نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۳

اظهارات مارتین اسکورسیزی درباره بی‌اعتبار شدن محتوای سینما در صنعت مدرن فیلمسازی

مارتین اسکورسیزی در شماره جدید مجله هارپر ضمن تحسین و بزرگداشت فدریکو فلینی کارگردان اسطوره‌ای سینمای ایتالیا، درباره آسیب‌های صنعت مدرن فیلمسازی به ارزش محتوا در سینما صحبت کرده است.

مارتین اسکورسیزی نویسنده و کارگردان بزرگ سینما و یکی از چهره‌های شاخص عصر «هالیوود جدید» که جوایز اسکار، گلدن گلوب، بفتا، کن و بسیاری دیگر از افتخارات معتبر دنیای سینما را در کارنامه دارد، در مطلب اختصاصی مجله هارپر درباره روابط خود با فدریکو فلینی و تحسین آثار ارزشمند این کارگردان ایتالیایی پرداخته است. وی در بخشی از صحبت‌های خود به ارزش «محتوا» در سینمای مدرن و عصر دیجیتال پرداخته و انتقادات سختی را به آن وارد کرده است. در بخشی از مطلب می‌خوانیم:

«در طول ۱۵ سال اخیر، اصطلاح «محتوا» تنها در جایی به کار می‌رفت که صحبت از آثار سینمایی در سطوح جدی و معتبر در میان بود و این در شرایطی بود که این مفهوم دقیقاً در مقابل «ظاهر» یا «فرم» قرار می‌گرفت. سپس رفته رفته این مفهوم بیش‌ازپیش توسط افرادی که به شرکت‌های رسانه‌ای تسلط پیدا کردند مورد استفاده قرار می‌گرفت که اکثراً چیزی درباره تاریخ این هنر نمی‌دانستند یا حتی اهمیتی به اینکه باید در این زمینه اطلاعات داشته باشند قائل نبودند.»

کارگردان آثار تحسین شده‌ای مانند Taxi Driver و Goodfellas در ادامه‌ی اظهارات خود به آسیب‌های عصر دیجیتال اشاره کرده و می‌گوید:

«اگر محتوای پیشنهادی به مخاطبان تنها براساس یک سری الگوریتم‌‌ها و مبتنی بر موضوعات و ژانرهای خاصی باشد که قبلاً مشاهده کردید، پس در اینجا چه بر سر هنر سینما خواهد آمد؟»

اسکورسیزی کارگردان تاکسی درایور

این مقاله یادآور اظهارات اخیر اسکورسیزی در نشریه نیویورک تایمز است که در آن به انتقاد از دنیای سینمایی مارول پرداخته و آن را بیش از اینکه به سینما شباهت داشته باشد به «پارک‌های تفریحی» تشبیه کرده بود. او صنعت مدرن فیلمسازی را «میزبان نامناسبی برای هنر سینما» معرفی کرده و این درحالی است که خود او به‌تازگی یک فیلم جدید را برای نتفلیکس آماده کرده است.

صحبت‌های مکتوب اسکورسیزی در تمجید از هنر فدریکو فلینی زیر سایه‌ی اظهارات تند او درباره‌ی آسیب‌هایی که از وضعیت متزلزل صنعت سینما به فرهنگ و تمدن ما وارد می‌شود قرار می‌گیرد. اسکورسیزی درباره تجربه او از فیلم La Dolce Vita فلینی می‌نویسد:

«در اینجا هنرمندی را می‌بینیم که سعی دارد احساس اضطراب و نگرانی خود از عصر هسته‌ای را در قالب هنر خود ابراز کند. جایی که دیگر هیچ چیزی اهمیت ندارد، چراکه هرلحظه و همه جا می‌تواند در یک چشم به هم زدن نابود شود. ما این شوک را احساس می‌کنیم اما همچنان می‌توان عشق و هیجان فلینی به هنر سینما و به تبع آن خود زندگی را از این اثر دریافت کرد.»

پرتره مارتین اسکورسیزی کارگردان هالیوود

اسکورسیزی در ادامه‌ی انتقادات خود، ضمن اذعان به اینکه صنعت سینما هم‌اکنون به «توده‌ی انبوه تجارت سرگرمی‌های بصری» تبدیل شده، خواستار بازسازی و اصلاح این سازوکار است.

«همه چیز تغییر کرده و سینما و اهمیتی که در فرهنگ و هنر ما دارد نیز از این امر مستثنی نبوده است. البته که هنرمندانی مانند ژان لوک گدار، اینگمار برگمن، استنلی کوبریک و فلینی که هریک به نوبه خود مثل خدایان باستانی بر این هنر سلطنت کردند نیز با گذر زمان در سایه‌ی فراموشی فرو خواهند رفت؛ اما در وضعیت فعلی نمی‌توانیم چیزی را کاملاً قطعی بدانیم. دیگر نمی‌توان برای مراقبت از سینما تنها به فیلم‌ها و آثار هنری در وضعیتی که دارند متکی باشیم. کسانی که سینما و تاریخچه آن را می‌شناسند باید عشق و دانش خود را با بیشترین مخاطبان ممکن به اشتراک بگذارند و ما باید به صاحبان و سرمایه‌گذاران این این فیلم‌ها تفهیم کنیم که ارزش این آثار بسیار بسیار بیشتر از این است که تنها در یک دوره کوتاه از آن بهره‌برداری کرده و سپس به حال خود رها شوند. این‌ها جزء بزرگ‌ترین گنجینه‌های فرهنگ ما هستند و باید به درستی با آن‌ها رفتار شود.»

شما در پایان می‌توانید نظرات خود درباره اظهارات مارتین اسکورسیزی را با زومجی و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.


منبع variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده