// پنجشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۰

سونی با پرداخت ۱.۱۷۵ میلیارد دلار سرویس Crunchyroll را خریداری کرد

سونی حالا با خرید Crunchyroll، سه شرکت عظیم دنیای انیمه‌های ژاپنی را در کنترل خود دارد و بزرگ‌ترین پخش‌کننده‌ی آنلاین انیمه در سرتاسر جهان محسوب می‌شود.

شرکت‌های Funimation و Crunchyroll جزو محبوب‌ترین و عظیم‌ترین برندهای صنعت پخش آنلاین انیمه‌های ژاپنی هستند و حالا هر دو در کنترل کامل سونی قرار دارند. به همین خاطر سونی که صاحب شرکت Aniplex هم محسوب می‌شود، عملا حالا به یک غول در صنعت انیمه تبدیل شده است. شرکت ژاپنی بالاخره توانست با قیمت ۱.۱۷۵ میلیارد دلار، خرید Crunchyroll از شرکت‌های AT&T و وارنرمدیا را قطعی کند. حالا سونی می‌تواند با ترکیب این شرکت‌ها یک برند بسیار گسترده برای طرفداران انیمه‌ها در سرتاسر دنیا بسازد.

ارزش مالی صنعت انیمه در خارج از مرزهای ژاپن به بیشتر از ۱۹ میلیارد دلار رسیده است و اکنون سونی بزرگ‌ترین پخش‌کننده‌ی آنلاین انیمه در سرتاسر دنیا به حساب می‌آید

سونی در بیانیه‌ی رسمی خود می‌گوید که حالا می‌تواند انیمه‌ها را با بهترین کیفیت به نقاط مختلف دنیا و تمام تماشاگرها برساند. همچنین سونی با در دست داشتن کنترل کامل این سه شرکت بزرگ جهان انیمه‌ها، به انیمه‌سازها نیز فرصت‌های بیشتری خواهد داد؛ چه در ژاپن باشند و چه بخواهند در کشوری دیگر به تولید انیمه‌های باکیفیت بپردازند.

حالا ۷۳ میلیون مشترک سرویس Crunchyroll در حقیقت متعلق به سونی هستند و شرکت ژاپنی می‌تواند تنها با انیمه‌ها وارد رقابت با شبکه‌های آنلاینی مانند نتفلیکس شود. این در حالی است که ارزش کلی صنعت انیمه در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافت؛ تا جایی که اکنون ارزش صنعت انیمه در خارج از ژاپن به بیشتر از ۱۹ میلیارد دلار رسیده است و سونی می‌تواند سهم بسیار بزرگی از این تجارت داشته باشد.

سونی سال‌ها مشغول کار در صنعت انیمه و افزایش سهم خود از بازار آن بوده است. برای نمونه همه استودیو A-1 Pictures و آثار درخشان آن مانند انیمه Anohana را می‌شناسند. اما بسیاری از مخاطبان نمی‌دانند که A-1 Pictures یک استودیو انیمه‌سازی اختصاصی سونی است. در حقیقت شرکت ژاپنی از سال ۱۹۹۵ میلادی وارد صنعت انیمه شد و از آن زمان مدام فعالیت‌های انیمه‌محور خود را افزایش داد.

دختر ژاپنی کارتونی نارنجی زیبا در شرکت کرانچی رول سونی

سونی طی سال‌های اخیر صاحب Wakanim، بزرگ‌ترین شرکت پخش انیمه در فرانسه و Madman Anime، بزرگ‌ترین شرکت پخش انیمه در استرالیا نیز شده است. به همین خاطر بعد از آن که Funimation توسط سونی پیکچرز تأسیس شد و به موفقیت گسترده رسید، دو سرویس Funimation و AnimeLab به هم پیوستند تا ارزش برند Funimation برای عاشقان انیمه به‌شدت افزایش یابد. حالا Crunchyroll هم به Funimation می‌پیوندد تا سرویس استریم انیمه‌ی سونی به ارزشی کم‌سابقه برای یک سرویس آنلاین انیمه‌محور برسد. این سرویس نه‌تنها محتواهای اختصاصی زیادی دارد، بلکه از قراردادهای انحصاری به‌خصوصی هم بهره می‌برد.

مثلا نسخه‌های ژاپنی و انگلیسی انیمه Fate/Grand Order - Absolute Demonic Battlefront: Babylonia به ترتیب ۳۰ روز و یک سال در انحصار سرویس استریم انیمه‌ی سونی است. حالا تحلیل‌گرها می‌خواهند ببینند که با افزوده شدن Crunchyroll به سونی چه‌قدر این سرویس بزرگ‌تر از قبل به نظر می‌رسد. بالاخره Crunchyroll انقدر برند عظیمی است که حتی رویدادهای سالانه‌ی گسترده‌ی خود را دارد که تعداد بسیار زیادی از عاشقان انیمه‌ها به شرکت در آن‌ها می‌پردازند. تازه نباید از یاد برد که تک‌تک این برندهای تحت کنترل سونی، بازی‌های انیمه‌ای خود را نیز تولید می‌کنند که از بازار خوبی بین مخاطبان خاص برخوردار است. در نتیجه سود سونی از این خرید فقط به گسترش سرویس پخش آنلاین انیمه‌ی خود خلاصه نمی‌شود.

نتفلیکس سالانه ۱۰ها میلیون دلار برای دریافت حق پخش آنلاین انیمه‌های مختلف پرداخت می‌کند و بخش قابل توجهی از مشترکین آن را افرادی تشکیل می‌دهند که بیشتر از هر محتوای دیگر، مشغول دیدن انیمه‌ها هستند. اما حالا در این مسیر رقیب بزرگی به اسم Funimation/Crunchyroll پیدا کرده است که به‌صورت کامل توسط سونی کنترل می‌شود.


منبع Polygon
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده