نویسنده: عارف حسین پور
// چهار شنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۹

تام هاردی در فیلم پرستاره The Things They Carried درباره جنگ ویتنام بازی می‌کند

فیلم The Things They Carried براساس رمانی به همین نام با موضوع جنگ ویتنام ساخته می‌شود. بازیگران مطرحی چون تام هاردی، بیل اسکارشگورد و تای شرایدن در این فیلم حضور دارند.

تعدادی از محبوب‌ترین بازیگران جوان هالیوود دور هم جمع شده‌اند تا به ایفای نقش در یکی از مهم‌ترین فیلم های جنگی چند سال اخیر بپردازند. تام هاردی، بیل اسکارشگورد، تای شرایدن، استفن جیمز، پیت دیویدسون، اشتون سندرز، مارتین سنسمیر، مویسس آریاس و انگس کلود افرادی هستند که در این فیلم بازی می‌کنند. این فیلم برای اساس رمان «آنچه با خود حمل می‌کردند» یا The Things They Carried اثر تیم اوبراین ساخته می‌شود که می‌توان آن را مشهورترین اثر ادبی درباره جنگ ویتنام نامید.

خیلی کم اتفاق می‌افتد که در یک فیلم، این همه بازیگر جوان و بااستعداد حضور داشته باشند. این در حالی است که گفته می‌شود هنوز انتخاب بازیگر برای فیلم The Things They Carried ادامه دارد و ممکن است چهره‌های مطرح دیگری نیز به این فهرست اضافه شوند. کارگردان این فیلم روپرت سندرز خواهد بود که او را با آثاری چون Ghost in the Shell و Snow White and the Huntsman می‌شناسیم. او در این فیلم ماجراهای مربوط‌به گروهی از سربازان جوان در خط مقدم نبرد ویتنام را به تصویر خواهد کشید. فیلمنامه این اثر به‌وسیله اسکات بی. اسمیت نوشته می‌شود که فیلم معروف A Simple Plan محصول سال ۱۹۹۸ را در کارنامه دارد و به خاطر نوشتن فیلمنامه همین اثر نامزد دریافت جایزه اسکار نیز شده است. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که اسمیت به همراه جاناتان نولان و لیزا جوی (خالقان سریال Westworld)، به‌عنوان شورانر در ساخت سریال علمی-تخیلی The Peripheral برای شبکه آمازون نیز همکاری می‌کند.

تیم اوبراین نویسنده کتاب آنچه با خود حمل می کردند

تیم اوبراین، نویسنده کتاب «آنچه با خود حمل می‌کردند»

تیم اوبراین به جز The Things They Carried آثار دیگری هم درباره جنگ ویتنام دارد، اما این کتاب، مشهورترین اثر اوست که نامزدی جایزه پولیتزر (Pulitzer Prize) را نیز برای وی به همراه داشت. اوبراین در این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه مرتبط به هم را گردآوری کرده که عموما براساس تجربیات شخصی خودش در نبرد ویتنام هستند. کتاب The Things They Carried به قدری معروف شد و اعتبار پیدا کرد که حتی در مدارس و دبیرستان‌های آمریکا به دانش‌آموزان تدریس می‌شود. داستان‌های این کتاب درباره گروهی از سربازان جوان است که در «گروهان آلفا» خدمت می‌کنند و در خط مقدم جنگ با ماجراهای مختلفی مواجه می‌شوند. کتاب The Things They Carried در سال ۱۹۹۰ برنده جایزه انجمن ملی منتقدان کتاب آمریکا شد و از سوی نیویورک تایمز به‌عنوان کتاب قرن لقب گرفت. داستان‌هایی که در این کتاب روایت ‌شده‌، قبلا در قالب نمایش روی صحنه اجرا شده‌اند. همچنین فیلم A Soldier’s Sweetheart محصول ۱۹۹۸ براساس یکی از داستان‌های همین کتاب ساخته شده است.

تام هاردی به همراه دین بیکر از شرکت Hardy Son & Baker و دیوید زندر از شرکت MJZ تهیه‌کنندگان این فیلم هستند. زندر حق ساخت فیلم براساس رمان را از اوبراین دریافت کرده و از چند سال پیش هم مراحل تولید را آغاز کرده است. هاردی و بیکر در بیانیه‌ای مشترک درباره ساخت این فیلم گفتند: «کتاب The Things They Carried بهترین اثر تیم اوبراین و یک تجربه ادبی خام و سرشار از احساسات است که از فیلتر خاطرات رد شده و همراهی نکردن با آن غیرممکن است. ما بسیار هیجان‌زده و مفتخریم که این شانس را پیدا کردیم تا به همراه تیم اوبراین و با همکاری سایر اعضای گروه مثل روپرت، اسکات و دیوید، این اثر کلاسیک را به سینما بیاوریم. ما به‌دنبال ساختن اثری هستیم که احساس می‌کنیم به یک فیلم مهم تبدیل خواهد شد.»

رمان آنچه با خود حمل می کردند

سندرز، کارگردان فیلم هم درباره آن گفت: «The Things They Carried یک اثر ادبی عالی و یکی از جذاب‌ترین کتاب‌هایی است که تاکنون خوانده‌ام. این کتاب برای من چیزی بیشتر از داستان چند سرباز جوان در جنگ است. این کتاب درواقع به احساسات عمیق انسانی می‌پردازد و با همه ما ارتباط برقرار می‌کند. ما در چنین دوران پرتلاطمی زندگی می‌کنیم. موضوعاتی چون عشق، ترس و مرگ که اوبراین سی سال پیش به آن‌ها پرداخت، هنوز هم طنین‌انداز هستند و چه بسا اکنون با قدرت بیشتری روی ما اثر می‌گذارند. من بابت بازیگرانی که در این فیلم داریم بسیار خوشحال هستم. از زمان فیلم‌هایی چون Platoon و The Outsiders به خاطر نداریم که چنین بازیگران جوانی با پس‌زمینه‌های مختلف، در یک فیلم دور هم جمع شوند.»

حضور بازیگران برجسته در فیلم The Things They Carried و همچنین موضوع آن، یادآور فیلم Platoon (سال ۱۹۸۶) است که به‌وسیله الیور استون ساخته شد و ستارگانی چون چارلی شین، تام برنگر، ویلم دفو، کیث دیوید، کوین دیلون، جان کریستوفر مک‌گینلی، فارست ویتاکر و جانی دپ در آن به ایفای نقش می‌پرداختند. فیلم Platoon از نظر تجاری عملکرد بسیار خوبی داشت و ثابت کرد که فیلم‌هایی با موضوع جنگ ویتنام می‌توانند مخاطبان را به سینما بکشانند. البته حضور بازیگران مطرح نیز در فروش این فیلم بی‌تاثیر نبود. Platoon جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و بهترین جلوه‌های صوتی را نیز دریافت کرده است. به نظر می‌رسد که فیلم The Things They Carried هم پتانسیل کافی برای دستیابی به چنین موفقیتی را دارد.

حالا که درباره فیلم‌های مربوط‌به جنگ ویتنام صحبت کردیم، باید به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ یعنی Da 5 Bloods ساخته اسپایک لی هم اشاره داشته باشم. این فیلم روایتگر داستان چهار سرباز کهنه‌کار است که پس از سال‌ها، دوباره به ویتنام بازمی‌گردند تا گنج باارزشی را که در زمان جنگ در این کشور دفن کرده بودند، از زمین بیرون بکشند. این فیلم نمرات بسیار خوبی از منتقدان دریافت کرد و میانگین امتیازات آن در وبسایت راتن تومیتوز ۹۲٪ است. درضمن شما می‌توانید نقد فیلم Da 5 Bloods را در اینجا بخوانید.


منبع Deadline
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده