// جمعه, ۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۰

افزایش تمایل چند کارگردان به همکاری با سونی پیکچرز به خاطر تصمیمات برادران وارنر

همچنان افراد، شرکت‌ها و گروه‌های مختلف صنعت فیلم‌سازی مشغول اعتراض به تصمیم شتاب‌زده‌ی برادران وارنر برای پخش آنلاین همه‌ی فیلم‌های سال ۲۰۲۱ میلادی هستند و احتمال قطع همکاری چند فیلم‌ساز با آن‌ها وجود دارد.

سونی پیکچرز به فیلم‌سازها اطمینان می‌دهد که برخلاف برادران وارنر هیچ برنامه‌ای برای اکران آنلاین همزمان فیلم‌ها ندارد

پس از انتقاد بسیار تند کریستوفر نولان از تصمیم وارنر برای پخش آنلاین همه‌ی فیلم‌های سال ۲۰۲۱ میلادی بدون هماهنگی با سازندگان آن‌ها، نوبت به دنی ویلنوو، جاد اپتاو، جیمز گان، انجمن کارگردان‌های آمریکا، کنترل‌کنندگان بسیاری از سینماها، چندین و چند بازیگر فیلم‌هایی همچون Dune و صد البته شرکت لجندری (تأمین‌کننده‌ی اصلی هزینه‌های ساخت فیلم Dune و فیلم Godzilla vs. Kong) رسید تا همه‌ی آن‌ها نیز به مخالفت جدی با برنامه‌ریزی جدید وارنر بپردازند. حتی پتی جنکینز به‌تازگی اعلام کرد که اگر وارنر از تصمیم خود برای اکران آنلاین و سینمایی همزمان فیلم‌ها دست نکشد، به هیچ عنوان «واندر وومن 3» را کارگردانی نخواهد کرد.

مسئله فقط عدم اکران سینمایی کامل و درست این فیلم‌های ساخته‌شده برای سینما نیست. مسئله حتی فقط آن نیست که هم افراد شناخته‌شده و هم بازیگران دارای نقش‌های کوچک به‌شدت با این تصمیم متحمل ضرر مالی می‌شوند. بلکه مشکل اصلی این‌جا است که وارنر برای اعلام این تصمیم با هیچ‌کدام از سازندگان، سینماها، شرکت‌ها یا هر عضو کلیدی دیگر صنعت فیلم‌سازی مشورت نکرد. بلکه به قول کریستوفر نولان: «همه‌ی آن‌ها شب به این خیال خوابیدند که مشغول همکاری با بهترین استودیو هستند و صبح بیدار شدند و فهمیدند که برای بدترین شبکه‌ی آنلاین کار می‌کنند».

سخن‌گو و مدیر اجرایی شرکت فیلم‌سازی سونی پیکچرز به‌صورت رسمی اعلام کرد که چندین و چند کارگردان شناخته‌شده که در سال‌های اخیر مشغول کار با برادران وارنر بوده‌اند، حالا مایل به کار با سونی هستند. او می‌گوید که سونی همواره اکران سینمایی را بالاتر از پخش خانگی در نظر می‌گیرد و هیچ برنامه‌ای برای اکران سینمایی و خانگی همزمان فیلم‌های جدید ندارد. وی ادامه می‌دهد: «به شکلی کم‌وبیش انفجاری ما در حال دریافت تماس‌های کارگردان‌ها، بازیگران و افراد بااستعداد مختلف در صنعت فیلم‌سازی هستیم. آن‌ها به ما می‌گویند فقط به اکران درست سینمایی علاقه دارند و می‌دانند که سینماها برای ما همیشه مهم‌تر از سرویس‌های آنلاین هستند».

پتی جنکینز که حالا یک فیلم Star Wars را هم در دست دارد، در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت که وارنر با این کار که بدون مشورت با هنرمندان انجام شد، علاقه‌ی کارگردان‌ها زیادی را از دست می‌دهد. حتی ورایتی به‌تازگی گزارش داد که به محض اعتراض نولان به وارنر، سونی پیکچرز، دیزنی و پارامونت با او تماس گرفتند و گفتند که آماده‌ی همکاری در پروژه‌های بعدی با بودجه‌های گسترده هستند. بالاخره بر کسی پوشیده نیست که افرادی همچون نولان و ویلنوو هیچ تمایلی به همکاری با استودیویی ندارند که اکران آنلاین را در اولویت بالاتر نسبت به اکران درست سینمایی قرار می‌دهند.

بازیگر زن سیاه پوست در میان صحرا فیلم Dune دنی ویلنوو و برادران وارنر

عواقب تصمیم شتاب‌زده‌ی وارنر پایان‌ناپذیر به نظر می‌آیند؛ تصمیمی که ظاهرا نتیجه‌ی تلاش شخصی توبی امریک، مدیرعامل استودیوهای وارنر برای جلب توجه مدیران AT&T (شرکت صاحب وارنر) بوده است. حالا مطابق اخبار وارنر باید بیشتر از ۲۵۰ میلیون دلار به شرکت لجندری پول بدهد تا فرصت اکران آنلاین و خانگی فیلم Godzilla vs. Kong به‌صورت همزمان را داشته باشد. همچنین به نظر می‌رسد که وارنر درنهایت مجبور است حداقل فیلم King Richard با بازی ویل اسمیت و فیلم Dune با نقش‌آفرینی تیموتی شالامی را بدون اکران آنلاین به سینماها بفرستد. زیرا ظاهرا سران وارنر می‌دانند که در صورت عدم انجام این کار، شرکت لجندری از آن‌ها شکایت خواهد کرد.

استودیوهایی مثل یونیورسال و سونی پیکچرز باور دارند که در سال‌های آتی باید فیلم‌ها را به اندازه‌ی پتانسیل آن‌ها برای فروش در سینماها نگه داشت. به‌طور مثال شاید اکران سینمایی اختصاصی برای سه فیلم متفاوت به ترتیب ۱۷ روز، ۳۰ روز و ۳ ماه باشد. اما آن‌ها باور دارند که در عین انعطاف‌پذیری بیشتر پنجره‌ی زمانی اکران اختصاصی فیلم‌ها در سالن‌های سینما، به هیچ عنوان نمی‌توان به حذف اکران درست سینمایی فکر کرد. به همین دلیل بسیاری از فیلم‌سازها که به سینماها اهمیت می‌دهند، احتمالا با گذر زمان از استودیوهایی همچون وارنر فاصله می‌گیرند و خود را به استودیوهایی مانند یونیورسال و سونی نزدیک می‌کنند. مگر اینکه وارنر از تصمیم خود عقب بکشد.


منبع IndieWire
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده