نویسنده: آریا بهپور
// دوشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۱

صحبت‌های کارگردان Star Wars: The Last Jedi در مورد پیش‌درآمدهای جنگ ستارگان

رایان جانسون از اهمیت دومین سه‌گانه‌ی جنگ ستارگان در شکل‌گیری شخصیت دارت ویدر می‌گوید.

طرفداران مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان (Star Wars) ممکن است در موارد مختلفی با یکدیگر تفاوت عقیده داشته باشند ولی یکی از چیزهایی که اکثر آن‌ها در مورد آن اتفاق نظر دارند، افت کیفیت سه‌گانه‌ی دوم جنگ ستارگان یا همان نسخه‌های پیش‌درآمد نسبت به سه‌گانه‌ی اصلی است. البته در فیلم‌های سه‌گانه‌ی دوم که برخلاف سه‌گانه‌ی اصلی همگی به کارگردانی جرج لوکاس ساخته شده بودند هم می‌توان موارد جالبی را پیدا کرد، ولی به‌طور کلی انتقادات نسبت به آن همواره زیاد بوده و بااین‌حال به‌تازگی اسکات مالت‌هاوس، طراح بازی‌های نقش‌آفرینی در صفحه‌ی توئیتر خود از مخاطبان خواسته به نکات مثبت این سه‌گانه اشاره کنند.

دراین‌میان رایان جانسون، کارگردان فیلم جنگ ستارگان: آخرین جدای (Star Wars: The Last Jedi) هم یکی از افرادی بوده که درباره‌ی سه‌گانه‌ی دوم این مجموعه صحبت کرده است. جانسون که فیلم خود او هم با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بود و طرفداران جنگ ستارگان را به دو دسته تقسیم کرد، در این‌باره می‌گوید: «جرج لوکاس فیلم باشکوه هفت ساعته‌ای را تولید کرد (اشاره به مجموع زمان سه نسخه) که به زیبایی به کودکان یاد می‌دهد انسان خوبی که می‌خواهد به هر طریقی به حق خود برسد و از طرف دیگر هم بابت از دست دادن عزیزان خود نگران است، چگونه می‌تواند به فردی با عقاید فاشیستی تبدیل شود.»

لوکاس این سه‌گانه را از نظر فنی هم به شکلی جلو برد که تقریباً از هر جهت نحوه‌ی تولید آثار سینمایی را در طول ۳۰ سال گذشته به مرحله‌ی جدیدی انتقال داد.

صحبت‌ها در مورد فیلم‌های پیش‌درآمد جنگ ستارگان از زمانی داغ‌تر شده که سازندگان سریال مندلورین (The Mandalorian) در سری پشت صحنه‌های آن به‌نام Disney Gallery: The Mandalorian به صحبت پیرامون فیلم‌های قدیمی جنگ ستارگان پرداختند و از دستاوردها و پتنت‌هایی گفتند که جرج لوکاس برای تکنولوژی‌های جدید این فیلم‌ها استفاده کرده بود. کاتلین کندی، رئیس لوکاس فیلم (Lucasfilm) هم در این مورد می‌گوید:

«جرج لوکاس و البته هر فیلمساز دیگری، وقتی برای مدت زمانی طولانی از کارگردانی آثار سینمایی دور می‌شوند، نوعی بی‌قراری را تجربه می‌کنند و دوست دارند دوباره سر کار برگردند و فیلم بسازند و از این طریق داستان بگویند.

لوکاس درکنار این قضیه، همواره بینش خاص خود را در زمینه‌های تکنیکی داشته و علاقه‌مند بوده تا تکنولوژی را در سینما به جلو ببرد. ما در لوکاس‌فیلم با نسخه‌های مختلف ایندیانا جونز (Indiana Jones) چنین کاری را انجام می‌دادیم، ولی دنیای جنگ ستارگان برای رسیدن به این هدف خیلی مناسب‌تر است و با از راه رسیدن هر نسخه‌ی جدید از آن، لوکاس هم به‌سرعت شروع می‌کند به اندیشیدن در مورد تکنولوژی‌های جدید و رسیدن به دستاوردهایی که به این مجموعه معنای دیگری می‌بخشند.»

مبارزه اوبی وان کنوبی و کوای گان جین با دارث ماول در جنگ ستارگان

دیو فیلونی، تهیه‌کننده و کارگردانی که در تولید مندلورین به‌عنوان اولین مجموعه تلویزیونی لایو اکشن جنگ ستارگان نقش پررنگی داشت هم مدتی پیش در مورد اهمیت سه‌گانه‌ی دوم صحبت کرده بود (در ادامه بخش‌های مهمی از اپیزود اول جنگ ستارگان لو می‌رود):

«نبرد کوای گان جین (Qui-Gon Jinn) برای حفظ آناکین اسکای واکر (Anakin Skywalker) نقش پررنگی در اپیزود اول دارد و به‌خاطر همین قضیه است که نبرد سرنوشت‌ها (Duel of Fates) اهمیت زیادی پیدا می‌کند؛ نبردی که قرار است سرنوشت این کودک را تعیین کند و آینده‌ی او کاملاً به نتیجه‌ی پایانی آن بستگی دارد.

کوای‌گان در این نبرد شکست می‌خورد و بنابراین شمایل پدری که قرار است محافظ آناکین باشد نیز از بین می‌رود. او به‌خوبی می‌داند که وقتی آناکین را از مادرش دور می‌کند، پدری کردن برای این کودک تا چه حد اهمیت دارد ولی درنهایت نمی‌تواند برای رسیدن به این هدف زنده بماند. البته بعد از او اوبی وان کنوبی (Obi-Wan Kenobi) به خاطر قولی که به کوای‌گان داده، نقش معلم آناکین را ایفا و شروع به آموزش دادن او می‌کند، ولی مشکل اینجا است که او بیشتر به برادری بزرگ‌تر برای آناکین شباهت دارد تا یک پدر و سرپرست واقعی و همین قضیه هم درنهایت باعث سقوط آناکین و تبدیل او به دارت ویدر (Darth Vader) می‌شود.

آناکین دیگر هیچ فرد بزرگ‌تری در خانواده‌ی خود ندارد، خبری از کسی که مثل پدر او باشد نیست و مادر او هم مدتی بعد از دنیا می‌رود و آناکین نمی‌تواند به قول خود بابت نجات دادن مادرش عمل کند. بنابراین به فردی آسیب‌پذیر از نظر روحی تبدیل می‌شود و ماجرا به سمتی می‌رود که همه از آن مطلع هستیم. درنهایت به نظر من جنگ ستارگان مجموعه‌ای است در مورد اهمیت خانواده.»

نظر شما در مورد سه‌گانه‌ی دوم جنگ ستارگان و پیش‌درآمدهای این مجموعه چیست؟ نظرات خود را با زومجی درمیان بگذارید.


منبع Comicbook
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده