// چهار شنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۱

فیلم Tenet به ترتیب در تمامی سینماهای بازشده پخش می‌شود؛ آمریکا در انتهای جدول اکران

مطابق گزارش جدید هالیوود ریپورتر، فیلم Tenet کریستوفر نولان به احتمال زیاد تا کمتر از یک ماه دیگر و با برنامه‌ای تاخیرناپذیر، در همه‌ی سینماهای ممکن اکران می‌شود. حتی اگر فقط بتواند در چند کشور و چند سینما روی پرده برود.

به احتمال زیاد کمتر از یک ماه دیگر، هر سینمایی که وادار به تعطیلی نباشد، «تنت» را اکران می‌کند

همان‌گونه که دیروز هم پیش‌بینی شده بود، گزارش‌های جدید خبر از آن می‌دهند که برادران وارنر می‌خواهد به درخواست نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان اثر اهمیت بدهد و «تنت» را دیگر هرطور که ممکن است، روی پرده‌های نقره‌ای بفرستد. هالیوود ریپورتر در مطلب تحت عنوان «Tenet قواعد بازی را از نو می‌نویسد» اعلام کرد که این فیلم به‌زودی اکران می‌شود و دیگر اهمیتی به اکران همزمان در سرتاسر دنیا نمی‌دهد. به بیان بهتر برادران وارنر به‌زودی تاریخ اکران فیلم در اروپا و آسیا را درکنار تاریخ اکران آن در آمریکا اعلام می‌کند. سپس وقتی هرکدام از تاریخ‌ها رسیدند، فیلم در تک‌تک سینماهای ممکن اکران می‌شود.

فیلم به احتمال بسیار زیاد اکران خود در همه‌ی کشورهای ممکن غیر از آمریکا را در هفته‌ی پایانی ماه آگست/اوت (کمتر از یک ماه دیگر) کلید می‌زند و سپس در نیمه‌ی اول ماه سپتامبر، اکران در شهرهای امن آمریکا از نظر میزان ابتلای مردم به ویروس کرونا/کووید 19 را آغاز خواهد کرد.

رابرت پتینسون و جان دیوید واشنگتن در پشت صحنه آبی و قرمز فیلم تنت کریستوفر نولان با لباس پلیس و آتش نشانی

طی ماه‌های بعد از آغاز اکران هم ماجرا به همین شکل خواهد بود. مثلا اگر سینماهای آلمان از روز اکران تا ۵ ماه بعد باز باشد، فیلم در کل ۵ ماه در سینماهای آلمان اکران می‌شود. اگر در همین دوران سینماهای ایتالیا تنها ۷ هفته باز باشند، «تنت» در همان ۷ هفته داخل ایتالیا روی پرده می‌رود.

در حقیقت دیگر برادران وارنر خود را کنار می‌کشد و فیلم را به سینماها می‌سپارد. حالا دیگر وقتی که تاریخ اکران از راه رسید، هر سینمایی که از سوی دولت کشور خود یا شهرداری وادار به بسته ماندن نباشد، «تنت» را اکران خواهد کرد.

سینماهای ایالت‌های کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا آمریکا شاید ماه‌ها بعد از سینماهای آلمان، موفق به اکران فیلم بشوند

کریستوفر نولان در حال بررسی نوارهای فیلم روی نور بزرگ سفید

رئیس انجمن سینمادارهای آمریکا این روش انتخاب‌شده برای اکران پراکنده‌ی «تنت» در مناطق امن را بهترین روش موجود در دوران شیوع کووید 19 می‌داند

پاملا مک‌کلینتاک، تحلیل‌گر سینما گزارش می‌دهد که «تنت» اولین فیلم بزرگی است که حاضر به انجام این کار یعنی اکران طولانی‌مدت پراکنده می‌شود. ولی از آن‌جایی که به احتمال زیاد تا اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی هیچ راهی برای اکران جهانی گسترده و عمومی نخواهد بود، فیلم‌های زیادی به اجبار به همین روش روی می‌آورند.

او می‌گوید ماجرا از این جهت جالب است که اکثر فیلم‌های مورد انتظار دیگر، قطعا به سرعت «تنت» اسپویل نخواهند شد. زیرا فیلم کریستوفر نولان انقدر تبدیل به راز بزرگی شده است که پس از اولین سانس اکران در نخستین کشور، احتمالا برخی افراد کل داستان آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. ولی این باعث نشد که کارگردان فیلم Inception (تلقین) از تصمیم خود بازگردد و این ریسک را به جان نخرد.

در این روش اکران، فیلم‌ها مدت بیشتری روی پرده‌های نقره‌ای خواهند بود. «تنت» برای بازگرداندن هزینه‌های خود به ۴۵۰ میلیون دلار فروش جهانی احتیاج دارد و به‌عنوان پرخرج‌ترین فیلم اورجینال/غیراقتباسی/غیر دنباله/غیر پیش‌درآمد/غیر ریبوت ۱۱ سال اخیر، با نرفتن به سال ۲۰۲۱ میلادی ریسک عظیمی می‌کند. به همین خاطر هم سینمادارها گفته‌اند که این تصمیم‌گیری برادران وارنر و کارگردان اثر را فراموش نخواهند کرد.

جان دیوید واشنگتن سیاه پوست با تفنگ در فیلم تنت

جان دیوید واشنگتن در فیلم کریستوفر نولان

پاتریک کارکارن، رئیس انجمن ملی سینمادارها در این‌باره می‌گوید: «با تمام احترامی که برای استودیوها قائل هستیم، واقعیت این است که آن‌ها نباید خود را گول بزنند. واکسن این ویروس چندین و چند ماه بعد به‌دست همه می‌رسد و شاید اکران جهانی همزمان فقط در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی ممکن شود. آن‌ها نمی‌توانند این همه فیلم را انقدر نگه دارند و اکران‌ها را به تعویق بیاندازند. اکران در تمامی نقاط ممکن در سریع‌ترین زمان ممکن، خطر اسپویل و پخش نسخه‌های دزدی را افزایش می‌دهد؛ مواردی که تاثیر منفی روی فروش کلی اثر دارند. ولی باید دنیای واقعی را دید و فهمید این تنها راه موجود است؛ هرچه‌قدر هم که بدی‌های خاص خود را داشته باشد».

تحلیل‌گرها باور دارند که باید مدل‌های قدیمی را کنار گذاشت و به شرایط جدید عادت کرد. اکنون بزرگ‌ترین زنجیره‌ی سینمایی دنیا یعنی AMC رسما اعلام کرده است که اگر تا آخر سال ۲۰۲۰ میلادی موفق به اکران فیلمی در حد و اندازه‌ی «تنت» نشود، برای همیشه ورشکست خواهد شد. اتفاقی که اگر رخ بدهد، بیشتر از ۵۰۰۰ سالن سینما را بدهکار می‌کند و برای همیشه می‌بندد. ابعاد شوکی که رخ دادن این اتفاق به صنعت سینما وارد خواهد کرد، عجیب، ترسناک و غیر قابل اندازه‌گیری است.

یک رسانه‌ی آلمانی گزارش داده است که «تنت» در تاریخ ۲۶ آگست/اوت (چهارشنبه، ۵ شهریور ۱۳۹۹) اکران خود در همه‌ی سینماهای بازشده‌ی آسیا و اروپا را آغاز می‌کند و در ۴ سپتامبر (جمعه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۹) اکران در شهرهای امن آمریکا را کلید می‌زند.

البته همچنان همه منتظر انتشار اخبار فیلم و تلویزیون رسمی در این‌باره از سوی شرکت برادران وارنر هستند. هرچند سالن‌های سینمای کشور مختلف هم دریافت تریلر نهایی فیلم Tenet با مدت‌زمان ۳ دقیقه و ۳۲ ثانیه را تایید کرده‌اند؛ تریلری ظاهرا تدوین‌شده توسط خود کریستوفر نولان که گویا اول در سینماها و سپس در اینترنت پخش می‌شود تا از تاریخ قطعی و نهایی اکران فیلم، رونمایی به عمل بیاورد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده