// پنجشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۴۲

اسکار قوانین جدید کسب نامزدی و جایزه در بخش «بهترین فیلم سال» را اعلام کرد

آکادمی علوم و هنرهای سینما از سال ۲۰۲۴ میلادی به بعد فقط فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و مستندهایی را در بخش بهترین فیلم سال نامزد جایزه می‌کند که به ۲ قانون از ۴ قانون جدید وفادار باشند.

اسکار که در سال‌های اخیر متهم به نژادپرستی و حمایت بیش از اندازه از مردان سفیدپوست شده است، با وضع قوانینی جدید می‌خواهد این اتهامات را از روی خود بردارد. آکادمی علوم و هنرهای سینما باور دارد که این قوانین تازه به برابری جنسیتی، نژادی و گروهی کمک می‌کنند و باعث می‌شوند که افراد متنوعی قدم به صنعت سینما بگذارند.

همه‌ی این قوانین که در ادامه با فهرست آن‌ها مواجه می‌شوید، عملا از سازندگان می‌خواهند که بخشی از تیم سازنده‌ی اثر یا قسمتی از داستان و برنامه‌های تبلیغاتی آن را متمرکز روی نژادهای مختلف، گروه‌های متفاوت جامعه و تمامی جنسیت‌ها پیش ببرند. حالا چه این کار را با انتخاب بازیگر نقش اول زن رنگین‌پوست انجام بدهند و چه مثلا بیش از ۳۰ درصد تیم ساخت تریلر فیلم، افرادی غیر از مردهای سفیدپوست باشند.

مجسمه طلایی اسکار با ظاهر مردی دست به سینه

استاندارد الف: نمایش افراد در گروه بازیگران یا حضور این شخصیت‌ها داخل مضامین و روایت داستان (هر فیلم برای تیک زدن این استاندارد، باید یکی از سه بند زیر را رعایت کند)

بند اول: یکی از بازیگران اصلی یا فرعی (با نقشی مهم) باید یک اقلیت نژادی یا قومی باشد.

بند دوم: ۳۰ درصد از بازیگرانِ نقش‌های فرعی حداقل از دو مورد از گروه‌های زنان، اقلیت‌های نژادی و معلولین (اعم از ناشنوایان و افراد دارای اختلال گفتاری) باشند.

بند سوم: داستان فیلم، مضمون یا روایت آن متمرکز بر اقلیت‌ها باشد.

استاندارد ب: حضور اقلیت‌های گروهی و نژادی در بخش هنری و تیم تولید اثر (هر فیلم برای تیک زدن این استاندارد، باید یکی از سه بند زیر را رعایت کند)

بند اول: حداقل دو نفر از عوامل تولید فیلم از بین گروه‌های زنان، اقلیت‌های نژادی و معلولین (اعم از ناشنوایان و افراد دارای اختلال گفتاری) انتخاب شود. همچنین حداقل یکی از عوامل فیلم باید از بین نژادها و اقوام در اقلیت (مانند آسیایی یا آفریقایی) انتخاب شود.

بند دوم: حداقل ۶ نفر از اعضای تیم تولید باید از اقلیت‌های قومی یا نژادی باشند.

بند سوم: حداقل ۳۰‌ درصد از اعضای تیم تولید از بین نژادها و اقوام در اقلیت (مانند آسیایی یا آفریقایی) باشند.

استاندارد پ: ارائه‌ی فرصت‌های شغلی و موقعیت‌های کارآموزی به اقلیت‌های گروهی یا نژادی در طول پروسه‌ی ساخت فیلم (هر فیلم برای تیک زدن این استاندارد، باید هر دو بند زیر را رعایت کند)

بند اول: شرکت پخش‌کننده یا سرمایه‌گذار فیلم باید کارآموز یا کارآموزهایی از گروه‌های گروه‌های زنان، اقلیت‌های نژادی و معلولین (اعم از ناشنوایان و افراد دارای اختلال گفتاری) استخدام کند و به آن‌ها حقوق بدهد.

بند دوم: شرکت پخش‌کننده یا سرمایه‌گذار فیلم باید کارآموزهایی غیرحرفه‌ای از گروه‌های زنان، اقلیت‌های نژادی و معلولین (اعم از ناشنوایان و افراد دارای اختلال گفتاری) را تحت آموزش یا استخدام درآورد.

استاندارد ت: استودیو فیلم‌سازی باید در پست‌های اجراییِ بازاریابی و پخش دست به استخدام زنان، معلولین (اعم از ناشنوایان و افراد دارای اختلال گفتاری) اقلیت‌های نژادی و قومی بزند. البته ظاهرا تمرکز روی مسائل مربوط‌به افراد نام‌برده در تریلرها، پوسترها و متریال‌های تبلیغاتی فیلم هم می‌تواند باعث تیک زدن این استاندارد توسط سازندگان شود.

لوگو اسکار در کنار نقاشی جالبی از مجسمه جایزه آن با رنگ طلایی

از اسکار 2024 به بعد هر فیلم سینمایی که حداقل ۲ مورد از این ۴ استاندارد جدید را رعایت نکرده باشد، به هیچ عنوان شانس کسب نامزدی در بخش بهترین فیلم سال اسکار را ندارد. اسکار در حقیقت به استودیوها وقت داده است که در طول سال‌های آتی مطمئن شوند که از سال ۲۰۲۴ میلادی به بعد فقط فیلم‌هایی را پخش می‌کنند که پیرو قوانین نام‌برده باشند. هرچند ظاهرا در اسکار 2022 و اسکار 2023 نیز هر فیلم برای داشتن شانس کسب نامزدی اسکار باید از طرف استودیو، تعهدی سری و غیرعلنی را امضا کند.

در نتیجه اسکار 2021 که چند ماه تا برگزاری آن فاصله داریم، آخرین مراسم اسکار است که مطابق قوانین سابق برگزار می‌شود. هرچند که همچنان امکان دارد ویروس کرونا/کووید 19 برگزاری اسکار 2021 را به‌صورت کامل لغو کند.


منبع APnews
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده