نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۲۸

واکنش منتقدان به فیلم Chaos Walking - آشوب مدام

فیلم اکشن آشوب مدام (Chaos Walking) با بازی دیزی ریدلی و تام هالند اخیرا در سینماها اکران شد و متاسفانه نتوانست نمرات خیلی بالایی را از منتقدان مطرح جهان بگیرد.

فیلم Chaos Walking یا در زبان فارسی «آشوب مدام» یکی از جدیدترین آثار اکشن، ماجراجویی و علمی تخیلی شرکت لاینزگیت (Lionsgate) است که به‌دست کارگردان و تهیه‌کننده بسیار بااستعداد و محبوبی به نام داگ لیمان ساخته شده است. از جمله آثار این هنرمند می‌توان به فیلم Locked Down (قرنطینه)، فیلم American Made (ساخت آمریکا)، فیلم The Wall (دیوار)، فیلم Edge of Tomorrow (لبه فردا)، فیلم Fair Game (بازی منصفانه)، فیلم Mr. & Mrs. Smith (خانم و آقای اسمیت) و غیره اشاره کرد. در فیلم آشوب مدام، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند دیزی ریدلی در نقش وایولا اید، تام هالند در نقش تاد هیوییت، مدز میکلسن در نقش دیوید پرنتیس، دمیان بیچیر در نقش بن مور، سینتیا اریوو در نقش هیلدی بلک، نیک جوناس در نقش دیوید «دیوی» پرنتیس، کرت ساتر در نقش کیلیان بوید و دیوید اویلوو در نقش آرون و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مقاله مرتبط

فیلم آشوب مدام در تاریخ ۲۴ فوریه (۶ اسفند) در سینماهای کشور کره جنوبی، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. البته شرکت لاینزگیت در نظر داشت که بعد از مدتی نمایش در کره جنوبی، آن را به‌صورت سینمایی در سینماهای ایالات متحده هم به نمایش در بیاورد. این فیلم پیش از این برای اکران در ماه مارس ۲۰۱۹ تنظیم شده بود اما به‌خاطر فیلم‌برداری دوباره برخی صحنه‌ها، به تأخیر خورد؛ بعد هم که بحث بیماری کرونا و تاخیرهای مخصوص آن پیش آمد. تا به این لحظه این اثر ماجراجویی امتیاز ۴۰ را از بین ۲۴ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده پاتریک نس و کریستوفر فورد بوده است. این هنرمندان، فیلمنامه را براساس رمانی که با نام The Knife of Never Letting Go توسط خود پاتریک نس منتشر شده بود، نوشتند.

این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم نمرات متوسطی را به آن داده بودند. برخی از منتقدان معتقد بودند که این اثر، به‌طرز بسیار بد و ناشیانه‌ای ایده اصلی خود را اجرا کرده است و به زور می‌تواند خودش را به خط پایان برساند. بحث منتقدان را که کنار بگذاریم، این فیلم در باکس آفیس هم با استقبال ضعیفی مواجه شد؛ با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری خود، تنها ۶ میلیون دلار درآمد داشت. از طرف دیگر هم ۸۳ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر علمی تخیلی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۲۳ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جایی که مدتی است فیلم Chaos Walking در سینماهای کره جنوبی و ایالات متحده نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Chaos Walking از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در آینده‌ای نه چندان دور، تاد هیویت موفق به پیدا و کشف کردن وایولا می‌شود؛ یک دختر اسرارآمیز که روی سیاره او سقوط کرده است. در این سیاره، تمام زنان ناپدید شده‌اند و مردان هم توسط «نویز» مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند؛ نویز نیرویی محسوب می‌شود که تمام افکار آن‌ها را در معرض نمایش قرار می‌دهد. حالا زندگی وایولا در این وضعیت و چشم‌انداز خطرناک، مورد تهدید قرار گرفته است. از آنجایی هم که تاد قول داده تا از او مراقبت کند، باید به قدرت درونی خودش پی ببرد و اسرار تاریک این سیاره را آشکار کند.

تام هالند و دیزی ریدلی در جنگل در فیلم Chaos Walking

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Chaos Walking بیندازیم:

جاش کوپکی | آستین کرونیکل

۶۷ از ۱۰۰

فیلم Chaos Walking هم درست همانند هر نوع شیرینی جرقه‌ای، جذاب است و جرقه‌های محکمی دارد؛ خیلی حیف شد که ریتم و لحن آن بیش از حد آشنا و تکراری است.

تام یورگنسن | آی جی ان

۵۰ از ۱۰۰

با اینکه فیلم جذابی به نظر می‌رسد، اما Chaos Walking نه‌تنها نمی‌تواند ایده پیش‌فرض و اصلی خود را آنطور که باید و شاید به نمایش بگذارد، بلکه حتی قولی هم که توسط بازیگران به مخاطب داده شده، عملی نمی‌شود.

ویلیام ریپس | مجله اسلنت

۵۰ از ۱۰۰

در پس ظاهر جذاب و سرگرم‌کننده‌ای که دارد، این فیلم پر از تناقضات مختلف است که نمی‌تواند آنطور که باید و شاید، پتانسیل خود را در معرض نمایش قرار دهد و رشد زیادی داشته باشد.

بنجامین لی | گاردین

۴۰ از ۱۰۰

آشوب مدام، اثری است که می‌توانست تبدیل به یک فاجعه بزرگ شود اما درنهایت تبدیل به یک فیلم جزئی و کوچک شد. اگر انتظارات خود را پایین بیاورید، می‌توانید آن را تماشا کنید. اما به اندازه زمان و هزینه‌ای که برای ساخت آن مصرف شده، تماشایی نیست.

دیزی ریدلی و تام هالند در حال دویدن در فیلم Chaos Walkingدیوید رونی | هالیوود ریپورتر

۳۰ از ۱۰۰

شخصیت‌ها اصلا درگیرکننده نیستند، مخاطرات عاطفی هرگز کاملا مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و اکشن فیزیکی آن هم کمتر از انتظاری که در مخاطب به وجود می‌آورد، نمایش داده می‌شود.

رودریگو پرز | پلی فهرست

۲۵ از ۱۰۰

این فیلم کسل‌کننده، عمیقا بی‌روح و کاملا سطحی است. هیچ چیز زیادی نمی‌تواند درباره موضوعات آن که حول محور عدم تحمل، ترس، زن‌ستیزی و دست‌کاری کردن صحبت کرد؛ چه برسد به احساساتی که در آن وجود دارد و به مخاطب منتقل می‌کند.

دیوید فیر | رولینگ استون

۱۰ از ۱۰۰

فیلم آشوب مداوم حتی نمی‌تواند خود را به سطح اغراق‌آمیز و مبتذل برساند؛ جایی که لذت درون همه چیزهای بد وجود دارد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Chaos Walking نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط و نسبتا سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده