نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۶ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم Kajillionaire - کجیلیونر

مدتی پیش فیلم کجیلیونر (Kajillionaire) با بازی ایوان ریچل وود به نمایش درآمد و توانست امتیازات خوبی را از منتقدان سایت متاکریتیک و راتن تومیتوز دریافت کند.

فیلم Kajillionaire یا در زبان فارسی «کجیلیونر» یکی از جدیدترین آثار درام و جنایی شرکت فوکس فیچرز (Focus Features) است که به‌دست کارگردان هنرمند و بااستعدادی به نام میراندا جولای، که در رزومه خود ساخت فیلم The Future (آینده) و فیلم Me and You and Everyone We Know (من و تو و هرکسی که می‌شناسیم) را دارد، ساخته شده است. فیلم کجیلیونر، سومین اثر بلند میراندا جولای محسوب می‌شود و درکنار کار حرفه کارگردانی، نویسندگی و بازیگری و غیره را هم انجام می‌دهد. در فیلم کجیلیونر، بازیگران و هنرمندان بااستعدادی مانند ایوان ریچل وود در نقش اولد دولیو داین، ریچارد جنکینز در نقش رابرت داین، دبرا وینگر در نقش تریسا داین، جینا رودریگز در نقش ملانی ویتاکر، مارک ایوانیر در نقش استوویک من، ریچل رد لیف در نقش کلی مدفورد، داوین جوی راندولف در نقش جنی، دیانا-ماریا ریوا در نقش فریدا، رندی رایان در نقش جیمی ویاتکر، جفری نیکولاس براون در نقش تاجر و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم کجیلیونر در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۲۰ (۵ بهمن ۱۳۹۸) در جشنواره فیلم ساندنس که بزرگ‌ترین جشنواره فیلم‌های مستقل در آمریکا محسوب می‌شود، به نمایش در آمد. لازم به ذکر است که سازندگان تاریخ ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۰ (۴ مهر ۱۳۹۹) را هم برای نمایش این فیلم در ایالات متحده در نظر گرفته بودند. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۷۹ را از بین ۲۹ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود میراندا جولای بوده است. در بحث تهیه کنندگی این اثر هم دده گاردنر، جرمی کلینر و یوری هنلی فعالیت کرده بودند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که تعداد زیادی از آن‌ها در حد متوسط و رو به بالا بودند. اکثر منتقدان هم اعتقاد دارند که این اثر دارای سبک منحصربه‌فردی است که مخاطبان بنابر زاویه دیدی که دارند، ممکن است آن را افتضاح یا بسیار عالی ببینند. از طرف دیگر هم ۱۰۲ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر جنایی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۸۸ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که اخیرا فیلم Kajillionaire در ایالات متحده به نمایش درآمده، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Kajillionaire از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

فریبکارانی به نام تریسا (با بازی دبرا وینگر) و رابرت (با بازی ریچارد جنکینز) ۲۶ سال از عمر خود را صرف آموزش و تربیت تنها دختر خود یعنی اولد دولیو (با بازی ایوان ریچل وود) کرده‌اند تا کلاهبرداری، تقلب و دزدی در هر موقعیتی را به او یاد بدهند. در طی یک سرقت ناامیدانه و عجولانه، آن‌ها به یک غریبه (با بازی جینا رودریگز) برخورد کردند. آن‌ها تلاش کردند تا این غریبه را به سمت خود بکشانند تا در کلاهبرداری بعدی با آن‌ها همراه شود. اما خیلی نگذشت که دنیای آن‌ها کاملا وارونه شد.

ایوان ریچل وود به همراه جینا رودریگز در فیلم Kajillionaire

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Kajillionaire بیندازیم:

ریچارد برودی | نیویورکر

۱۰۰ از ۱۰۰

تخیل زیبا و ظریف جولای اصلا از کنجکاوی دوست‌داشتنی و اضطرار احساسی او جدا نمی‌شود. او می‌تواند غم و اندوهی را که در یک دنیای پر از درد وجود دارد، تبدیل به یک نوع موسیقی سینمایی کند؛ چیزی که درون خود را با جزئیات ظریفی آشکار می‌کند و نه‌تنها دست تسلی به سمت شما دراز می‌کند، بلکه کورسوی امیدی هم به وجود می‌آورد.

آنتونی لین | نیویورکر

۸۰ از ۱۰۰

چیز عجیبی که در رابطه با فیلم کجیلیونر وجود دارد و باعث می‌شود این اثر تبدیل به جذاب‌ترین فیلم جولای شود، این است که شما در سرتاسر آن این را حس می‌کنید که کارگردان در حال آزمایش و به چالش کشیدن استعداد خود در این زمینه است.

پیتر دبروژ | ورایتی

۸۰ از ۱۰۰

درنهایت مشخص شد که فیلم Kajillionaire بیشتر از اینکه درباره کلاهبرداری باشد، حول محور ارتباط می‌چرخد؛ چیزی که درنهایت نشان داد که ما ثروتمندتر از آن‌ها هستیم.

جیک کویل | اسوسیتد پرس

۷۵ از ۱۰۰

در آخر مشخص شد که هنر غیرقابل پیشبینی و عجیب و غریب فیلم Kajillionaire اصلا یک کلاهبرداری نیست.

ایوان ریچل وود به همراه دبرا وینگر و ریچارد جنکینز در فیلم Kajillionaire

کریس ایوانجلیستا | اسلش فیلم

۷۵ از ۱۰۰

جولای و همچنین بازیگران او توانستند انسانیت را که در موقعیت‌های عجیب و غریب پنهان شده بودند، پیدا کنند. در این فیلم لحظات خنده‌دار زیادی هم وجود دارد؛ خصوصا از طرف شخصیت خشک و بی‌روح وود.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۷۰ از ۱۰۰

هرچه که من بیشتر به فیلم کجیلیونر فکر می‌کنم، چیزهای دوست‌داشتنی بیشتری را به یاد می‌آورم؛ لحظه‌های اسرارآمیز و زیبایی که مقابل ماهیت پوچ‌گرایی آن قرار دارد.

تای بر | بوستون گلوب

۶۳ از ۱۰۰

ممکن است که جولای تمام باور خود را نسبت به استراتژی‌های این نسل از والدین از دست داده باشد؛ اما همچنان نسبت به آینده امیدوار است. فکر می‌کنم که این همان ایده جولای از یک فیلم خانوادگی باشد.

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۵۰ از ۱۰۰

 در بهترین حالت، فیلم کجیلیونر یک فرصت خیلی خوب را برای رودریگز به وجود آورده تا نقش یک فرد برونگرا و شاد و یک فرصت هم برای وود تا نقش یک فرد درونگرای آسیب دیده را ایفا کنند؛ اینکه شخصیت‌های آن‌ها با برقراری تماس با یکدیگر، درون هم عمیق شوند و چیزهایی را تغییر دهند. هر دوی آن‌ها عالی هستند اما نمی‌توانند کاری کنند که سرعت فیلم بیشتر شود. از طرف دیگر هم غریبه بودن خیلی زیاد جولای با این سبک و سیاق، باعث شد تا برخی اوقات او قدم‌های اشتباهی را بردارد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Kajillionaire نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نسبتا خوب و بسیار سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده