// شنبه, ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۱

فیلم بتمن دارن آرونوفسکی به‌دلیل مخالفت استودیو با انتخاب واکین فینیکس متوقف شده بود

از سال‌ها قبل شنیده‌ایم که آرونوفسکی مدتی قصد ساخت یک فیلم «بتمن» بسیار متفاوت و به نسبت عجیب را داشت. اما اکنون می‌دانیم که دلیل اصلی ساخته نشدن آن اثر مخالفت استودیو با انتخاب فینیکس برای نقش بروس وین بود.

دارن آرونوفسکی بدون شک یکی از فیلم‌سازهای هنرشناس دوران ما است که کارنامه‌ی خلوت اما شکل‌گرفته برپایه‌ی چند فیلم قابل‌توجه و ماندگار او را نمی‌شود انکار کرد. ولی افرادی مانند این فیلم‌ساز که تقریبا هرگز توانایی خاصی در کشاندن تعداد قابل توجهی از مردم به سوی سالن‌های سینما نداشته‌اند، همیشه برای راضی کردن استودیوها به مشکل می‌خورند. امثال آرونوفسکی وقتی سراغ مجموعه‌های معروف بروند، حرف از بودجه‌های سنگین بزنند یا وارد هر نوع بحث دیگری با یک استودیوی عظیم هالیوودی بر سر پروژه‌ای معروف بشوند، نمی‌توانند انتظار پایان یافتن صلح‌آمیز همه‌چیز را داشته باشند.

یادتان می‌آید که چند سال قبل فرانک میلر، کمیک‌ساز شناخته‌شده و محبوب از این گفت که دارن آرونوفسکی یک بار می‌خواست فیلمی برای بتمن بسازد که در آن شوالیه‌ی تاریکی و خفاش شب‌های گاتهام به شکنجه‌ی انسان‌ها می‌پردازد؟ او می‌گفت تا قبل از خواندن فیلم‌نامه‌ی آرونوفسکی باور داشت خودش تاریک‌ترین نگاه جهان به بتمن را دارد و بعد از مطالعه‌ی آن نظرش تغییر کرد! ولی اکنون می‌دانیم واکین فینیکس بازیگر برنده‌ی اسکار نقش جوکر (بخوانید آرتور فلک) در فیلم Joker، نقش‌آفرین انتخاب‌شده توسط آرونوفسکی برای ایفای نقش بروس وین/بتمن بود. در حقیقت سال‌ها پیش از آن که فینیکس داخل یک فیلم با درجه‌ی سنی بزرگ‌سال درون دنیای دی‌سی نقش‌آفرینی کند، آرونوفسکی می‌خواست در اوایل قرن بیست‌ویکم و پیش از آشنا شدن جدی شرکت برادران وارنر با فردی به اسم کریس نولان، یک فیلم Batman با درجه‌ی سنی بزرگسال با بازی او در نقش اصلی بسازد.

دارن آرونوفسکی: استودیو از من بروس وین قابل پذیرش‌تری می‌خواست. آن‌ها حتی برای بازیگر نقش اصلی به‌دنبال کسی مثل فردی پرینز جونیور بودند و من می‌گفتم واکین فینیکس را برای اجرای نقش اصلی می‌خواهم. یادم می‌آید که از جایی به بعد فهمیدم که انگار ما (من و استودیو) قصد ساخت دو فیلم متفاوت را داریم؛ این واقعیت دارد. آن زمان همه‌چیز فرق می‌کرد. آن فیلم‌نامه‌ی «بتمن» که من نوشتم با فیلمی که آن‌ها بخواهند بسازند، تفاوت زیادی داشت.

وقتی آن کارگردانی که می‌دانید سه‌گانه‌ی خود را آفرید، برای طراحی Batman Begins از Batman: Year One فرانک میلر هم الگو گرفت؛ کمیکی که منبع الهام اصلی فیلم‌نامه‌ی دارن آرونوفسکی هم بود. آرونوفسکی می‌گوید آن فیلم‌نامه که با همکاری فرانک میلر نوشته می‌شد به کمک الگوبرداری از فیلم‌هایی مانند «راننده تاکسی» (Taxi Driver)، «ارتباط فرانسوی» (The French Connection) و Death Wish مراحل نگارش خود را پیش می‌برد. وی در شماره‌ی جدید مجله‌ی امپایر که یکی از پرونده‌های آن به ۲۰سالگی فیلم «مرثیه‌ای برای یک رویا» (Requiem for a Dream) می‌پردازد، این‌گونه صحبت‌های خود را به اتمام می‌رساند:

نگارش آن فیلم‌نامه تجربه‌ای عالی بود چون من یکی از طرفدارهای رمان‌های گرافیکی بودم و به ملاقات با شخصی مثل فرانک میلر نیز می‌بالیدم. چه برسد که بخواهم درکنار او فیلم‌نامه بنویسم. اما او هم از شدت تاریکی نگاه من به بتمن متعجب شد؛ از اینکه بتمن دشمن‌های خود را در قصه شکنجه می‌کرد. من می‌خواستم Batman & Robin معروف را بردارم و آن را له کنم و از اول بسازم. این ایده‌ای بود که در ذهن خویش داشتم.

پس از آن که کریستین بیل، بازیگر نقش بروس وین/بتمن در سه‌گانه‌ی «شوالیه تاریکی» برای نقش‌آفرینی یک آنتاگونیست به فیلم Thor: Love and Thunder پیوست، نقل قولی از فیلم The Dark Knight کریستوفر نولان توسط طرفدارها و رسانه‌ها مطرح شد که مجله‌ی امپایر آن را در رابطه با ماجرای پیش‌آمده برای واکین فینیکس هم معنی‌دار می‌بیند؛ به‌عنوان بازیگری قرار بود نقش ابرقهرمان را بازی کند و درنهایت نقش ابرشرور مقابل او را اجرا کرد.

شوالیه سفید/هاروی دنت: تو یا در مقام یک قهرمان می‌میری یا آن‌قدر زندگی می‌کنی که تبدیل شدن خود به فرد شرور را به تماشا بنشینی.


منبع Empire زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده