// دوشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۵

شروع قوی فیلم Tenet در گیشه با فروش بین المللی فراتر از انتظار

درحالی‌که حتی خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها خبر از رسیدن احتمالی «تنت» به افتتاحیه‌ی ۴۰ میلیون دلاری می‌دادند، جدیدترین ساخته‌ی کریستوفر نولان از تمامی انتظارات فراتر رفت و تا دیروز ۵۳ میلیون دلار کسب کرده است.

«تنت» در نخستین آخرهفته‌ی اکران خود فقط می‌توانست در ۴۱ کشور اکران شود. البته که همین ۴۱ کشور نیز فقط در برخی از شهرهای خود سینماها را باز کرده بودند و آن سینماها هم با ظرفیت به مراتب کمتری نسبت به دوران عادی فعالیت می‌کردند. به همین خاطر ویروس کرونا/کووید 19 کاری کرده بود که اکثر پیش‌بینی‌ها بگویند که «تنت» افتتاحیه‌ای نزدیک به ۲۵ میلیون دلار خواهد داشت.

نقد فیلم جدید نولان:

شرکت برادران وارنر هم در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از رسیدن فیلم به ۴۰ میلیون دلار در هفته‌ی اول اکران خوشحال خواهد شد. ولی Tenet به کارگردانی کریستوفر نولان توانست با اکران در کشورها، سینماها و صندلی‌های کمتر، افتتاحیه‌ی بین‌المللی «دانکرک» را هم پشت سر بگذارد و به فروش بیش از ۵۳ میلیون دلار دست پیدا کند. این در حالی است که تا آخر هفته‌ی پیش‌رو تعداد کشورهایی که «تنت» را اکران می‌کنند، از عدد ۷۰ بالاتر می‌رود.

کریستوفر نولان و کارگردان فیلم Tenet در پشت صحنه ساخت فیلم با نور قرمز و‌ آبی

فیلم Tenet کریستوفر نولان ۷.۱ میلیون دلار در انگلستان، ۶.۷ میلیون دلار در فرانسه، ۵.۱ میلیون دلار در کره‌جنوبی و ۴.۲ میلیون دلار در آلمان فروخته است. به همین خاطر اصلا عجیب نیست که توبی امریخ، رئیس تیم اکران برادران وارنر این نتیجه را باورنکردنی و شدیدا خوشحال‌کننده می‌داند: «Tenet کار خود در گیشه‌ی بین‌المللی را فوق‌العاده آغاز کرده است. استودیوهای برادران وارنر نمی‌توانستند بیش از حالت فعلی هیجان‌زده باشند. کریس نولان یک بار دیگر فیلم اورجینالی را تحویل داد که یک‌تنه یک رویداد سینمایی را برگزار می‌کند و همه می‌خواهند آن را روی بزرگ‌ترین پرده‌های نقره‌ای موجود ببینند. ما بسیار خوشحال شده‌ایم که بینندگان از سرتاسر دنیا این‌چنین مشتاق دیدن فیلم هستند».

مطابق گزارش ربکا روبین یعنی تحلیل‌گر سینمایی ورایتی، «تنت» به‌تنهایی در دورانی که کسب‌وکار سینمایی آرام‌آرام داشت بی‌معنی به نظر می‌رسید، نشان داد که هنوز سالن‌های پخش فیلم می‌توانند نفس بکشند. تازه هنوز «تنت» اکران خود در بازارهای بزرگی چون ژاپن، روسیه، آمریکا و چین را کلید نزده است. پرخرج‌ترین فیلم اورجینال ۱۱ سال اخیر با پذیرش اکران در دوران شیوع ویروس کرونا به هدف حمایت از سینماها، بزرگ‌ترین ریسک ممکن را کرد. ولی تا این‌جا نتایج حتی از امیدوارانه‌ترین پیش‌بینی‌ها نیز فراتر رفتند. برادران وارنر این موفقیت را به سینماها تبریک گفت و از آن‌ها به‌خاطر تلاش حداکثری برای حفظ امنیت و سلامتی مخاطبان تشکر کرد.

توبی امریخ، سخن‌گوی استودیوهای برادران وارنر: از آن‌جایی که ما می‌دانیم با «تنت» نه وارد مسابقه‌ی دو سرعت که وارد رقابت ماراتن شده‌ایم، هیچ‌کس انتظار افتتاحیه‌ای به این بزرگی را نداشت. پس ما به همکاری با سینماها ادامه می‌دهیم که شما بتوانید «تنت» را در هفته‌های آتی به تماشا بنشینید.

کریستوفر نولان مشغول کارگردانی رابرت پتینسون، بتمن جدید سینما

ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید در ۹ کشور از ۴۱ کشور مورد بحث، تا به امروز هیچ‌کدام از فیلم‌های کریستوفر نولان افتتاحیه‌ای به بزرگی «تنت» نداشتند. هلند، اوکراین، مجارستان و همه‌ی کشورهای دیگری که «تنت» را اکران کردند، آن را در رتبه‌ی اول جدول باکس‌آفیس خود می‌بینند. راستی «تنت» رکورد افتتاحیه‌ی یک فیلم هالیوودی در کشور عربستان را هم شکست؛ کشوری که تنها ۱۳۱ سالن سینما دارد.

راستی فراموش نکنیم که یکی از برندگان این اکران شرکت آی‌مکس بود که انتظار داشت «تنت» در هفته‌ی اول نهایتا ۳ میلیون دلار فروش در سینماهای آی‌مکس را تجربه کند. مگان کالیگن، رئیس بخش سرگرمی IMAX می‌گوید: «بیشتر از ۵ میلیون دلار از افتتاحیه‌ی ۵۳ میلیون دلاری فیلم Tenet حاصل فروش بلیط‌های آی‌مکس است. زیرا مردم فراتر از سطح انتظارات، به دیدن این فیلم روی پرده‌های بزرگ آی‌مکس اهمیت می‌دهند. افتتاحیه‌ی آی‌مکس «تنت» از افتتاحیه‌ی آی‌مکس «اینتراستلار» و «دانکرک» هم بیشتر است. فیلم‌هایی که بدون جنگیدن با کرونا و روی سینماهای پرتعدادتری اکران شدند. این نتیجه فقط خوشحال‌کننده نیست. بلکه شوکه‌کننده است».

گزارش‌های منتشرشده از سوی چندین و چند سالن سینما می‌گویند اکثر بلیط‌های دو هفته‌ی اول اکران فیلم Tenet در آمریکا از همین حالا فروش رفته‌اند. «تنت» ۳ سپتامبر (۱۳ شهریور) در چند شهر آمریکا و ۴ سپتامبر (۱۴ شهریور) در چین اکران می‌شود.


منبع Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده