Friday the 13th نیز به پرونده طول و درازی علیه شان اس گانینگهام تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم منجر شد.

درمورد مجموعه Predator یا «غارتگر» نیز باید گفت که در ماه نوامبر سال گذشته، گزارشی مبنی بر توسعه پنجمین فیلم این سری توسط دن ترشتنبرگ کارگردان فیلم 10 Cloverfield Lane منتشر شده بود. آخرین فیلمی که از این مجموعه منتشر شده، به The Predator در سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد که اصلاً موفقیت آمیز ظاهر نشد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را با زومجی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده