نویسنده: رضا اسکندری
// یکشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۹

Game of Thrones در یک نظرسنجی به‌عنوان بهترین سریال قرن بیست و یکم انتخاب شد

سریال Game of Thrones در یک نظرسنجی مردمی توانست عنوان بهترین محصول تلویزیونی قرن بیست و یکم را کسب کند؛ این سریال بالاتر از سریال‌های مانند Breaking Bad و Chernobyl در رتبه اول قرار گرفت.

در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) سریال درام و تخیلی شبکه HBO که از یک رمان داستانی به‌نام نغمه یخ و آتش اثر جورج آر آر مارتین اقتباس شده است، موفق شد در یک نظرسنجی مردمی عنوان بهترین محصول تلویزیونی قرن بیست و یکم را به‌خود اختصاص دهد. این سریال محبوب که از آوریل ۲۰۱۱ (فروردین ۱۳۹۰) تا ماه می ۲۰۱۹ (اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۸) از شبکه HBO درحال پخش بوده است به‌دلیل تناسب بسیار خوب و جذاب میان موضوعات تخیلی با شخصیت‌های قابل اعتماد و باور‌پذیر محبوبیت بسیار زیادی را در سراسر دنیا کسب کرده است. این سریال که به‌خوبی از عهده ترکیب این دو عامل بسیار مهم برآمده بدون شک به یک پدیده فرهنگی و جریان اصلی در تاریخ تلویزیون تبدیل شده است.

این سریال در طول زمان ساخت موفق شد که جوایز بسیاری از جمله چند جایزه گرمی را کسب کند ولی درکنار تمام این موفقیت‌ها بسیاری از اهالی سینما از این سریال خوششان نمی‌آمد که این عامل باعث ایجاد چندین کمپین برضد این سریال شد. بااین‌حال اگر این سریال را دوست داشته باشیم یا خیر، باید قبول کنیم که این اثر یکی از مهم‌ترین محصولات تلویزیونی تاریخ محسوب می‌شود. به‌هرحال کیفیت سریال بازی تاج و تخت در فصل‌های پایانی آن افت محسوسی را تجربه کرد؛ این کاهش کیفیت از فصل ششم سریال شروع شد. در زمان مراحل ساخت این سریال در فصل ششم، سازندگان آن اقتباس از کتاب جورج آرآر مارتین را کنار گذاشته و روند داستانی آن را خارج از کتاب ادامه دادند (مارتین در آن زمان موفق نشد که کتاب‌‌ها را سریع به‌پایان برساند).

این تصمیم سازندگان سریال باعث شد تا کیفیت و نحوه داستان‌پردازی سریال دچار تغییرات زیادی شود؛ تغییراتی که تا پایان سریال ادامه داشت و به‌عقیده بسیاری باعث کاهش کیفیت این سریال نسبت به فصل‌های آغازین آن گردید. این تغییرات به‌قدری زیاد شدند که پس از پخش فصل هشتم (فصل پایانی) سریال، عکس‌العمل‌های شدید و قابل توجهی چه از جانب کاربران و چه از جانب منتقدین روانه آن شد. بسیاری از کسانی که در طول این سال‌ها سریال Game of Thrones را دنبال می‌کردند عقیده داشتند که فصل آخر آن بسیار نامنظم، با عجله و ضعیف ساخته شده است. آن‌ها همچنین اعتقاد داشتند سریال به‌دلیل سرعت بالای خود در داستان‌گویی به بسیاری از شخصیت‌های خود که در طول سریال آن‌ها را پردازش کرده بود، خیانت کرده است.

شخصیت شاه شب در سریال Game Of Thrones / بازی تاج و تخت

مدتی قبل سایت Digital Spy در گزارشی اعلام کرد که سریال Game of Thrones در یک نظرسنجی مردمی موفق به کسب بهترین محصول تلویزیونی ساخته شده در قرن بیست و یکم شده است. در این گزارش آمده است که این سریال موفق به شکست دادن سریال‌هایی مانند سریال Breaking Bad و سریال Chernobyl شده و بالاتر از آن‌ها در رتبه اول قرار گرفته است. این اتفاق در حالی رخ داده که هر دو سریال ‌Breaking Bad و چرنوبیل کیفیت بالای خود و رضایت منتقدین و کاربران را در طول زمان از دست ندادند. رتبه‌های بعدی این فهرست به سریال‌هایی مانند سریال Stranger Things، سریال Doctor who و سریال Sherlock اختصاص دارد.

بدون شک این عنوانی نیست که سریال بازی تاج و تخت به‌دلیل پایان نسبتا ضعیف خود از دست بدهد. فصل پایانی این سریال درکنار تمام نقدهای منفی موفق شد در بخش‌های زیادی نامزد کسب جایزه گرمی شود؛ این سریال موفق شد برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای ایفای نقش بسیار خوب پیتر دیکلینج و جایزه بهترین سریال درام سال ۲۰۱۹ شود. فصل پایانی این سریال همچنین موفق شد در انجمن صنفی کارگردانان آمریکا (The Directors Guild of America) در چندین بخش نامزد کسب جایزه شود و درکنار آن چند جایزه را در این صنف به‌خود اختصاص دهد. شاید بسیاری از کاربران و طرفداران سریال‌های تلویزیونی به‌خصوص طرفداران این سریال از قرار گرفتن این سریال در رتبه نخست این رای‌گیری تعجب کنند ولی جای تعجب ندارد که این سریال درکنار فصل آخر نسبتا ضعیف خود لایق تمام ستایش‌ها از جانب اهالی سینما و تلویزیون خواهد بود.

پیتر دیکلینج در سریال game of thrones/بازی تاج وتخت

نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که سریال Game of Thrones این رتبه را به‌خاطر تمام فصل‌ها و قسمت‌های خود کسب کرده است. آیا می‌توان یک محصول تلویزیونی را تنها به‌دلیل یک یا دو فصل نسبتا ضعیف برای حضور در این رتبه‌بندی نادیده گرفت؟ جواب به‌طور مسلم منفی خواهد بود. این مسئله واضحی است که در حال حاضر نظرات منفی زیادی پیرامون فصل‌های انتهایی این سریال وجود دارد ولی نباید فراموش کنیم که سریال بازی تاج و تخت یکی از مهم‌ترین آثار تلویزیونی در تاریخ به‌شمار می‌رود.

درحالی‌که نقد‌های بسیاری درباره نحوه پایان این سریال وجود دارد ولی با این وجود این سریال موفق شد که استاندارد محصولات جدید تلویزیونی را تغییر دهد. این سریال باعث شد تا جریان اصلی تلویزیون از این ژانر استقبال بیشتری کند و راه را برای محصولاتی با پیچیدگی‌های زیاد و شبیه به‌خود آسان‌تر کند. با وجود تمام موضوعات مثبت و منفی، این سریال بدون شک یکی از بهترین مثال‌ها برای دوران طلایی تلویزیون قلمداد می‌شود.


منبع screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده