// چهار شنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۱

توافق تاریخی یونیورسال با زنجیره سینمایی AMC؛ پخش خانگی فیلم تنها ۱۷ روز پس از شروع اکران

سال‌ها است که هر فیلم سینمایی باید ۹۰ روز در انحصار سینماها باشد؛ باید ۳ ماه صبر کند تا بتواند نسخه‌های دیسکی و دیجیتالی خانگی را به بازار بفرستد. اما از امروز این قرارداد برای AMC و یونیورسال تا ۱۷ روز کاهش می‌یابد.

در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، یونیورسال و AMC سرانجام به توافقی تاریخی برای عرضه زودهنگام فیلم‌ها در بازار خانگی رسیدند. می‌پرسید چرا بزرگ‌ترین زنجیره‌ی سینمایی دنیا به این تغییر بزرگ تن داده است؟ دو علت دارد؛ اوضاع اخیر، ای‌ام‌سی را به‌شدت محتاج پول کرد و از آن مهم‌تر، یونیورسال پذیرفته است که در ماه‌های نخست پخش خانگی، بخشی از سود حاصل‌شده را تحویل AMC دهد. این‌گونه عملا تا زمان پایان یافتن این قرارداد چندساله، هر فیلم سینمایی یونیورسال صرفا موظف به ۱۷ روز اکران در AMC خواهد بود.

مثلا اگر ۲۰ روز  بگذرد و استودیو بفهمد فیلم دیگر به نهایت توان فروش جدی خود در سالن‌های سینما رسیده است، می‌تواند آن را به‌سادگی روی سرویس پریمیوم VOD قرار دهد. هرچند نمی‌توان با اطمینان گفت که سایر زنجیره‌های سینمایی می‌خواهند کوچک‌ترین احترامی به این قرارداد بگذارند. اما راستش را بخواهید باتوجه‌به حدودا ۵۵۰۰ سالن پخش فیلم ای‌ام‌سی، یونیورسال به‌سادگی می‌تواند فیلم‌هایی را که باور دارد آن‌چنان در سالن‌های سینما پرفروش نخواهند بود، فقط تحویل AMC دهد. این‌گونه نه سود احتمالی فروش واقعی از دست می‌رود، نه مخاطب آن‌چنان منتظر نسخه‌ی خانگی می‌ماند و نه یونیورسال باید مدتی بسیار بلند را منتظر کسب درآمد بازار خانگی بماند.

کره زمین یونیورسال از دور وسط پارک تفریحی بزرگ استودیو فیلم سازی هالیوود

شاید جالب باشد که بدانید در دنیای عادی که ویروس کرونا/کووید 19 بر آن حکم‌رانی نمی‌کرد، تعداد زیادی از فیلم‌ها درصد بسیار بالایی از درآمد سینمایی خود را طی همان ۱۷ روز آغازین اکران کسب می‌کردند. البته فکر نکنید که حالا یونیورسال همه‌ی فیلم‌ها خود را ۱۷ روز پس از آغاز اکران سینمایی به شبکه‌ی خانگی می‌فرستد. آن‌ها صرفا اکنون این گزینه را دارند. وگرنه مثلا وقتی فیلم «سریع و خشن» جدید اکران شود، یونیورسال تا وقتی که آن اثر به تاخت‌وتاز در باکس‌آفیس ادامه دهد، ابدا آن را از روی پرده پایین نمی‌آورد و تقدیم بازار خانگی نمی‌کند. زیرا استودیوها خوب می‌دانند که بازار خانگی، در سودآوری ابدا حریف روش همیشگی اکران فیلم در سینماها نمی‌شود.

ماجرا از وقتی جذاب‌تر می‌شود که بدانیم مطابق اخبار سینما چند هفته‌ی قبل، زنجیره‌ی سینمایی ای‌ام‌سی شدیدا روی AMC Theaters on Demand حساب باز کرده است؛ پلتفرمی اختصاصی برای خرید و اجازه‌ی فیلم‌های عرضه‌شده به بازار نمایش خانگی. واضح به‌نظر می‌رسد که وقتی مخاطب ازطریق AMC Theaters on Demand سراغ تماشای فیلم مورد نظر خود برود، درصد بالاتری از هزینه‌ی پرداخت‌شده به ای‌ام‌سی می‌رسد.

هالیوود به اجبار حقیقتی کلیدی را می‌پذیرد؛ دوران اکران انحصاری فیلم در سالن‌ها رو به پایان است و این فقط خود فیلم‌های سینمایی باشکوه و برتر هستند که به مخاطب ثابت می‌کنند لیاقت دیده شدن روی بزرگ‌ترین پرده‌های نقره‌ای را دارند

صندلی های قرمز سینما خالی ترسناک با راه پله سفید و سیاه

یونیورسال در این پخش سریع خانگی به مخاطب اجازه‌ی خرید فیلم یا اجاره‌ی آن با قیمت پایین را نمی‌دهد. در حقیقت سیستم پریمیوم VOD به اجاره‌ی دیجیتالی یک فیلم با قیمت ۲۰ دلار برای چند ساعت اشاره دارد و فقط نظر افرادی را جلب می‌کند که واقعا مشتاق تماشای اثر و پرداخت پولی بیشتر از قیمت بلیط سینما برای آن باشند.


منبع Collider
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده