نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۳۰

واکنش منتقدان به فیلم The White Tiger - ببر سفید

مدتی پیش فیلم ببر سفید (The White Tiger) به کارگردانی رامین بحرانی به نمایش درآمد؛ اثری که توانست امتیازات خوب و بالایی را از منتقدان مطرح جهانی دریافت کند.

فیلم The White Tiger یا در زبان فارسی «ببر سفید» یکی از جدیدترین درام و جنایی سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان خیلی خوب و بااستعدادی به‌نام رامین بحران ساخته شده است. از جمله آثار این هنرمند می‌توان به فیلم Fahrenheit 451 (فارنهایت ۴۵۱)، فیلم 99 Homes (۹۹ خانه)، فیلم At Any Price (به هر قیمتی)، فیلم Plastic Bag (کیسه پلاستیکی)، فیلم Goodbye Solo (خداحافظ سولو) و فیلم Man Push Cart (مرد ارابه به‌دست) اشاره کرد. در فیلم ببر سفید، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند آدارش گوراو در نقش بالرام هالوای، پریانکا چوپرا جوناس در نقش پینکی، راجکومار رائو در نقش آشوک، ماهش مانجرکار در نقش استورک، سواروپ سامپات، کاملش گیل، ویجای موریا و نالنیش نیل و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم ببر سفید در تاریخ ۱۳ ژانویه (۲۴ دی) در سینماهای ایالات متحده، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. علاوه‌براین، سازندگان در نظر داشتند که این فیلم را در تاریخ ۲۲ ژانویه (۳ بهمن) در سرویس استریم نتفلیکس برای مشترکان به نمایش در بیاورند. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۷۶ را از بین ۳۳ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود رامین بحرانی بوده است. این هنرمند فیلمنامه این اثر را براساس داستانی که با همین نام و با قلم آراویند آدیگا منتشر شده، نوشته است. در بحث تهیه‌کنندگی این اثر هم خود رامین بحرانی به همراه موکول دئورا، پرم آکاراجو و پریانکا چوپرا فعالیت کرده بودند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که اکثر آن‌ها در بخش رو به بالا و متوسط قرار دارند. اکثر منتقدانی که این فیلم را تماشا کردند، آن را مورد تحسین قرار دادند و بیشتر از هر چیزی سبک کارگردانی و نویسندگی رامین بحرانی و همچنین عملکرد و بازی بازیگران را دوست داشتند. از طرف دیگر هم ۱۲۱ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر جنایی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۹۱ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است فیلم The White Tiger در سرویس استریم نتفلیکس و سینماهای آمریکایی نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The White Tiger از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

بالرام هالوای داستان حماسی خود را که طنزی تاریک هم درون خود دارد تعریف می‌کند و نشان می‌دهد که چطور از یک روستایی فقیر به یک کارآفرین موفق در هند مدرن تبدیل شده است. قهرمان جوان ما که حیله‌گر و جاه‌طلب است، با چابکی کاری می‌کند که تبدیل به راننده آشوک و پینکی بشود؛ کسانی که به‌تازگی از آمریکا بازگشته‌اند. جامعه به‌نوعی بالرام را آموزش داده که فقط تبدیل به یک چیز شود؛ آن هم یک خدمتکار یا خادم. بنابراین او ارتباط بین خود و اربابانش را ضروری می‌داند. اما بعد از یک شب که خیانت در آن صورت گرفته بود، بالرام متوجه می‌شود که آن‌ها تا چه اندازه حاضر هستند در فساد فرو بروند که او را گرفتار کنند و خودشان را نجات دهند. بالرام که در آستانه از دست دادن همه چیز است، علیه یک سیستم نابرابر و تقلبی قیام می‌کند و به یک نوع جدیدی از ارباب تبدیل می‌شود.

آدارش گوراو در حال سوزاندن یک کاغذ در فیلم The White Tiger

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The White Tiger بیندازیم:

لیام لیسی | اوریجینال سین

۹۱ از ۱۰۰

دیگر به اندازه کافی مشخص است که سبک جنایی و به تصویر کشیدن سیاست‌های کثیف، خیلی سریع مسافت رسیدن به موفقیت را طی می‌کنند. بالرام از مخاطبان خود می‌پرسد که «آیا در کشور شما همچنین چیزی صدق می‌کند؟» چیزی که در این فیلم جالب‌تر است، این است که چطور فیلم ببر سفید، پارادوکس‌های رابطه پویای ارباب-خدمتکار را به تصویر می‌کشد. گوراو که یک بازیگر و خواننده محسوب می‌شود، به‌طرز عالی‌ای توانسته این دوگانگی را به تصویر بکشد.

تای بر | بوستون گلوب

۸۸ از ۱۰۰

رامین بحرانی که کارگردان این فیلم است، همیشه دغدغه‌های اجتماعی خود را در داستان شخصیت دفن می‌کند. او یکی از معدود فیلمسازان آمریکایی محسوب می‌شود که به فقرای این کشور توجه دارد. او خلاقیت خودش را در پارادوکس‌های هندی اعمال کرده است؛ بدون اینکه حتی یک قدم را از دست بدهد.

وندی ایده | آبزرور

۸۰ از ۱۰۰

این فیلم قدرت خود را از یک انرژی بسیار زیاد و خروشان و همچنین یک کینه که در حال حاضر هم وجود دارد، دریافت کرده است. نسخه رامین بحرانی از رمان آراویند آدیگا که در سال ۲۰۰۸ هم موفق به دریافت جایزه شده است، یکی از موفق‌ترین اقتباس‌های ادبی سال‌های اخیر بوده است.

جیک کویل | اسوسیتد پرس

۷۵ از ۱۰۰

رامین بحرانی با فیلم‌برداری زنده و درخشان پائولو کارنرا، یک فیلم محکم و قاطع را ساخته است؛ اثری که با وجود تمام استحکام خود، باز هم از نظر ساختاری ناهموار است.

آدارش گوراو به همراه هندی‌های دیگر در فیلم The White Tiger

اوون گلیبرمن | ورایتی

۷۰ از ۱۰۰

فیلم ببر سفید یک داستان افسانه‌ای نیست. اما تا پایان داستان، فیلم این احساس را در شما به وجود می‌آورد که انگار یک آرزو تبدیل به واقعیت شده است.

راجر مور | مووی نیشن

۶۳ از ۱۰۰

این فیلم در سبک خودش، شگفت‌انگیزترین داستان ممکن را ندارد؛ اثری که فاصله خیلی زیادی با بهترین فیلم بحرانی دارد. داستان‌های دیگر او که از صمیمیت بیشتر و پراکندگی کمتری برخوردار هستند، تا این اندازه ناشیانه نیستند؛ آن هم با این حجم از شکافی که در آن وجود دارد. اما در عین حال گوراو توانسته نمایش سرگرم‌کننده‌ای را به راه بیاندازد که تا حدی می‌توان آن را دوست داشت.

ای. او. اسکات | نیویورک تایمز

۵۰ از ۱۰۰

شخصیت‌ها به‌صورت کامل زنده نیستند. آن‌ها به آن اندازه که طراحی روایتی این فیلم نشان می‌دهد، در نقش‌های از پیش طراحی شده خود قرار نگرفته‌اند؛ این فیلم در تلاش است که بگوید دارد همه چیز را همان‌طور  که واقعا است، نشان می‌دهد. اگر تا این اندازه اصرار نداشت، شاید قانع‌کننده‌تر می‌شد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The White Tiger نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری خیلی خوب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده