نویسنده: آریا بهپور
// یکشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۱

مارتین اسکورسیزی از مخاطبان The Irishman می‌خواهد آن را روی موبایل نبینند

کارگردان The Irishman ترجیح می‌دهد مردم فیلم او را روی پرده‌ی سینما یا تلویزیون ببینند، نه صفحات کوچک موبایل.

سرانجام جدیدترین فیلم مارتین اسکورسیزی از طریق نتفلیکس (Netflix) به‌دست علاقمندان آثار این کارگردان بزرگ سینما رسید و مرد ایرلندی (The Irishman) پس از اکران محدود خود در بعضی سالن‌های سینما، به داخل خانه‌ها آمد. دراین‌میان به‌نظر می‌رسد اسکورسیزی نگرانی‌هایی بابت نحوه‌ی تماشای فیلم خود توسط مخاطبان آن دارد و به همین دلیل به‌تازگی از عدم علاقه‌ی خود به دنبال کردن آثار سینمایی در تلفن‌های همراه صحبت کرده است.

کارگردان فیلم The Irishman در گفتگوی اخیر خود به تماشای فیلم روی صفحه‌ی موبایل اشاره می‌کند و می‌گوید:

هرگز به چنین چیزی فکر نکرده‌ام، هرگز. من در طول این سال‌ها به‌سراغ تولید فیلم‌هایی رفته‌ام که برای پرده‌ی بزرگ سینما مناسب هستند و می‌توان آن‌ها را در تلویزیون هم دید ولی تلفن همراه، به‌هیچ‌وجه. واقعاً نمی‌دانم به چه شکلی باید برای این وسایل فیلم ساخت و هرچند دوست داشتم توانایی انجام چنین کاری را داشته باشم، ولی از عهده‌ی من خارج است.

از علاقمندان آثار خودم و همین‌طور بینندگان اکثر فیلم‌های سینمایی هم می‌خواهم که هیچ‌وقت برای تماشای آن‌ها به‌سراغ این وسایل کوچک نروند. اگر هم قصد انجام چنین کاری را دارند، حداقل از وسایلی مثل آیپدهای بزرگ استفاده کنند.

مرد ایرلندی فیلمی طولانی است که تماشای آن حدود سه ساعت و نیم طول می‌کشد و همین قضیه هم باعث می‌شود خیلی‌ها در میانه‌های تماشای فیلم، سری به دستشویی بزنند یا استراحتی کنند؛ موضوعی که اسکورسیزی هم با آن کنار می‌آید، هرچند ترجیح می‌دهد بینندگان فیلم او را یک‌جا ببینند:

تماشای فیلمی سه ساعت و نیمه در سالن سینما با منزل متفاوت است و بیشتر بینندگان مرد ایرلندی هم به دلیل همکاری من با نتفلیکس، آن را در منزل تماشا خواهند کرد. چنین چیزی باعث می‌شود مردم بتوانند بخش‌های مختلف فیلم را به‌طور جداگانه ببینند یا بعد از رسیدن به بخش انتهایی، دوباره به ابتدای فیلم برگردند. ولی در مجموع می‌توانم بگویم این فیلم ساختار روایتی جالبی دارد و به گونه‌ای ساخته شده است که تماشای آن چه در سینما و چه منزل، مخاطب را به خوبی درگیر می‌کند.

ایده‌آل من این است که مردم این فیلم را از آغاز تا پایان به‌طور یک‌جا روی پرده‌های بزرگ سالن‌های سینما ببینند، ولی از طرف دیگر هم قبول دارم که ممکن است عده‌ای در اواسط فیلم نیاز به استراحت و دستشویی پیدا کنند. اما همان‌طور که گفتم، بهترین حالت ممکن برای تماشای مرد ایرلندی این است که حتی اگر در منزل خود به‌سراغ آن می‌روید، شرایطی را مهیا کنید که بتوانید آن را در یک بعد از ظهر یا شب به‌طور کامل و پشت‌سر‌هم ببینید و وسط تماشای فیلم هم به‌سراغ کارهایی مثل جواب دادن به تلفن نروید.

Martin Scorsese

جدیدترین اثر اسکورسیزی با بودجه‌ی زیادی تولید شده است که بیش از ۱۴۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود؛ بودجه‌ای که بخش اعظمی از آن صرف کارهای تکنیکی و موارد مربوط به De-Aging شده است (تکنولوژی‌ای که اجازه‌ی جوان کردن چهره‌ی بازیگرها را به شکلی حرفه‌ای و باکیفیت می‌دهد). اسکورسیزی در مورد هزینه‌های تولید فیلم می‌گوید:

هیچ استودیویی در هالیوود حاضر به تولید مرد ایرلندی نبود و هیچ‌کدام بودجه‌ی موردنیاز برای ساخت آن را تأمین نمی‌کردند، چرا که پیش‌بینی سود بالایی را از آن نمی‌کردند. در نهایت نتفلیکس پیشنهاد همکاری داد و قراردادی بین ما بسته شد؛ قراردادی که طبق آن فیلم برای چند هفته در سالن‌های سینما به نمایش درمی‌آید و در کنار آن پخش استریم هم از نتفلیکس آغاز می‌شود.

یکی از مواردی که در تولید فیلم با آن دست و پنجه نرم می‌کردیم، بخش‌های مربوط به جوان‌سازی بازیگرها بود. برای انجام چنین کاری نیاز به جلوه‌های ویژه وجود دارد و این موارد بسیار پُر هزینه هستند، ولی در نهایت توانستیم با همکاری نتفلیکس به نتایج موردنظر برسیم و تجربه‌ی متفاوتی بود.

مرد ایرلندی با بازی رابرت دنیرو، آل پاچینو و جو پشی با نقدهای بسیار خوبی همراه بوده است و علاقمندان کارهای اسکورسیزی این روزها می‌توانند به تماشای یکی از بهترین فیلم‌های سال بنشینند.


منبع Comicbook
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده