نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم The Midnight Sky

فیلم علمی تخیلی آسمان نیمه شب (The Midnight Sky) ساخته جورج کلونی اخیرا در سینماهای منتخب به نمایش درآمده اما نتوانسته امتیازات خیلی بالایی را از منتقدان بگیرد.

فیلم The Midnight Sky یا در زبان فارسی «آسمان نیمه شب» یکی از جدیدترین آثار علمی تخیلی، درام، دلهره‌آور و فانتزی سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست بازیگر، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده محبوب و بااستعدادی به نام جورج کلونی ساخته شده است. از جمله آثار این هنرمند می‌توان به فیلم Suburbicon (سابربیکن)، فیلم The Monuments Men (مردان آثار یادبود)، فیلم The Ides of March (نیمه ماه مارس)، فیلم Leatherheads (کلاه‌چرمی‌ها)، فیلم Good Night, and Good Luck (شب‌بخیر و موفق باشید)، فیلم و فیلم Confessions of a Dangerous Mind (اعترافات یک ذهن خطرناک) و غیره اشاره کرد. در فیلم آسمان نیمه شب، بازیگران هنرمند و محبوبی مانند جورج کلونی در نقش آگوستین لافت هاوس، ایثن پک در نقش جوانی‌های آگوستین لافت هاوس، فیلیسیتی جونز در نقش سالی، دیوید اویلوو در نقش فرمانده تام ادووله، تیفانی بوون در نقش مایا، دیمین بیچیر در نقش سانچز، کایل چندلر در نقش میچل و سوفی راندل در نقش جین و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم آسمان نیمه شب در تاریخ ۱۱ دسامبر (۲۱ آذر) در برخی سینماهای خاص و انتخاب شده، به‌صورت محدود برای اولین‌بار به نمایش درآمد. علاوه‌براین هم این اثر قرار است در تاریخ ۲۳ دسامبر (۳ دس) در سرویس استریم نتفلیکس برای مشترکان نمایش داده شود. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۵۳ را از بین ۲۲ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده مارک ال. اسمیت بوده است. این هنرمند فیلمنامه این اثر را براساس رمانی که به نام Good Morning, Midnight و به قلم لیلی بروکس-دالتون منتشر شده، نوشته است. در بحث تهیه کنندگی این اثر هم خود جورج کلونی به همراه گرنت هسلاو، کیث ردمون، برد دارس و کلیف رابرتز فعالیت کرده بود. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که اکثر آن‌ها در بخش متوسط و روبه‌بالا قرار دارند. منتقدان جاه‌طلبی و لحن احساسی این فیلم را حسابی مورد تحسین قرار دادند. علاوه‌براین، آن‌ها به این موضوع اشاره کردند که جلوه‌های بصری و موسیقی آن در سطح بالایی قرار دارد. این در حالی است که دیگر منتقدان آن را با آثار علمی تخیلی سابق مقایسه کرده بودند. از طرف دیگر هم ۶۸ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر علمی تخیلی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۵۴ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است فیلم The Midnight Sky در سینماهای مختلف نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم The Midnight Sky از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

آگوستین (با بازی جورج کلونی)، یک دانشمند محسوب می‌شود که در تنها در قطب شمال حضور دارد. او در تلاش است که سالی (با بازی فیلیسیتی جونز) و دیگر فضانوردان همکار او را از بازگشت به خانه باز دارد؛ جایی که یک فاجعه جهانی و اسرارآمیز رخ داده است.

جورج کلونی و کائولین اسپرینگل در فیلم The Midnight Sky

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم The Midnight Sky بیندازیم:

دیوید رونی | هالیوود ریپورتر

۸۰ از ۱۰۰

تغییرات زیبا و همچنین تعادل روایتی بین قطب شمال و یک مأموریت بازگشت از سیاره مشتری. این فیلم یک مرثیه ناراحت‌کننده و بسیار غم‌انگیز برای یک سیاره بیمار است و دعا می‌کند که در سایر نقاط جهان، جایی برای ایجاد حیات و زندگی وجود داشته باشد. کلونی با جمع‌آوری یک تیم از بازیگران مکمل قوی و بااستعداد، بازتابی تامل برانگیز را از تخریب محیط زیست به ما نشان می‌دهد.

اریک کوهن | ایندی وایر

۶۷ از ۱۰۰

فیلم The Midnight Sky با اینکه به خاطر یک سری پیچیدگی‌های داستانی و ناهمواری‌های مسخره درگیر است، اما هیچوقت آن اتمسفر بسیار جذاب خود را که الهام‌بخش هر لحظه محسوب می‌شود، از دست نمی‌دهد؛ این اتمسفر تنها چیزی جدید و نوآورانه‌ای است که در این فیلم دیده می‌شود.

تای بری | بوستون گلوب

۵۰ از ۱۰۰

فیلم The Midnight Sky در صحنه‌های ابتدایی خود خیلی زیبا است و واقعا جذاب به نظر می‌رسد. اما خیلی زود مشخص می‌شود که اثری است که خیلی عجیب ساخته شده است. در پایان، خود کارگردان هم نمی‌تواند این اوضاع را درست کند و به مسیر مناسب هدایت کند.

بری هرتز | گلوب اند میل

۵۰ از ۱۰۰

از نظر فنی می‌توان اینطور گفت که این فیلم می‌توانست به‌عنوان بهترین کار کلونی در قالب یک کارگردان باشد. اما از نظر داستان‌نویسی، فیلم The Midnight Sky یک تجربه آزاردهنده محسوب می‌شود.

 

فیلیسیتی جونز در فضا در فیلم The Midnight Sky

پیتر بردشاو | گاردین

۴۰ از ۱۰۰

کلونی با مهارت خیلی زیادی بازیگران را هدایت کرد، اما داستان بدون هیچگونه هدفی به بی‌راهه می‌رود.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۳۰ از ۱۰۰

قطعا یک سری از بینندگان تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. اما برای من، فیلم آسمان نیمه شب فقط به من ثابت کرد، اثری که به‌دنبال ستاره‌ها می‌گردد، باز هم ممکن است که با دستان خالی بازگردد.

کیت واتسون | مجله اسلنت

۲۵ از ۱۰۰

کاری که این فیلم انجام می‌دهد، این است که اهمیت تراژدی نابودی تقریبا کامل نژاد بشر را که خیلی هم نزدیک است، کم می‌کند؛ آن هم با قرار دادن آن به‌عنوان زمینه‌ای برای پرآب و تاب‌ترین خط داستانی دنیا درباره رستگار شدن یک پدر بی‌خیال.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Midnight Sky نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط و نسبتا سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده