نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم 1917

فیلم جنگی و درام 1917 ساخته سم مندس و با بازی ریچارد مدن و بندیکت کامبربچ اخیرا به‌روی پرده سینماها رفت و توانست امتیازات خوبی را از منتقدان سینمایی بگیرد.

فیلم 1917 یکی از جدیدترین آثار درام و جنگی شرکت یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) است که به‌دست کارگردان بسیار خوبی به‌نام سم مندس، نویسنده و کارگردان فیلم Revolutionary Road (جاده انقلابی)، فیلم Away We Go (جایی که می‌رویم)، فیلم Spectre (اسپکتر)، فیلم Skyfall (اسکای فال)، فیلم Jarhead (جارهد)، فیلم Road to Perdition (جاده‌ای به سوی تباهی) و فیلم American Beauty (زیبایی آمریکایی) و غیره ساخته شده است. در فیلم 1917، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی مانند جرج مک‌کای در نقش سرجوخه اسکوفیلد، دین چارلز چپمن در نقش سرجوخه بلیک، مارک استرانگ در نقش فرمانده اسمیت، اندرو اسکات در نقش ستوان لزلی، ریچارد مدن در نقش ستوان بلیک، کلر دوبورک در نقش لوری، کالین فرث در نقش ژنرال ارین مور، بندیکت کامبربچ در نقش سرهنگ مکنزی، دنیل میز در نقش گروهبان سندرز، آدریان اسکاربورو در نقش سرگرد هپبرن، جیمی پارکر در نقش ستوان ریچاردز، مایکل جیبسون در نقش ستوان هوتون و ریچارد مک‌کیب در نقش سرهنگ کالینز و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم 1917 در تاریخ ۴ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۳ آذر ۱۳۹۸) در سالن نمایش مخصوص شهر لندن یعنی Royal Film Performance، برای اولین‌بار به نمایش درآمد و تا به امروز امتیاز ۸۰ را از بین ۳۹ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. لازم به ذکر است که این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر ایالات متحده، در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۱۹ (۴ دی ۱۳۹۸) تنظیم شده بود. به‌طور کلی می‌توان گفت که این فیلم، نقدها و امتیازات مختلفی را از منتقدان دریافت کرده است که در حال حاضر بخش زیادی از آن‌ها در قسمت بسیار بالا و تعدادی متوسط  قرار دارند. این اثر تا حد زیادی مورد تحسین منتقدان قرار گرفت علاوه‌بر این، فیلم 1917 در سه بخش بهترین فیلم درام، بهترین کارگردانی و بهترین موسیقی در هفتاد و هفتمین مراسم گلدن گلوب نامزد دریافت جایزه شد. از طرف دیگر هم ۹۰ درصد از منتقدان سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، آن را دوست داشتند.

از آن‌جا که مدتی است که از نمایش فیلم 1917 به‌صورت عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم 1917 از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در اوج دوران جنگ جهانی اول، به دو سرباز انگلیسی جوان به نام اسکوفیلد (با بازی جرج مک‌کای) و بلیک (با بازی دین چارلز چپمن) ماموریتی داده می‌شود؛ ماموریتی که غیرممکن به‌نظر می‌رسد. آن‌ها باید تمام تلاش خود را بکنند که در سریع‌ترین زمان ممکن، از خاک دشمن عبور کنند و پیامی را که می‌تواند یک حمله مرگبار به صدها سرباز را متوقف کند، به محل مورد نظر برسانند؛ سربازانی که برادر بلیک هم در میان آن‌ها قرار دارد.

فیلم 1917

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم 1917 بیندازیم:

کیم هیوز | اوریجینال سین

۱۰۰ از ۱۰۰

غیرممکن است که کسی بخواهد در رابطه با احساسات فوق‌العاده زیاد و جنبه‌های روانشناسی‌ای که در این فیلم وجود دارد، اغراق کند. مندس در تمام آن سنگرهایی که خدا آن‌ها را رها کرده، وجود دارد و کنترل ماجرا را در دست می‌گیرد.

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم 1917 یک اثر جنگی مدرنِ کلاسیک است و به جرئت یکی از بهترین آثار سینمایی سال جاری محسوب می‌شود.

جیم وجوودا | آی جی ان

۹۵ از ۱۰۰

فیلم 1917 اثری است که با دقت و تخصص زیادی ساخته شده است؛ اثری که داستان آن در پشت خطوط دشمن جریان دارد و پر از هیجان و دلهره است. فیلم 1917 که سم مندس ساخت آن را برعهده داشت، فیلم‌برداری باشکوه، سرعت پیشروی قاطعانه و درست، بازسازی زمان و مکان بسیار خوب را در خود دارد. مندس آنقدر هوشمند است که هیچوقت در داستانی با مقیاس بسیار بزرگ و اکشن که داستانی سریع هم دارد، از عناصر خیلی کوچک و صمیمی اصلا چشم‌پوشی نمی‌کند و حواسش به همه چیز هست.

بردلی گیبسون | فیلم ترد

۹۰ از ۱۰۰

این جنگی است که در قالب تیراندازی اول شخص روایت می‌شود. به همین دلیل هم به‌طرز فوق‌العاده‌ای می‌تواند مخاطب را در لحظه قرار دهد و هیجان را به او وارد کند.

جیمز براردینلی | ریل ویوز

۸۸ از ۱۰۰

این فیلم به جرئت به‌عنوان یکی از به یاد ماندنی‌ترین تجربه‌های سال جاری انتخاب می‌شود.

فیلم 1917

پیتر دبروژ | ورایتی

۸۰ از ۱۰۰

فیلمسازی مندس برخی اوقات می‌تواند خیلی حیرت‌انگیز باشد. او بیشتر از تکنیک و روش، به شخصیت توجه زیادی دارد. همین مورد هم باعث شده تا فیلم 1917 تبدیل به یکی از چشمگیرترین دستاوردهای سینمایی سال ۲۰۱۹ شمرده شود.

بری هرتز | گلوب اند میل

۷۵ از ۱۰۰

در رابطه با فیلم 1917 سم مندس که حول محور جنگ جهانی اول می‌چرخد، اینگونه می‌توان گفت که این اثر، دقیقا همان تجربه سینمایی‌ای محسوب می‌شود که باید روی بزرگ‌ترین مقیاس ممکن به نمایش در بیاید.

پیتر سوبچنسکی | RogerEbert.com

۶۳ از ۱۰۰

نشستن در سالن سینما و تماشای این فیلم، درست همانند زمانی است که فرد دیگری به مدت ۲ ساعتِ کامل در حال بازی کردن یک بازی ویدیویی است؛ بازی‌ای که هیچ موضوع خاص و قانع‌کننده‌ای ندارد.

مانولا دارگیس | نیویورک تایمز

۵۰ از ۱۰۰

یک اثر جنگی که با دقت خیلی زیاد و براساس اصول توسط سم مندس ساخته شده است. کارگردان با این اثر جنگی، یکی از فاجعه‌بارترین بخش‌های این دوران را تبدیل به تمرینی برای به نمایش گذاشتن فن نمایش خود استفاده کرده است.

لازم به ذکر است که این فیلم تا به این لحظه توانسته رتبه ۷۳ را در فهرست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۹ کسب کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم 1917 نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای عالی و بسیار جذاب بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده