نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۱

تارانتینو فیلم Once Upon a Time in Hollywood را برای اکران در چین سانسور نخواهد کرد

کوئنتین تارانتینو، کارگردان فیلم پرسروصدای «روزی روزگاری در هالیوود» تصمیمی برای تدوین دوباره و البته خوشایند دولت چین برای اکران آخرین ساخته‌ خود در این کشور ندارد.

با وجود گذشت چند ماه از اکران فیلم Once Upon a Time in Hollywood (روزی روزگاری در هالیوود)، همچنان حواشی زیادی پیرامون جدیدترین اثر کوئنتین تارانتینو وجود دارد و چند روز پیش بود که اعلام شد این فیلم به‌خاطر نمایش نامناسب شخصیت بروس لی که تباری چینی دارد، در سینماهای چین اکران نخواهد شد. پیش از این قرار بود نهمین ساختهٔ تارانتینو در تاریخ ۲۵ اکتبر (۳ آبان ماه) در سینماهای چین به نمایش درآید و همه‌چیز خبر از استقبالی چشمگیر از این اثر می‌داد، ولی ناگهان در خبری غیرمنتظره اعلام شده است که فیلم تارانتینو در این کشور نمایش داده نخواهد شد؛ موضوعی که ازطریق منابع مختلفی گزارش شده است و البته این افراد درخواست کرده‌اند نامی از آن‌ها برده نشود، چرا که با مشکلاتی از طرف دولت چین مواجه خواهند شد.

حال در گزارشی اختصاصی که سایت هالیوود ریپورتر (THR) منتشر کرده است، بدین موضوع اشاره شده که تارانتینو تصمیمی برای تدوین دوباره و خوشایند دولت چین برای اکران آخرین ساخته‌ خود در این کشور ندارد و می‌توان گفت وی در مقابل سانسورهای چین ایستاده است و حال دیگر چندان برای تارانتینو هم مهم نیست که فیلم وی در این کشور روی پرده برود یا نه. از آنجایی که مقامات چینی تا این لحظه دلیلی برای کار خود اعلام نکرده‌اند و مشخص نیست دقیقاً برای چه فیلم Once Upon a Time in Hollywood در سینماهای چین اکران نخواهد شد و آیا فقط مشکل صحنه‌های مربوط به بروس لی است یا موضوع دیگری در میان است، شرکت سونی پیکچرز (Sony Pictures) نیز اظهارنظر رسمی در این رابطه نداشته‌اند و ترجیح داده‌اند سکوت کنند. «روزی روزگاری در هالیوود» قرار بود اولین فیلم تارانتینو با اکران کامل و رسمی در چین باشد، فیلمی که تا امروز ۳۶۶ میلیون دلار فروخته است و تخمین زده می‌شد که این میزان فروش با اضافه‌ شدن مخاطبان چینی به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برسد، ولی این اتفاق نخواهد افتاد و بیش از همه شرکت‌های تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار فیلم یعنی سونی پیکچرز و البته شرکت چینی بونا فیلم (Bona Film) از این قضیه آسیب خواهند دید.

Once Upon a Time in Hollywood

هالیوود ریپورتر در گزارش پیشین خود بدین موضوع اشاره داشت که طبق صحبت‌های برخی منابع مرتبط با بونا فیلم و اداره‌ٔ فیلم چین، شانون لی در این مدت با سازمان فیلم ملی چین در ارتباط بوده و از آن‌ها درخواست کرده است تغییراتی در نحوه‌ٔ نمایش پدرش در فیلم اعمال کنند. شخصیتی که او را با بازی مایک مو در «روزی روزگاری در هالیوود» می‌بینیم و به‌شکل فردی مغرور و خودخواه به نمایش درآمده است که ادعای شکست‌ دادن محمد علی (کاسیوس کلی) را هم دارد. همین مسائل هم باعث شده است انتقادات از تارانتینو شدت بگیرد و حتی طبق شنیده‌ها، بونا فیلم از او درخواست کرده است تغییراتی در فیلم بدهد و بخش‌هایی از آن را حذف کند تا برای نمایش در چین آماده شود، ولی تارانتینو هم زیر بار این قضیه نمی‌رود.

شخصیت تارانتینو شناخته شده است و وی زیر بار سانسور کشور چین نخواهد رفت و بسیار بعید خواهد بود حتی تغییراتی کوچک در فیلم خود ایجاد کند، مخصوصاً حال که مقامات چینی حتی نگفته‌اند به چه دلیل چنین تصمیمی گرفته‌اند، آن هم در مورد فیلمی که کلیت داستان چیز دیگری است و فیلم در مورد شخصیت بروس لی نیست. فیلم های تارانتینو خصیصه‌های مشترکی دارند و وی نگاه انتقادی یا تعریفی خود را مستقیم و می‌توان گفت صفر و یک به‌تصویر می‌کشد و همین موضوع نیز همیشه سبب ایجاد سروصدای فراوان پیرامون فیلم‌هایش می‌شود.

فیلم‌های تارانتینو خصیصه‌های مشترکی دارند و وی نگاه انتقادی یا تعریفی خود را مستقیم و می‌توان گفت صفر و یک به‌تصویر می‌کشد و همین موضوع نیز همیشه سبب ایجاد سروصدای فراوان پیرامون فیلم‌هایش می‌شود

درام، تاریخی، اسرارآمیز، دلهره‌آور، کمدی و جنایی شرکت کلمبیا پیکچرز (Columbia Pictures) به‌دست کوئنتین تارانتینو، کارگردان فیلم The Hateful Eight (هشت نفرت انگیز)، فیلم Django Unchained (جنگوی زنجیر گسسته)، فیلم Grindhouse (گرایند هاوس)، فیلم Death Proof (ضد مرگ)، فیلم Kill Bill: Volume 1 (بیل را بکش بخش 1) و فیلم Kill Bill: Volume 2 (بیل را بکش بخش 2)، ساخته شده است. این فیلم در جشنواره فیلم کن 2019، نمره‌ٔ هیئت داوران ۳ از ۴ را دریافت کرده و میانگین نمرات این فیلم در سایت راتن تومیتوز نیز ۸۵ از ۱۰۰ است، ۲ ساعت و ۳۹ دقیقه بود. این فیلم امتیازی مشابهی را نیز از سایت متاکریتیک از بین ۵۸ نقد منتشرشده گرفته است و منتقدان آخرین ساختهٔ تارانتینو را یکی از بهترین‌ فیلم‌های امسال و حتی کارنامهٔ کاری این کارگردان دانسته‌اند، با این حال تماشاگران نمرهٔ سینمااسکور B را به فیلم داده‌اند که البته چندان جای تعجب ندارد و این اتفاق برای فیلم‌های مطرح و باکیفیت دیگری نیز رخ داده است.

داستان Once Upon a Time in Hollywood، در لس آنجلسِ سال ۱۹۶۹ میلادی روایت می‌شود؛ در شهری رو به تغییر که ستاره‌ٔ همیشگی دنیای تلویزیون یعنی ریک دالتون (لئوناردو دی کاپریو) و بدل همیشگی‌ خود در صحنه (برد پیت) را به‌چالش می‌کشد و با تغییر دادن ذات فعالیت بازیگران از برخی جهات، آن‌ها را وارد قسمت سختی از زندگی هنری‌شان می‌کند؛ طوری که هر دو آن‌ها برای ماندن در صنعت فیلم و سریال‌سازی، وادار به انجام کارهایی دیوانه‌وار می‌شوند. اما ماجرای نهمین فیلم از کارنامه‌ٔ تارانتینو، از جایی به اوج جذابیت خود می‌رسد که کلیف بوث و ریک دالتون، هر دو می‌فهمند در همسایگی زنی بسیار معروف با نام شارون تیت (با نقش‌آفرینی مارگو رابی)، زندگی می‌کنند.

لئوناردو دی کاپریو، برد پیت، مارگو رابی، آل پاچینو، تیموتی اولیفانت، دیمون هریمن، کرت راسل، جیمز مارسدن، بروس درن، تیم راث، مایکل مدسن، دمین لوییس، لوک پری، امیل هرش،‌ داکوتا فانینگ، کلیفتون کالینز جونیور، کیث جفرسون، نیکولاس هموند، اسکوت مکنری، جولیا باترز، مایا هاوک، لینا دانم، لورنزا ایزو، آستین باتلر، رافائل زاویروچا، دنی استرانگ، رومر ویلیس، مارگارت کوالی، مدیسن بیتی، ویکتوریا پدرتی، دریما واکر و سیدنی سوئینی، از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم Once Upon a Time in Hollywood حضور دارند و به‌ ایفای نقش پرداخته‌اند.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده