نویسنده: رضا علمی
// سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۱

فیلم Parasite جایزه بهترین فیلم انجمن منتقدان فیلم شیکاگو را از آن خود کرد

فیلم Parasite (انگل) جایزه بهترین فیلم و بونگ جون هو، کارگردان این فیلم، جایزه بهترین کارگردانی انجمن منتقدان فیلم شیکاگو را به دست آوردند.

انجمن منتقدان فیلم شیکاگو (Chicago Film Critics Association)، یکشنبه شب برندگان بخش‌های مختلف این انجمن معتبر سینمایی در سال ۲۰۱۹ را معرفی کرد که فیلم Parasite (انگل) به ‌کارگردانی بونگ جون هو، جایزه اصلی انجمن منتقدان فیلم شیکاگو را به دست آورد و بونگ جون هو نیز به عنوان بهترین کارگردان، جایزه بخش بهترین کارگردان سال را با خود به خانه برد. این فیلم همچنین در بخش بهترین فیلم‌ خارجی زبان، انتخاب اول هیئت داوران بود و در بخش بهترین فیلمنامه اورجینال نیز مورد تقدیر قرار گرفت و این جایزه را نیز به دست آورد. فیلم Once Upon a Time in Hollywood (روزی روزگاری در هالیوود)، دو جایزه این انجمن سینمایی را در بخش‌های بهترین کارگردانی هنری و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد. همچنین فیلم Little Women (زنان کوچک) گرتا گرویگ نیز همچون فیلم «انگل»، در چهار بخش جوایزی را از آن خود کرد؛ در ادامه می‌توانید فهرست کامل برندگان انجمن منتقدان فیلم شیکاگو را در پایین مشاهده کنید:

بهترین فیلم:

فیلم Parasite

بهترین کارگردانی:

بونگ جون هو برای فیلم Parasite

بهترین بازیگر نقش اول مرد:

آدام درایور برای فیلم Marriage Story

بهترین بازیگر نقش اول زن:

لوپیتا نیونگو برای فیلم Us

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:

برد پیت برای فیلم Once Upon a Time in Hollywood

بهترین بازیگر نقش مکمل زن:

فلورنس پیو برای فیلم Little Women

بهترین فیلمنامه اورجینال:

بونگ جون هو و هان جین وان برای فیلم Parasite

بهترین فیلمنامه اقتباسی:

گرتا گرویگ برای فیلم Little Women

بهترین فیلم خارجی زبان:

فیلم Parasite

بهترین مستند:

مستند Apollo 11

بهترین انیمیشن سینمایی:

انیمیشن Toy Story 4

بهترین فیلمبرداری:

راجر دیکینز برای فیلم 1917

بهترین تدوین:

فیلم The Irishman

بهترین کارگردانی هنری:

کوئنتین تارانتینو برای Once Upon a Time in Hollywood

بهترین طراحی لباس:

فیلم Little Women

بهترین موسیقی اورجینال:

الکساندر دسپلا برای فیلم Little Women

بهترین جلوه‌های ویژه:

فیلم Ad Astra

بهترین نقش‌آفرینی در بخش چهره‌های نویدبخش:

اشلینگ فرنچوسی برای فیلم The Nightingale

جایزه میلوش استهلیک:

لولو وانگ برای فیلم The Farewell

فیلم «انگل» که پیش از این از سوی انجمن منتقدان فیلم لس‌آنجلس و انجمن منتقدان فیلم تورنتو به عنوان بهترین اثر سینمایی سال انتخاب شده بود، از سوی انجمن منتقدان فیلم شیکاگو نیز برگزیده شد و چهار جایزه اصلی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم خارجی زبان و بهترین فیلمنامه اورجینال این انجمن را به خود اختصاص داد. 

Parasite

ماه خرداد امسال بود که فیلم Parasite به کارگردانی بونگ جون هو، موفق شد جایزه نخل طلای هفتادودومین دوره جشنواره فیلم کن را به‌ دست بیاورد تا موفقیتی بزرگ در کارنامه این کارگردان باسابقه سینمای کره جنوبی ثبت شود. اکران محدود این فیلم تحسین‌شده از ماه مهر امسال با ثبت یک افتتاحیه قوی در تنها ۳ سالن سینما کارش را در آمریکای شمالی آغاز کرد. فیلم Parasite علاوه بر اینکه توانست نظر مثبت و تحسین منتقدان و تماشاگران را به ‌دست آورد و از هم‌اکنون شانس اصلی دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال و حتی حضور در بخش‌های دیگر مثل بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و حتی بهترین فیلم سال در رقابت اسکار نیز است، در گیشه نیز عملکردی فوق‌العاده داشت و فروشی جهانی آن نزدیک به ۱۲۵ میلیون دلار بوده است.

پس از اکران فیلم Memories of Murder (خاطرات قتل) در سال ۲۰۰۳، بونگ جون هو مورد توجه مخاطبان غربی قرار گرفت و در ادامه او فیلم‌های تحسین شده دیگری مثل فیلم The Host (میزبان)، فیلم Mother (مادر)، فیلم Snowpiercer (برف شکن) و فیلم Okja (اوکجا) را کارگردانی کرد. جالب اینجا است که چندی پیش طبق گزارشی که سایت خبری گاردین منتشر کرد، اداره پلیس شهر هواسئونگ منطقه گیونگی‌دو در کشور کره جنوبی، پس از گذشت ۳۰ سال توانست هویت قاتل زنجیره‌ای مشهور این کشور را که از وی به‌عنوان «زودیاک کره‌ای» یاد می‌شد شناسایی کند؛ لی چون جاء، یکی از متهمان به تجاوز و قتل ۱۰ زن بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ بود که بونگ جون هو در سال ۲۰۰۳ فیلم فوق‌العادهٔ Memories of Murder براساس آن ساخت.

زومجی در نقد فیلم Parasite چنین نوشته است:

در نگاه کلی می‌توانیم فیلم را یک کمدی سیاه بدانیم. در دل این مسیر از ژانر وحشت و جنایی هم گذر می‌کنیم. درنهایت با درامی تأثیرگذار رو‌به‌رو می‌شویم که در درجه اول هم سرگرم‌کننده است و هم جزئیات زیادی را برای تماشای چندین باره دارد که کمک می‌کند فیلم ابداً یکبار مصرف نباشد. با چنین طیفی از ژانر، طیف زیادی از مخاطبان هم می‌توانند از تازه‌ترین ساخته بونگ جونگ هو لذت ببرند. در فیلمی که شخصیت‌هایش ظاهری آرام، اما عقده و خشونتی پنهان در دلشان دارند، تلفیق چندین ژانر مختلف به تناقض این حال‌وهوا کمک زیادی کرده است.


منبع Deadline
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده