// دوشنبه, ۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۰۷

اعلام ورشکستگی دو زنجیره سینمایی CMX و Studio Movie Grill؛ تعطیلی دائمی ۷۵ سینما

زنجیره‌های سینمایی CMX Cinemas و Studio Movie Grill که به ترتیب هشتمین و یازدهمین زنجیره‌ی سینمایی بزرگ آمریکای شمالی هستند، به‌صورت رسمی اعلام ورشکستگی کردند.

ویروس کرونا/کووید 19 آغازکننده‌ی مشکلات فراوانی برای سالن‌های سینما بود. اما آن‌چه که کرونا را با گذر زمان تبدیل به خطر بزرگ‌تری برای زنجیره‌های سینمایی کرد، تصمیم استودیوها برای به تأخیر انداختن دوباره و دوباره‌ی تاریخ اکران فیلم‌های بزرگ است. همه‌ی استودیوها غیر از برادران وارنر که فیلم Tenet کریستوفر نولان (با ۳۴۱.۵ میلیون دلار فروش جهانی تا به امروز) را روی پرده‌های نقره‌ای قرار داد یا تک‌تک فیلم‌های بزرگ و پرخرج خود را چندباره تأخیر زدند یا آن‌ها را از شبکه‌ی آنلاین/استریم‌محور خود پخش می‌کنند. آن‌ها فقط حاضر به اکران مجدد فیلم‌های قدیمی خود یا اکران فیلم‌های کوچک و غیر مورد انتظار هستند.

مدتی قبل رسانه‌ی هالیوود ریپورتر هشدار داد که اگر استودیوها حاضر به پذیرش برخی ضررها نشوند و به کمک سینماها نیایند، اوضاع به‌زودی انقدر اسفناک می‌شود که برخی سالن‌های پخش فیلم چاره‌ای جز اعلام ورشکستگی و رفتن به سراغ تعطیلی کامل تعداد زیادی از سینماهای خود ندارند. البته که عده‌ای باور داشتند این گزارش‌ها صرفا برای دعوت مردم به سینماها نوشته می‌شوند و درنهایت سالن‌های سینما بدون هیچ مشکلی از این دوران زنده بیرون می‌آیند. اما اکنون دو زنجیره‌ی سینمایی بزرگ یعنی CMX Cinemas و Studio Movie Grill اعلام ورشکستگی کردند و به ترتیب باید ۴۱ و ۳۴ سینما را به شکل دائمی تعطیل کنند. همه‌ی این‌ها در حالی است که مطابق گزارش‌های رسمی جدید رسانه‌ی Celluloid Junkie، حتی یک بیمار جدید کرونا/کووید 19 هم در تمامی ماه‌های اخیر وارد به یا خارج از یک سالن سینما نشده است.

سالن تاریک سینما و صندلی هالی خالی آن به خاطر ورشکستگی سالن های سینما

مدیر زنجیره‌ی سینمایی CMX Cinemas اعلام کرد: «این تنها راه باقی‌مانده برای حفظ برخی از کارکنان تا آخرین روز ممکن است. هیچ واکسنی علیه کرونا نیامده است و اکثر استودیوها حتی حاضر به اکران سینمایی یک فیلم بزرگ جدید هم نیستند. ما فکر می‌کنیم که وضعیت باکس‌آفیس هرگز به دوران قبل از ویروس کرونا/کووید 19 بازنمی‌گردد».

ماجرا وقتی عجیب‌تر می‌شود که بدانید CMX Cinemas و Studio Movie Grill هر دو پیش از کرونا در وضعیت مالی خوبی به سر می‌بردند و حتی قصد افزایش تعداد شعب خود را داشتند. ولی اکنون تنها چند هفته تا پاک شدن کامل از بازار سینمایی فاصله دارند. البته که مسئله فقط آن‌ها نیستند و هر روز تعداد پرشماری از سینماهای مستقل و زنجیره‌های سینمایی بزرگ به ورشکستگی و تعطیلی دائمی نزدیک می‌شوند. همان‌گونه که زومجی در مقاله‌ی «چگونه کرونا سینما را حداقل تا ۵ سال تحت تاثیر خود قرار خواهد داد؟» گفته بود، کوچک شدن بازار سینمایی به‌معنی نابود شدن تعداد زیادی از فیلم‌های سینمایی بزرگ و پرخرج در بلندمدت است. زیرا مدل درآمدزایی شبکه‌های آنلاین/استریم‌محور اشتراکی بیشتر از کیفیت به کمیت اهمیت داده است و این‌گونه به ازای هر یک محصول ارزشمند، مثلا انتشار ۱۵ محصول بی‌ارزش را نیز منطقی جلوه می‌دهد.

رسانه‌ی ورایتی به‌تازگی اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ میلادی، برای نخستین بار در تاریخ سینما درآمد صنعت پخش فیلم در سالن‌های سینما کشور چین بیشتر از آمریکا شده است. ورشکستگی این دو زنجیره‌ی سینمایی و عدم اکران فیلم‌های بزرگ جدید از سوی استودیوها نیز صرفا مشکل را تشدید خواهد کرد.


منبع BoxOfficePRO
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده