نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم The United States vs. Billie Holiday

فیلم ایالات متحده دربرابر بیلی هالیدی (The United States vs. Billie Holiday) اخیرا به‌صورت دیجیتالی نمایش داده شد و نتوانست نمرات متوسطی را از منتقدان بگیرد.

فیلم The United States vs. Billie Holiday یا در زبان فارسی «ایالات متحده دربرابر بیلی هالیدی» یکی از جدیدترین آثار درام، بیوگرافی و موزیکال شبکه هولو (Hulu) است که به‌دست کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده بااستعدادی به‌نام لی دنیلز ساخته شده است. از جمله آثار این هنرمند می‌توان به فیلم Concrete Cowboy (کابوی بتونی)، فیلم Precious (گرانبها)، فیلم Shadowboxer (بوکسور سایه)، فیلم Monster's Ball (مهمانی هیولا)، فیلم The Paperboy (پسر روزنامه‌فروش) و غیره اشاره کرد. در فیلم ایالات متحده دربرابر بیلی هالیدی، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند آندرا دی در نقش بیلی هالیدی، تراوانته رودز در نقش جیمی فلچر، ناتاشا لیون در نقش تالولا بانکهد، گارت هدلوند در نقش هری جی. انسلینگر، میس لارنس در نقش میس فردی، راب مورگان در نقش لوئیس مک‌کی، داوین جوی راندولف در نقش رزلین، ایوان راس در نقش سم ویلیامز و تایلر جیمز ویلیامز در نقش لستر یانگ و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم ایالات متحده دربرابر بیلی هالیدی در تاریخ ۲۶ فوریه (۷ اسفند) به‌صورت دیجیتالی، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. البته شرکت پارامونت پیکچرز، پیش از اینکه این اثر را به شرکت هولو بفروشد، در نظر داشت که آن را در قالب سینمایی و در سالن‌های سینما به نمایش در بیاورد. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۵۴ را از بین ۳۷ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده سوزان لوری پارکس بوده است. این هنرمند، فیلمنامه را براساس کتابی که با نام Chasing the Scream: The First and Last Days of the War on Drugs و توسط جوهان هاری منتشر شده بود، نوشت. در بحث تهیه‌کنندگی این اثر هم خود لی دنیلز، جوردن فاج، تاکر تولی، جو راث، جف کرشنبام و پاملا اوس ویلیامز فعالیت کرده بودند.

این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم نمرات متوسط و روبه‌بالایی را به آن داده بودند. اکثر منتقدانی که این اثر را تماشا کردند، بازی و عملکرد بازیگران، خصوصا بازی آندرا دی را مورد تحسین قرار دادند اما این در حالی بود که تا حد زیادی نسبت به داستان، فیلمنامه و همچنین سبک کارگردانی آن انتقاد داشتند. آن‌ها معتقد بودند که فیلمنامه آنطور که باید و شاید متمرکز نوشته نشده است. البته لازم به ذکر است که این اثر موفق شد که جایزه گلدن گلوب را برای بخش بهترین بازیگر زن به‌دست بیاورد. از طرف دیگر هم ۱۱۸ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۵۷ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است فیلم The United States vs. Billie Holiday نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم The United States vs. Billie Holiday از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

یک اثر درام که داستان زندگی حرفه‌ای خواننده افسانه‌ای موسیقی جاز به نام بیلی هالیدی را دنبال می‌کند. این فیلم به‌طور به‌خصوص به برهه زمانی‌ای تعلق دارد که این خواننده توسط اداره فدرال مواد مخدر مورد هدف قرار گرفته بود. آن‌ها یک عملیات مخفیانه تحت هدایت جیمی فلچر را ترتیب داده بودند که نماینده فدرال سیاه پوستان آن زمان بود. در آن برهه زمانی این خواننده یک ارتباط پنهانی هم با فلچر داشت که این موضوع، ماجرا را پیچیده‌تر از حالت طبیعی می‌کرد.

گارت هدلوند در مقابل دادگاه و خبرنگاران در فیلم The United States vs. Billie Holiday

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم The United States vs. Billie Holiday بیندازیم:

لیا گرین بلات | اینترتینمنت ویکلی

۷۵ از ۱۰۰

دنیلز توانایی خیلی خوبی در تغییر و شکل دادن تاریخ تاریک و پر هرج‌و‌مرج دارد و به‌خوبی توانسته آن را به یک شکل شسته و رفته و براق در بیاورد؛ خواه هدف اصلی نمایش ریشه‌های اعتیاد هالیدی باشد یا تغییرات عمدی رودز در سال ۲۰۲۱.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۷۰ از ۱۰۰

به جرات می‌توان گفت که چیزهای جذابی هم دیده می‌شود. اما خود فیلم بی‌ثبات است و کاملا نبود مرکز دراماتیک آن حس می‌شود؛ جنبشی که بتواند همه چیز را روی خودش سوار و هدایت کند.

برایان ترویت | یو اس ای

۶۳ از ۱۰۰

فیلم بیلی هالیدی با وجود تمام ضعف و مشکلاتی که دارد، باز هم یک داستان ضروری را برای مخاطب تعریف می‌کند؛ در همین حین هم یک ستاره درخشان جدید هالیوودی معرفی می‌شود که تماشای آن را لذت‌بخش می‌کند.

بیل گودی کونتز | آریزونا ریپابلیک

۶۰ از ۱۰۰

این فیلم تقریبا بیوگرافی هالیدی محسوب می‌شود و هیچ مشکلی در این رابطه وجود ندارد؛ آن هم باتوجه‌به بازی و عملکرد فوق‌العاده‌ای که آندرا دی در قالب نقش اصلی داستان از خودش نشان داده است.

تراوانته رودز در حال صحبت با تلفن در فیلم The United States vs. Billie Holiday

ای. او. اسکات | نیویورک تایمز

۵۰ از ۱۰۰

موضوعات سیاسی هم تقریبا مانند هر چیز دیگری در این فیلم خسته‌کننده و تب‌دار، با ملودرامای حداکثری و وضوح حداقلی نمایش داده شده است.

مت زولر سیتز | راجر ایبرت

۳۸ از ۱۰۰

فیلم The United States vs. Billie Holiday آنقدر گمراه کننده است که به‌سختی می‌توان نقطه آغاز گله کردن از آن را انتخاب کرد. این فیلم در ستم، بدبختی و پستی غرق است؛ بدون اینکه بینش خوبی را درباره شخصیت‌های تاریخی خود ارائه کند؛ آن هم شخصیت‌هایی که بازیگران برای نمایش آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند.

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۲۵ از ۱۰۰

در پایان باید گفت که فیلم The United States vs. Billie Holiday ناموفق بوده است و چقدر این موضوع شرم‌آور است زیرا آندرا دی پتانسیل این را داشت که در این اثر فوق‌العاده باشد. اما این فیلم اجازه نداد که او توانایی‌های واقعی خود را نشان دهد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The United States vs. Billie Holiday نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط و نسبتا سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده