// سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۱

انتقاد بسیار تند نولان از وارنر برای عدم اکران فیلم ها: HBO Max بدترین شبکه آنلاین است

کریستوفر نولان در تازه‌ترین مصاحبه‌ی خود به تندی به تصمیم استودیوهای برادران وارنر برای پخش آنلاین همه‌ی فیلم‌ها در سال ۲۰۲۱ میلادی تاخت و گفت: «آن‌ها نمی‌دانند که در حال از دست دادن چه هستند».

برخی از بزرگ‌ترین فیلم‌سازها شب با این تفکر خوابیدند که مشغول همکاری با بهترین استودیو هستند و صبح متوجه شدند که باید برای بدترین شبکه آنلاین کار کنند - کریستوفر نولان

به‌تازگی رسانه‌ی ورایتی گزارش داد که دنی ویلنوو، کارگردان فیلم Dune و جیمز گان، کارگردان فیلم The Suicide Squad شدیدا از تصمیم برادران وارنر برای پخش آنلاین فیلم‌های خود به خشم آمده‌اند. ولی باتوجه‌به اینکه وارنر تولید کننده‌ی فیلم‌های آن‌ها است، نمی‌توانند چنین مواردی را در مصاحبه‌ی رسمی مطرح کنند.

ولی ظاهرا کریستوفر نولان کوچک‌ترین اهمیتی به واکنش وارنر نسبت به خود نمی‌دهد و محکم از این شرکت انتقاد کرده است. او تصمیم وارنر برای پخش آنلاین ۱۷ فیلم سینمایی در سال ۲۰۲۱ میلادی در شبکه HBO Max را «بسیار بسیار بسیار بسیار کثیف» نامید و گفت وارنر اصلا نمی‌داند که در حال از دست دادن چه ارزش‌هایی است.

یکی از بزرگ‌ترین نقدهای واردشده به برادران وارنر این است که نه‌تنها تمام شرکت‌های همکار خود را تنها ۳۰ دقیقه قبل از اعلام رسمی خبر از این تصمیم عجیب مطلع کردند، بلکه به هیچ‌کدام از فیلم‌سازها نگفتند که چنین اتفاقی رخ می‌دهد؛ تا آن‌جا که به‌معنی واقعی کلمه دنی ویلنوو که بارها گفت فیلم Dune را برای بزرگ‌ترین سینماها ساخته است، همزمان با انتشار اخبار رسمی فهمید که دیگر فیلم او اکران همیشگی را نخواهد داشت و در همان روز عرضه وارد شبکه آنلاین HBO Max می‌شود. این اتفاق برای ۱۶ کارگردان دیگر نیز رخ داده است.

یکی از مشکلات دیگر تصمیم برادران وارنر این بود که هیچ توجهی به قراردادهای باکس‌آفیس کارگردان‌ها و بازیگران مهم نکرد. معمولا ستاره‌های سینما و فیلم‌سازهای معروف بخش قابل توجهی از حقوق خود را براساس میزان فروش فیلم در سینماها دریافت می‌کنند. مثلا یک کارگردان ممکن است ۲ درصد فروش کلی یک فیلم در گیشه‌ها را کسب کند. پس قطعا برای او فرق فروش ۱۰۰ میلیون دلاری و ۳۵۰ میلیون فیلم در گیشه بسیار زیاد به نظر می‌رسد. در نتیجه برادران وارنر بدون مشورت با همه‌ی افرادی که در این تصمیم دخالت داده می‌شوند، عملا حقوق قول داده‌شده به تعداد قابل توجهی از هنرمندان را کاهش داد. کریستوفر نولان هم این رفتار وارنر را شدیدا زیر سؤال می‌برد.

تصویر کریستوفر نولان در میان تاریکی با نگاه خیره به مخاطب

فارغ از خیانت به فیلم‌سازهای بزرگ، حتی یک تحلیل‌گر کم سن‌وسال و تازه‌کار وال استریت هم می‌فهمد که تصمیم برادران وارنر هیچ‌گونه منطق اقتصادی ندارد - کریستوفر نولان

پس از انتشار صحبت‌های تند کریستوفر نولان علیه برادران وارنر، نه‌تنها رئیس زنجیره‌ی سینمایی AMC (بزرگ‌ترین زنجیره‌ی سینمایی جهان) دوباره تصمیم عجیب برادران وارنر را زیر سؤال برد، بلکه انجمن سینماهای مستقل آمریکا نیز به این برنامه‌ی اکران آنلاین اعتراض کرد. در همین حین ددلاین گزارش داده است که شرکت Legendary که وظیفه‌ی تأمین ۷۵ درصد بودجه‌های ساخت فیلم Dune و فیلم Godzilla vs. Kong را داشت، قصد شکایت از برادران وارنر به خاطر این تصمیم را دارد. حتی بسیاری از افراد شناخته‌شده‌ی صنعت هم‌اکنون استودیوهای برادران وارنر را به تمسخر Former Bros (برادران سابق) صدا می‌زنند. انجمن کارگردان‌های آمریکا نیز در تایید صحبت‌های کریستوفر نولان گفت در صورت بازنگشتن برادران وارنر از این تصمیم، شاید به‌صورت کامل رابطه‌ی خود با این استودیو را قطع کند.

کریستوفر نولان: برادران وارنر در تا به امروز یک سیستم فوق‌العاده برای پخش سینمایی و خانگی فیلم‌های کارگردان‌های مختلف داشت. این استودیو هم‌اکنون دارد با بردن تمام فیلم‌های جدید به پخش آنلاین از بدترین سرویس استریمینگ، آن سیستم را نابود می‌کند و حتی نمی‌داند در حال باختن چه ارزش‌هایی است. اجرای این تصمیم کاری غیراخلاقی، بسیار بسیار بسیار بسیار آلوده و هم‌معنی با فریب دادن همگان خواهد بود.

لوگو سفید شبکه آنلاین اچ بی او مکس شرکت وارنرمدیا روی بک گراند بنفش

کریستوفر نولان ادامه می‌دهد: «واقعا این‌گونه می‌خواهیم با نویسندگان و کارگردان‌ها برخورد کنیم؟ آن‌ها حتی لیاقت این را نداشتند که قبل از انتشار همگانی خبر، با آن‌ها مشورت بشود؟ آن‌ها حتی لیاقت نداشتند که بدانند می‌خواهید چه بلایی بر سر اثر هنری آن‌ها بیاورید؟». منبع اصلی این صحبت‌ها هالیوود ریپورتر و رسانه ETOnline هستند که صحبت‌های کامل کریستوفر نولان در این رابطه را به اشتراک گذاشته‌اند. نولان با فیلم Tenet که فروش جهانی آن به ۳۶۰ میلیون دلار رسید، پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۰ میلادی در بازار سینمایی بین‌المللی را روانه‌ی سینماها کرد.

براساس گفته‌های رسانه‌ی ورایتی، جیمز گان، دنی ویلنوو و چندین و چند فیلم‌ساز دیگر که فیلم‌های آن‌ها این‌گونه پخش خواهند شد، از بیان شدن این صحبت‌ها توسط نولان رضایت فراوان دارند. او همواره پشتیبان سینماها و فیلم‌سازی در ابعاد بزرگ برای دیده شدن در سالن‌های سینما بوده است و ظاهرا برای دفاع از چنین مواردی حتی موقعیت خود را نیز به خطر می‌اندازد.

همچنین نباید از یاد برد که مدیران برنامه‌های بازیگرانی همچون مارگو رابی، کیانو ریوز و آنجلینا جولی نیز به تصمیم برادران وارنر اعتراض دارند. زیرا پخش آنلاین فیلم‌هایی مثل «ماتریکس 4» قطعا فروش سینمایی آن‌ها را شدیدا کاهش می‌دهد و عملا در عرض یک شب حقوق آن‌ها را کم کرده است. درحالی‌که وارنر برای پرداخت حقوق قابل‌توجه گل گدوت و پتی جنکینز صرفا فرض کرد که فیلم Wonder Woman 1984 طی شرایط عادی به فروش یک میلیارد دلاری در سرتاسر جهان می‌رسید و درصد آن‌ها را از ۱ میلیارد دلار بیرون آورد. در نتیجه رسانه‌ها و نمایندگان این افراد شناخته‌شده، وارنر را متهم به داشتن استانداردهای دوگانه می‌دانند.


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده