نویسنده: عارف حسین پور
// سه شنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۲

لین شلتون، کارگردان فیلم Your Sister’s Sister در سن ۵۴ سالگی درگذشت

لین شلتون که به خاطر ساخت فیلم‌هایی چون Humpday و Your Sister’s Sister شناخته می‌شود، در سن ۵۴ سالگی از دنیا رفت.

لین شلتون، فیلمساز مستقلی که به‌عنوان یکی از پیشتازان سبک مامبل‌کور (Mumblecore) و کارگردان فیلم‌هایی چون Humpday و سریال‌هایی مانند Little Fires Everywhere شناخته می‌شود، در سن ۵۴ سالگی به خاطر اختلالات خونی درگذشت. شلتون در فیلم‌هایش که عموما مستقل و دارای بودجه محدود بودند، روی واقع‌گرایی تاکید زیادی داشت و از بزرگنمایی و مبالغه در کمدی‌هایش پرهیز می‌کرد. فیلم‌های او در سبک مامبل‌کور، بیش از آن‌که روی داستان متمرکز باشند، حول دیالوگ‌های بازیگران شکل گرفته‌اند.

شلتون با اینکه در سینما یک فیلمساز موفق به شمار می‌رود و جوایز معتبری را نیز به‌دست آورده، اما در تلویزیون مخاطبان گسترده‌تری را با خود همراه کرده بود. از جمله سریال‌های معروفی که او به‌عنوان کارگردان در آن‌ها حضور داشت می‌توان به The Mindy Project و Mad Men و همچنین Glow و Fresh Off the Boat اشاره کرد. او اخیرا چهار اپیزود از سریال Little Fires Everywhere را نیز برای شبکه Hulu کارگردانی کرده بود. این سریال براساس رمان سال ۲۰۱۷ سلست انجی ساخته شده و ریس ویترسپون و کری واشینگتون در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

لین شلتون فعالیتش در سینما را با کار تدوین آغاز کرد و سپس به ساخت فیلم‌های تجربی کوتاه پرداخت. نخستین فیلم سینمایی بلند او در مقام کارگردانی به نام We Go Way Back در سال ۲۰۰۶ اکران شد. داستان این فیلم درباره یک بازیگر زن ۲۳ ساله بود که به‌وسیله نسخه جوان‌تر خودش روح‌زده می‌شود! این فیلم باعث شد تا شلتون در جشنواره ساندنس برنده جایزه شود، اما به خاطر اکران محدودی که داشت، تا سال‌ها مورد توجه قرار نگرفت. بعدها که شلتون معروف‌تر شد، این فیلم نیز به شهرت بیشتری دست پیدا کرد.

اما فیلمی که باعث شد تا نام شلتون بر سر زبان‌ها بیفتد Humpday بود که در سال ۲۰۰۹ اکران شد. این فیلم کمدی با داستان بحث‌برانگیزی که داشت مخاطبان زیادی پیدا کرد و منتقدان نیز به تمجید از آن پرداختند. Humpday هم در جشنواره ساندنس برنده جایزه ویژه هیئت داوران در بخش فیلم‌های مستقل شد.

فیلم Your Sister’s Sister

شلتون بیشتر ترجیح می‌داد به ساخت فیلم‌های کوچک و مستقل بپردازد. او پیشنهاد‌ها زیادی از سوی شرکت‌های هالیوودی برای ساخت فیلم‌های بزرگتر دریافت کرد، اما هیچ کدام آن‌ها را نپذیرفت. حتی زمانی که پیشنهاد کارگردانی فیلم Black Widow به وی داده شد، باز هم این کار را قبول نکرد. خودش درباره علاقه‌اش به ساخت فیلم‌های مستقل گفته بود:

وقتی مشغول ساخت فیلم‌های کوچک با بودجه‌های محدودتر هستید، راحت‌تر می‌توانید استقلال و آزادی خلاقیت خود را حفظ کنید. زمانی‌که پول بیشتری وجود داشته باشد، اوضاع پیچیده‌تر می‌شود، چون افرادی هستند که می‌خواهند مطمئن شوند سرمایه خود را به هدر نمی‌دهند.

یکی دیگر از فیلم‌های مهم لین شلتون به نام Your Sister’s Sister (که تصویری از آن را در بالا مشاهده می‌کنید) در سال ۲۰۱۲ اکران شد و مثل Humpday توجهات زیادی را به خودش جلب کرد. در این فیلم شاهد یک مثلث عشقی غیرعادی بودیم که سه ضلع آن را بازیگرانی چون امیلی بلانت، رزماری دویت و مارک دوپلاس تشکیل می‌دادند. فیلم دیگر شلتون با نام Sword of Trust نیز سال گذشته میلادی اکران شد و روایتگر داستان دو خواهر بود که با همکاری هم قصد داشتند میراث خانوادگی‌شان را به فروش برسانند. فیلمنامه تمام فیلم‌های شلتون را خودش نوشته است؛ به‌جز فیلم Laggies که کیرا نایتلی و سم راکول در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

شلتون در سال ۲۰۱۴ در مصاحبه جالبی با وبسایت لس‌‌ آنجلس تایمز گفته بود:

من خودم فیلمم را می‌سازم و هرگز برای ساخت آن از کسی اجازه نگرفته‌ام. زن‌ها به این دلیل به ساخت فیلم‌های مستقل گرایش پیدا کرده‌اند که می‌توانند کار خودشان را انجام دهند. من درِ هیچ کسی را نمی‌زنم و فقط راه خودم را دنبال می‌کنم. شما می‌توانید با ۱۵۰۰ دلار یک دوربین فیلم‌برداری بخرید و ساده‌تر از چیزی که فکرش را می‌کنید، یک فیلم بسازید.

شلتون در اوبرلین ایالت اوهایو به دنیا آمد، اما بزرگ شده سیاتل بود. او تحصیلاتش را در کالج اوبرلین دنبال کرد و سپس وارد آموزشگاه درام در دانشگاه واشینگتون شد. او همچنین مدرک کارشناسی ارشد هنرهای زیبا در رشته عکاسی از دانشگاه هنرهای تجسمی منهتن دارد.

شلتون با بازیگری به‌نام کوین سیل ازدواج کرد و آن‌ها صاحب یک پسر به نام مایلو شدند. او تا قبل از مرگش با مارک مارون که یک کمدین شناخته شده امریکایی است در رابطه بود.


منبع Variety
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده