نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۱

واکنش منتقدان به فیلم Voyagers - مسافران

فیلم مسافران (Voyagers) با بازی تای شرایدن و کالین فارل مدتی پیش در سینماهای مختلف نمایش داده شد و نتوانست امتیازات خیلی بالایی را از منتقدان مطرح جهانی بگیرد.

فیلم Voyagers یا در زبان فارسی «مسافران» یکی از جدیدترین آثار ماجراجویی، علمی تخیلی و دلهره‌آور شرکت لاینزگیت (Lionsgate) است که به‌دست کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده بااستعداد و محبوبی به نام نیل برگر ساخته شده است. از جمله آثار این هنرمند می‌توان به سریال Billions (میلیاردها)، فیلم The Upside، فیلم Divergent (سنت‌شکن)، فیلم Limitless (نامحدود)، فیلم The Lucky Ones (خوش‌شانس‌ها)، فیلم The Illusionist (شعبده‌باز)، فیلم Interview with the Assassin (مصاحبه با قاتل) و غیره اشاره کرد. در فیلم مسافران، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند تای شرایدن در نقش کریستوفر ربز، لیلی رز-دپ در نقش سلا، فیون وایتهد در نقش زک، کالین فارل در نقش ریچارد آلینگ، شانتی آدامز در نقش فیبی، آیزاک همپستد رایت در نقش ادوارد، ویویک کالرا در نقش پیتر و مدیسون هو در نقش آندا و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم مسافران در تاریخ ۹ آوریل (۲۰ فروردین) در سینماهای مختلف، به‌صورت عمومی به نمایش درآمد. تا به این لحظه این اثر ماجراجویی امتیاز ۴۴ را از بین ۳۰ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود نیل برگر بوده است. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش متوسط قرار دارند. از طرف دیگر هم ۷۹ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر علمی تخیلی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۲۵ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. تعداد زیادی از منتقدان، بازی بازیگران را مورد تحسین قرار دادند و اعتقاد داشتند که داستان این اثر پتانسیل خیلی زیادی دارد.

اما بیشتر از هر چیزی به این موضوع انتقاد داشتند که با وجود پتانسیل خیلی بالا، باز هم این داستان یک مسیر آشنا و کلیشه‌ای را انتخاب کرد تا حول محور مسائل قدیمی بچرخد؛ به‌جای اینکه موضوعات جذاب و هیجان‌انگیز خود را مورد بررسی قرار دهد. از آن‌جا که اخیرا فیلم Voyagers در سینماهای مختلف نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Voyagers از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

با به ‌خطر افتادن آینده نسل بشر، گروهی از زنان و مردان جوان که هوش بالایی دارند و مطیع پرورش داده شدند، به یک سیاره دوردست سفر می‌کنند تا آن‌جا را به استعمار خود در بیاورند. اما زمانی‌که به رازهای نگران‌کننده و آزاردهنده‌ای درباره مأموریت خود پی می‌برند، از آموزش‌های خود سرپیچی می‌کنند و قصد دارند که غریزه‌های طبیعی و درونی خود را کشف کنند. زمانی‌که محیط درون کشتی به هرج‌و‌مرج کشیده می‌شود و زندگی همگی به خطر می‌افتد، اعضای این گروه در ترس، هوس و گرسنگی سیری‌ناپذیری برای قدرت غرق می‌شوند.

کالین فارل در لباس فضانوردی در فیلم voyagers

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Voyagers بیندازیم:

آلونسو دورالده | The Wrap

۷۲ از ۱۰۰

فیلم Voyagers یک اثر دلهره‌آور و علمی تخیلی هوشمندانه و کوچک است که حول محور برنامه‌های عظیم دانشمندان می‌چرخد؛ اینکه قصد دارند به هر طریقی از هورمون‌های نوجوانان و همچنین ضعف انسان‌ها استفاده کنند.

کریستی لمیر | راجر ایبرت

۶۳ از ۱۰۰

نیل برگر که نویسنده و کارگردان این پروژه است، در فیلم خود ماهیت و موضوعات آشنایی را بررسی می‌کند. با وجود این موضوع، فیلم باز هم تنش زیادی ایجاد می‌کند و نشانه‌های خاص خود کارگردان را در تصویر به نمایش می‌گذارد.

تیم گریرسون | اسکرین دیلی

۶۰ از ۱۰۰

این اثر دلهره‌آور که عیب‌های مختلفی دارد، به این درک آزاردهنده می‌رسد که مهم نیست ما به کدام قسمت از جهان سفر می‌کنیم؛ همیشه بدترین قسمت‌های خودمان را به نمایش می‌گذاریم.

دیوید رونی | هالیوود ریپورتر

۵۰ از ۱۰۰

درگیری‌های این فیلم خیلی بچه‌گانه و تکراری به نظر می‌آیند و شخصیت‌ها فوق‌العاده سطحی خلق شده‌اند.

مایکل اوسالیوان | واشینگتون پست

۵۰ از ۱۰۰

فیلم مسافران که یک اثر دلهره‌آور و علمی تخیلی محسوب می‌شود، با تکیه بر ترس‌های فعلی و کاملا واقعی ساخته شده است. اما به جز این مورد، تا حدودی یک اثر مسخره به شمار می‌رود.

کالین فارل و لیلی رز دپ در فیلم Voyagers

ریچارد لاوسون | ونیتی فر

۴۵ از ۱۰۰

این اثر فقط قصد دارد که داستان فیلم Lord of the Flies (سالار مگس‌ها) در فضا تقلید کند. اما سرانجام تمام مسیرهای مورد انتظار را از بین می‌برد و بخش زیادی از مسائل هیجان‌انگیز و جذاب را بررسی نمی‌کند.

پیتر تراورس | ای بی سی

۳۰ از ۱۰۰

این فیلم ایده بسیار جذابی دارد و در تلاش است که داستان فیلم Lord of the Flies را در فضا به تصویر بکشد. یک فیلم دلهره‌آور و مثلا سرگرم‌کننده درباره جوانان جذابی که نقش فضانوردان را ایفا می‌کنند؛ اثری که خیلی زود سقوط می‌کند. با وجود ایده بسیار جذاب، فیلم به یک اثر ناموفق تبدیل می‌شود که نه‌تنها فرضیه‌های منطقی ندارد، بلکه هیچ چیز درباره آن منطقی نیست.

الیسون ویلمور | ولچر

۳۰ از ۱۰۰

فیلم مسافران فوق‌العاده تلاش می‌کند که تمرکز خود را نسبت به موضوع اصلی از دست ندهد. اما اصلا این تلاش‌ها فایده‌ای ندارد زیرا لحظه‌های مختلف آن خیلی قابل پیشبینی هستند و درست همانجایی که کم کم ماجرا دارد جالب می‌شود، فیلم به پایان می‌رسد.

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۲۵ از ۱۰۰

تلاش نصفه و نیمه‌ی برگر برای ساخت یک نسخه به‌روز شده از فیلم سالار مگس‌ها باعث می‌شود که مخاطب حسابی دلش برای همان اتوبوس مدرسه‌ای قدیمی و دوست‌داشتنی و سر یک خوک که به چوب زده شده بود، تنگ شود.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Voyagers نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط، نسبتا سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده