نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Concrete Cowboy - گاوچران مقاوم

فیلم گاوچران مقاوم (Concrete Cowboy) با بازی ادریس البا مدتی پیش در سرویس استریم نتفلیکس نمایش داده شد و توانست میانگین امتیازات نسبتا خوبی را از منتقدان بگیرد.

فیلم Concrete Cowboy یا در زبان فارسی گاوچران مقاوم یکی از جدیدترین آثار درام سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست کارگردان بااستعداد و تازه‌کاری به نام ریکی استوب ساخته شده است. لازم به ذکر است که ریکی استوب پیش از این فعالیت بزرگی در زمینه کارگردانی آثار بلند نداشته است و همین فیلم اولین تجربه او در این حرفه محسوب می‌شود. در فیلم گاوچران مقاوم، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند ادریس البا در نقش هارپ، کیلب مک‌لافلین در نقش کول، جارل جروم در نقش اسماش، بایرون باورز در نقش رم، لورین توسنت در نقش نسی، کلیفورد «متود من» اسمیت در نقش لوری، ایوانا مرسدس در نقش ایشا، دونی یانگ در نقش ترینا و پیتر شیلدرز و آیدان وایت در نقش قاچاقچی حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم گاوچران مقاوم در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۳ شهریور ۱۳۹۹) در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو که یک جشنواره فیلم غیررقابتی عمومی است، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. پیش از آن قرار بود که در جشنواره فیلم تلیوراید نمایش داده شود که به‌خاطر شیوع بیماری کرونا لغو شد. یک ماه بعد از نمایش در جشنواره فیلم تورنتو، سرویس استریم نتفلیکس حق پخش این اثر درام را کسب کرد. همین ماه گذشته هم بود که اعلام شد قرار است این فیلم در تاریخ ۲ آوریل (۱۳ فروردین) برای مشترکان این سرویس استریم نمایش داده شود. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۶۷ را از بین ۲۶ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود ریکی استوب و دن والزر بوده است. این هنرمندان، فیلمنامه را براساس رمانی که با نام Ghetto Cowboy و به قلم گرگ نری منتشر شده بود، نوشته بودند.

این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که همه آن‌ها هم در بخش متوسط و روبه‌بالا قرار دارند. از طرف دیگر هم ۸۷ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۷۹ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. تعداد زیادی از منتقدان، بازی بازیگران، سبک کارگردانی و داستان آن را مورد تحسین قرار دادند. از آن‌جایی که اخیرا فیلم Concrete Cowboy در سرویس استریم نتفلیکس نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Concrete Cowboy از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

یک نوجوان پر از دردسر، درحالی‌که تابستان خود را در فیلادلفیای شمالی می‌گذراند، بین یک زندگی جنایتکارانه و خرده فرهنگ پرجنب و جوش شهری-گاوچرانی پدر غریبه‌ی خود قرار گرفت.

کیلب مک‌لافلین به همراه ادریس البا در فیلم concrete cowboy

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Concrete Cowboy بیندازیم:

پیتر دبروژ | ورایتی

۹۰ از ۱۰۰

این فیلم یکی از آن آثار نادر و کمیابی محسوب می‌شود که زاویه جدیدی از یک موضوع را به ما نشان می‌دهد؛ درست همانند فیلم Paris Is Burning (پاریس در حال سوختن است)، فیلم 12 O'Clock Boys (پسران ساعت ۱۲) و فیلم Rize. کاری که این فیلم کرد، این بود که یک خرده فرهنگ بسیار خاص را گرفت و آن را به یک چیز جهانی و الهام‌بخش تبدیل کرد؛ با این تفاوت که این فیلم مانند آثار ذکر شده یک مستند نیست، با وجود تمام جزئیات واقعی زیاد آن که باعث شده این اثر درام استثنایی پدر و پسری ریکی استوب زنده شود.

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۷۵ از ۱۰۰

این فیلم یک داستان مشخص و دلچسب دارد که صدها بار در گذشته آن را در آثار مختلف دیده بودیم. اما چیزی که این را متمایز می‌کند، زمینه‌ای است که در این فیلم وجود دارد؛ چیزی که بسیار غیرمعمول و در عین حال بسیار خاص است.

کریس ایوانجلیستا | اسلش فیلم

۷۵ از ۱۰۰

ما به‌صورت جدی با کمبود فیلم‌هایی درباره گاوچران‌های سیاه پوست یا به‌طور کلی سوارکاران سیاه پوست طرف هستیم. حالا فیلم Concrete Cowboy که داستان آن‌ها را در عجیب‌ترین و بعیدترین شکل بیان کرده، باعث شده که به یک اثر زنده و شاداب تبدیل شود؛ حتی با وجود اینکه داستان خودش هم مشکلات مختلفی دارد.

گلن کنی | نیویورک تایمز

۷۰ از ۱۰۰

رشد پیوسته و متقاعد‌کننده جزئیات این فیلم و همچنین داستان‌پردازی احساسی آن از یک خرده فرهنگ واقعی، واقعا جذاب و تأثیرگذار است.

ادریس البا در حال اسب سواری به همراه کیلب مک‌لافلین در فیلم concrete cowboy

چاک بوون | مجله اسلنت

۶۳ از ۱۰۰

این فیلم وقتی واقعا در جزئیات خاص خود عمیق می‌شود، بسیار تکان‌دهنده و هیجان‌انگیز می‌شود.

بری هرتز | گلوب اند میل

۶۰ از ۱۰۰

فیلم گاوچران مقاوم یک اثر درام جذاب است که ماجراهای شخصیت اصلی خود را به تصویر می‌کشد؛ اثری که به‌صورت کلی قابل پیش‌بینی محسوب می‌شود.

جسی هسنجر | کانسیکوئنس آو ساوند

۵۸ از ۱۰۰

فیلم Concrete Cowboy از نظر بصری جذاب است و به احتمال زیاد مورد توجه نوجوانان زیادی قرار می‌گیرد (درجه سنی R این اثر، بیشتر از هر چیزی برای زبان آن در نظر گرفته شده است). البته باید به این نکته هم توجه داشت، هرکسی که با پویایی شخصیت‌سازی در تعطیلات تابستانی آشنایی دارد، ممکن است از این اثر ناراضی شود و حتی آن را غیرقابل قبول بخواند.

تیم گریرسون | اسکرین دیلی

۵۰ از ۱۰۰

یک اثر درام دلچسب که رشد شخصیت اصلی خود را نشان می‌دهد؛ اما در آخر لنگان لنگان کار خود را به پایان می‌رساند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Concrete Cowboy نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط، جذاب و نسبتا سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده