نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۲

دیوید پراوز بازیگر نقش دارث ویدر در سن ۸۵ سالگی درگذشت

مدیربرنامه دیوید پراوز، هنرپیشه و وزنه بردار سابق بریتانیایی که بیشتر با نقش دارث ویدر در فیلم‌های جنگ ستارگان شناخته می‌شود، اعلام کرده که پراوز در سن ۸۵ فوت کرده است.

با تأیید مدیربرنامه دیوید «دیو» پراوز، بازیگر شخصیت دارث ویدر در سه‌گانه اورجینال جنگ ستارگان در سن ۸۵ سالگی از دنیا رفته است. توماس بووینگتن در این رابطه می‌گوید: «با ابراز تأسف و نهایت ناراحتی برای ما و میلیون‌ها طرفدار در سرتاسر جهان، باید اعلام کنیم که دیو پراوز در سن ۸۵ سالگی از دنیا رفته است.»

جیسون جوینر، تهیه کننده‌ی رویدادهای استاروارز که قبلاً سابقه همکاری با پراوز را داشته، در صفحه فیسبوکی که به این بازیگر فقید اختصاص داده شده، می‌نویسد:

«دیو، چندین دهه وقت خود را به ملاقات با طرفداران اختصاص داده و جزء اولین چهره‌هایی بود که در روزهای نخست برگزاری رویدادهای Comic Cons با طرفداران دیدار می‌کرد. شخصیت دیو بزرگتر از زندگی بود و حقیقتاً همه ما دلتنگ او خواهیم شد. عشق و همدردی خود را به خانواده این هنرپیشه بزرگ تقدیم می‌کنیم.»

درو پراوز در سمت راست و پیتر میهیو بازیگر نقش چوباکا در فیلم‌های استار وارز

دیو پراوز در سمت راست و پیتر میهیو بازیگر نقش چوباکا در فیلم‌های استار وارز – سال ۱۹۹۹

همان‌طور که اشاره شد، پراوز قبلاً به‌صورت جدی در حرفه‌ی وزنه برداری و بدنسازی نیز فعالیت می‌کرد. او قبل از اینکه برای نقش آفرینی در نقش‌های دارث ویدر و چوباکا توسط جرج لوکاس به مصاحبه دعوت شود، در چندین فیلم و سریال مختلف نقش هیولاها و شخصیت‌های منفی را برعهده داشته است. انتخاب او برای بازی در سه‌گانه اورجینال استاروارز، دارث ویدر بوده و هنگامی از علت این انتخاب او سؤال می‌شود، در پاسخ جواب داده که «همه این شخصیت شرور را به خاطر خواهند سپرد.»

پراوز که متولد سال ۱۹۳۵ در شهر بریستول در انگلستان است، طبق اطلاعات IMDB توسط مادرش بزرگ شده و هرگز پدر خود را ندید. علاقه او به ورزش و بدنسازی موجب شد تا در همان سنین نوجوانی در مسابقات Mr Universe شرکت کند. جایی که زمینه آشنایی او با آرنولد شوارتزینگر و لو فریگنو را رقم زد. او بعدها سه مرتبه برنده مسابقات قهرمانی وزنه برداری سنگین وزن در انگلستان شده و به‌عنوان نماینده کشور خود در بازی‌های Commonwealth استرالیا حضور یافت.

اولین فیلم پراوز، کازینو رویال در سال ۱۹۶۷ بود که در آن نقش هیولای فرانکنشتاین را برعهده داشت. درحالی که انتخاب او برای این نقش به‌دلیل فیزیک جسمانی او انجام گرفته بود، علاقه او به حرفه بازیگری موجب شد تا این رشته را دنبال کند. بازی در فیلم‌ A Clockwork Orange و چند فیلم ترسناک از شرکت Hammer در رزومه او دیده می‌شود. ضمن اینکه او در سال ۱۹۷۸ به‌عنوان مربی خصوصی کریستوفر ریو در نقش سوپرمن فعالیت می‌کرد.

دیو پراوز در نقش Green Cross Man در دهه هفتاد میلادی

دیو پراوز در نقش Green Cross Man در دهه هفتاد میلادی

پراوز در بسیاری از صحنه‌های حضور دارث ویدر در لباس این شخصیت منفی داستان‌های جنگ ستارگان قرار داشته که البته در نسخه‌ای از این فیلم‌ها که در کشورهای غربی اکران شده، جیمز ارل، بازیگر آمریکایی به‌عنوان صداپیشه‌ی این شخصیت، کار دوبله را پس از تولید برعهده داشته است. ضمن اینکه در شماری از صحنه‌های درگیری این شخصیت نیز، باب اندرسون، کشتی‌گیر المپیکی انگلستان بدل کار او بوده است.

جالب اینجا است که در زمان رونمایی از چهره دارث ویدر در Return of the Jedi 1983، جرج لوکاس تصمیم گرفت تا به‌جای پراوز، از سباستین شاو، بازیگر انگلیسی به‌عنوان چهره این شخصیت استفاده کند. بعدها لوکاس و پراوز از هم جدا شدند و این اتفاق منجر به ممنوعیت فعالیت او در تمامی زمینه‌های مرتبط با مجموعه استاروارز در سال ۲۰۱۰ شد.


منبع theguardian
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده