نویسنده: آریا بهپور
// چهار شنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۱

فضانوردان آپولو 11 نامزد بخش فیلم‌برداری جایزه امی 2020 شدند

باز آلدرین و مایکل کالینز نامزدی امی را در بخش فیلم‌برداری آثار غیر داستانی به‌دست آوردند.

روز گذشته نامزدهای هفتاد و دومین دوره‌ی جوایز امی مشخص شدند که درمیان آن‌ها می‌توان اسامی سینماگرها و هنرپیشگان مطرحی را مشاهده کرد، ولی دراین‌میان جالب‌ترین بخش ماجرا به نامزدی دو فضانورد معروف ناسا مربوط می‌شود که نقش مهمی در مأموریت آپولو 11 داشتند.

مأموریت آپولو 11 در سال ۱۹۶۹ به فرود اولین انسان‌ها روی ماه منجر شد و به‌همین دلیل دستاوردی تاریخی برای بشریت محسوب می‌شود؛ مأموریتی که در آن سه فضانورد ناسا به نام‌های نیل آرمسترانگ، باز آلدرین و مایکل کالینز وظیفه‌ی رسیدن به ماه را برعهده داشتند و هرچند نام آرمسترانگ به‌دلیل فرماندهی این مأموریت بیشتر از دو نفر دیگر مطرح شد، ولی نقش آن‌ها هم به‌هیچ‌وجه اندک نبود.

اکنون درحالی‌که هشت سال از درگذشت آرمسترانگ می‌گذرد، داوران امی در اقدامی جالب به‌سراغ نامزد کردن آلدرین ۹۰ ساله و کالینز ۸۹ ساله در بخش فیلم‌برداری آثار غیر داستانی رفته‌اند و علت آن هم به استفاده از تصاویر گرفته شده توسط این دو فضانورد در مأموریت فضایی خود برمی‌گردد؛ تصاویری که مدتی قبل آن‌ها را در مستند آپولو 11 محصول سی‌ان‌ان دیدیم. این مستند که به کارگردانی تاد داگلاس میلر و به مناسبت پنجاهمین سالگرد فرود انسان بر ماه تولید شده بود، توانست به افتخارات زیادی دست پیدا کند و خود میلر هم به‌عنوان کارگردان و تدوین‌گر آن نامزد امی شده و مستند در بخش‌های صداگذاری و تدوین صدا هم احتمال برنده شدن دارد.

مقاله‌های مرتبط:

البته این اولین‌بار نیست که از فضانوردان ناسا به‌عنوان فیلم‌بردارانی بزرگ تقدیر می‌شود و آن‌ها بعد از پایان مأموریت خود هم به‌عنوان اعضای افتخاری به انجمن فیلم‌برداران آمریکا ملحق شدند و هنوز هم نامه‌ای از این سه نفر در دفتر رئیس این انجمن وجود دارد.

مستند آپولو 11 در بخش بهترین فیلم‌برداری آثار غیر داستانی امی 2020 با مستندهای مطرحی رقابت می‌کند که عبارت‌اند از:

  • کارخانه آمریکایی (American Factory)
  • شدن (Becoming)
  • غار (The Cave)
  • دریای سایه‌ها (Sea of Shadows)
  • سرنگتی: تولد دوباره (Serengeti: Rebirth)


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده