نویسنده: رضا علمی
// یکشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۱

دنی آیلو بازیگر قسمت دوم پدرخوانده در سن ۸۶ سالگی درگذشت

دنی آیلو، بازیگر قسمت دوم سه‌گانهٔ محبوب «پدرخوانده» که نامزدی اسکار را نیز در کارنامه داشت، روز پنجشنبه بر اثر بیماری در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

طبق گزارش سایت خبری TMZ، دنی آیلو، بازیگر قدیمی سینمای هالیوود که نقش‌آفرینی وی در قسمت دوم سه‌گانهٔ ماندگار و فراموش‌نشدنی «پدرخوانده» هیچ‌گاه از خاطر سینمادوستان نخواهد رفت، در سن ۸۶ سالگی درگذشت. خبر فوت دنی آیلو صبح جمعه اعلام شد، اما این سایت در گزارش خود چنین نوشته است که این بازیگر شب قبل از آن درگذشته بود. آیلو برای درمان بیماری ناگهانی که البته مرتبط با بیماری عفونی قدیمی بود که وی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کرد، در یک مرکز درمانی در ایالت نیوجرسی تحت مراقبت‌های ویژه بود که متأسفانه در همان مرکز درمانی جان خود را از دست داد. خانوادهٔ آیلو در عصر روز پنجشنبه به ملاقات وی رفته بودند و این بازیگر دوست‌داشتنی اندکی پس از رفتن آنان، درگذشت. سندی کوهن، همسر وی که از سال ۱۹۵۵ زندگی زناشویی خود را با آیلو آغاز کرده بود، در قید حیات بوده و چهار فرزند از دنی آیلو و سندی کوهن به یادگار باقی مانده است.

Danny Aiello

دنی آیلو در ۲۰ ژوئن سال ۱۹۳۳ و در منطقه منهتن شهر نیویورک به دنیا آمد و بازیگری را تقریباً در چهل سالگی آغاز کرد و اولین نقش‌آفرینی وی مربوط‌ به فیلم Bang the Drum Slowly (طبی را آهسته بزن) جان دی هنکاک می‌شود که در سال ۱۹۷۳ روی پردهٔ سینما رفت و در این فیلم با بازیگرانی چون مایکل موریارتی، رابرت دنیرو، وینسنت گاردنیا، هدر مک‌ری، آن ودجورث، تام لیگن، سلما دیاموند و باربارا بابکوک همبازی بود؛ فیلمی که امتیازات خوبی از منتقدان دریافت کرد و دنی آیلو نقش شخصیت هورس را در آن ایفا می‌کرد. دومین فیلم این بازیگر، معروف‌ترین فیلمی است که وی در تمام طول زندگی هنری خود در آن ایفای نقش کرد و آن فیلم هم شاهکاری نبود جز The Godfather: Part II (پدرخوانده: قسمت دوم) به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا که در سال ۱۹۷۴ به اکران عمومی درآمد؛ فیلمی که برندهٔ شش جایزه اسکار شد و در ۵ بخش نیز نامزد دریافت جایزه بود و همواره مورد تحسین منتقدان بوده و همیشه برای سینمادوستان جذابیت خود را حفظ کرده است. دنی آیلو در این فیلم با بازیگران مطرحی چون رابرت دنیرو، آل پاچینو، رابرت دووال، دایان کیتن، تالیا شایر، جان کازال، مایکل وی. گازو و جی. دی اسپاردین همبازی بود و نقش شخصیت تونی روزاتو را ایفا می‌کرد و دیالوگ معروفی از وی به یادگار باقی مانده است با این مضمون: «مایکل کورلئونه سلام می‌رساند!»؛ فیلمی که با بودجهٔ ۱۳ میلیون دلاری، فروشی ۸۸ میلیون دلاری در گیشه داشت.

دومین فیلم این بازیگر، معروف‌ترین فیلمی است که وی در تمام طول زندگی هنری خود در آن ایفای نقش کرد و آن فیلم هم شاهکاری نبود جز (پدرخوانده: قسمت دوم) به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا که در سال ۱۹۷۴ به اکران عمومی درآمد

از دیگر فیلم‌های سینمایی معروفی که دنی آیلو در آنان حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته است می‌توان به فیلم The Front (جبهه)، ‌فیلم Once Upon a Time in America (روزی روزگاری در آمریکا)، فیلم Broadway Danny Rose (برادوی دنی رز)،‌ فیلم The Purple Rose of Cairo (رز ارغوانی قاهره)، فیلم Do the Right Thing (کارت را درست انجام بده)، فیلم Harlem Nights (شب‌های هارلم)، فیلم Jacob's Ladder (نردبان یعقوب)، فیلم Léon (لئون) و فیلم Prince of Central Park (شاهزاده سنترال پارک) اشاره کرد. گفتنی است آیلو در سال ۱۹۸۹ برای بازی در فیلم موفق «کارت را درست انجام بده» به کارگردانی اسپایک لی، نامزد اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل شد.

آخرین نقش‌آفرینی دنی آیلو روی پردهٔ نقره‌ای سینما، مربوط‌به فیلم Little Italy (ایتالیای کوچک)، ساختهٔ دونالد پتری می‌شود که محصول مشترک سینمای آمریکا و کانادا بود و وی در این فیلم با بازیگرانی چون هایدن کریستنسن، اما رابرتس، آلیسا میلانو، آدام فرارا، گری باسارابا، لیندا کش، آندرئا مارتین و جین سیمور همبازی بود. این فیلم امتیازات خوبی دریافت نکرد و نمی‌توان آن را جزو آثار خوب این بازیگر دانست.


منبع Comicbook
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده