// شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۵

فهرست برندگان جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۱؛ رسیدن جایزه اصلی به فیلم Bad Luck

به پایان رسیدن جشنواره‌ی فیلم برلین سال ۲۰۲۱ میلادی بالاخره مشخص شد که کدام فیلم و کارگردان جایزه‌ی خرس طلایی را کسب کردند.

فیلم جدید رادو ژوده، فیلم‌ساز ۴۳ساله‌ی متعلق به کشور رومانی موفق به کسب جایزه‌ی اصلی (خرس طلایی هیئت داوران) جشنواره برلین شد. او این محصول سینمایی را به‌صورت کامل در دوران حکم‌فرمایی ویروس کرونا/کووید 19 فیلم‌برداری کرد و جالب این‌جا است که در تمامی لحظات ساخت اثر مورد بحث، تک‌تک افراد پشت‌صحنه و حتی بازیگرها ماسک خود را روی صورت نگه داشتند. جشنواره‌ی برلین با جایزه دادن به ساخته‌ی جدید رادو ژوده مجددا به یاد بسیاری از بینندگان آورد که چه‌قدر علاقه‌ی فراوانی به انتخاب آثار بحث‌برانگیز دارد. زیرا فیلم ...Bad Luck رادو ژوده منتقدها را تقسیم به دو دسته کرده است. اثر نام‌برده فعلا در متاکریتیک با ۵ نقد ثبت‌شده، امتیاز ۶۲ از ۱۰۰ را در اختیار دارد.

جایزه‌ی دوم هیئت داوران یعنی خرس نقره‌ای جشنواره‌ی برلین سال ۲۰۲۱ میلادی به فیلم Wheel of Fortune and Fantasy رسید؛ اثری به نویسندگی و کارگردانی ریوسوکی هاماگوچی از ژاپن که ظاهرا بیشتر از فیلم ...Bad Luck رادو ژوده با استقبال منتقدان مواجه شده است. اما هیئت داوران آن را در یک رتبه پایین‌تر از فیلم ...Bad Luck می‌گذارد. خرس نقره‌ای بهترین کارگردان نیز تقدیم دنیش نای برای ساخت فیلم Natural Light شد. فیلم Natural Light قصه‌ی سربازهایی را روایت می‌کند که در بخشی از جنگ جهانی دوم داخل یک جنگل بسیار سرد، به برنامه‌ریزی جدی برای حمله به دشمن می‌پرداختند.

اثر رادو ژوده فیلم ساز رومانی در تصویر سیاه و سفید

جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران به فیلم Herr Bachmann and His Class از آلمان رسید. جوایز مهم دیگر هم در بخش بازیگری به چشم می‌خورند که برای نخستین بار در تاریخ جشنواره، بدون درنظرگرفتن جنسیت بازیگر اهدا شدند. جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اصلی به مارن اگرت رسید که در فیلم I Am Your Man نقش‌آفرینی کرد. جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل هم تقدیم لیلا کیزلینگر، نقش‌آفرین فیلم Forest – I See You Everywhere شده است.

هونگ سانگ سو که در سال گذشته جایزه‌ی بهترین کارگردانی جشنواره برلین را برای فیلم The Woman Who Ran برده بود، امسال جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه‌نویسی را برای فیلم Introduction برد تا افتخاری دیگر را برای سینمای کره‌جنوبی به ارمغان بیاورد. خرس نقره‌ای دستاورد هنری نیز تقدیم سازندگان فیلم A Cop Movie شد. فهرست برندگان بخش Encounters برلیناله ۲۰۲۱ را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید. در این بخش به آثاری جایزه داده می‌شود که مطابق تعریف رسمی برگزارکنندگان جشنواره برلین، به‌صورت «شجاعانه، خلاقانه و کاملا مستقل ساخته شده‌اند».

  • بهترین فیلم بخش Encounters: فیلم We
  • جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران در بخش Encounters: فیلم Taste
  • بهترین کارگردان بخش Encounters: رامون زرشر و سیلوان زرشر برای فیلم The Girl and the Spider به همراه دنیس کوته برای فیلم Social Hygiene
  • فیلم لایق اشاره به انتخاب هیئت داوران در بخش Encounters: فیلم Rock Bottom Riser


منبع THR
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده