نویسنده: رضا علمی
// دوشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۱۲

شرکت پلی استیشن پروداکشنز از بازی‌های سونی فیلم و سریال خواهد ساخت

پلی استیشن پروداکشنز به‌صورت جدی تصمیم به ساخت فیلم و سریال اقتباسی از بازی‌هایی که شرکت سونی ساخته است دارد.

سونی اینتراکتیو اینترتینمنت (Sony Interactive Entertainment) به‌صورت رسمی اعلام کرد که پلی‌استیشن پروداکشنز (Playstation Productions)، که استودیوی بازیسازی این مجموعه است و تهیه‌کنندگی بازی‌های ویدئویی و مجموعه‌های محبوب سونی اینتراکتیو اینترتینمنت را بر عهده دارد، قرار است اقتباس سینمایی و تلویزیونی از بازی‌های ویدئویی چندسالهٔ این شرکت را که بسیار هم پروپیمان بوده و همواره مجموعه‌های به‌یادماندنی برای گیمرها خلق کرده است، بسازد و روی پردهٔ سینما و جعبهٔ جادویی بیاورد.

طبق گزارش سایت هالیوود ریپورتر (THR)، این سرمایه‌گذاری جدید تحت نظر اسد قزلباش و همچنین نظارت شاون لِیدن، رئیس استودیوهای جهانی سونی اینتراکتیو اینترتینمنت، خواهد بود و مراحل اولیه این سرمایه‌گذاری و اقدام جدید سونی در شعبه کالور سیتی ایالت کالیفرنیا استودیوی سونی، آغاز شده است.

شاون لِیدن در رابطه با سرمایه‌گذاری عظیم پلی‌استیشن پروداکشنز به سایت هالیوود ریپورتر چنین گفت:

ما تجربه ۲۵ سال بازیسازی را داریم و ۲۵ سال بازی‌ها، مجموعه‌ها و داستان‌های درجه یک و عالی خلق کردیم. احساس می‌کنیم که اکنون زمان خوبی برای وارد شدن به حوزه‌های دیگر مدیا است و فرصت‌های زیادی در مدیوم سینما و همچنین تلویزیون برای آثار ما وجود دارد که بتوانیم دنیا بازی‌های خود را در این حوزه‌ها گسترش دهیم.  

لازم به توضیح زیادی نیست که شرکت سونی کم بازی خاطره‌انگیز با داستان فوق‌العاده ندارد؛ از بازی The Last of Us و دنیای تاریک زامبی، کلیکر و انسان‌های بدتر از زامبی در کنار پرداخت احساسی بی‌نظیر روابط شخصیت‌های اصلی داستان، یعنی جوئل و اِلی گرفته تا دنیای اسطوره‌ای و حماسی God of War که هم در یونان و هم در سرزمین اسکاندیناوی، گیمرها را با گیم‌پلی لذت‌بخش خود به جستجو و مطالعه وقایع تاریخی نیز علاقمند ساخت. مجموعه بازی‌های Metal Gear Solid جای خود را دارند و اگر بخواهیم از بازی‌های سونی نام ببریم و توضیح یک خطی هم از هر کدام داشته باشیم، به چند مقاله نیاز است و طرفداران سونی خود بهتر می‌دانند در این سال‌ها چه چیزهایی را تجربه کرده‌اند. شرکت سونی معتقد است که کتابخانهٔ آثار آن‌ها چیزی حدود ۱۰۰ داستان مختلف در ژانرهای علمی-تخیلی، رازآلود، ماجراجویی، اکشن و ترسناک دارد و پلی‌استیشن پروداکشنز هیچ‌گونه کمبودی در این قسمت نخواهد داشت و در جنگلی وارد خواهد شد که درختان آن مملو از میوه‌های رسیده است.

TLOU

نکته جالب دیگر اینجا است که برخلاف اکثر اقتباسات سینمایی و گاه تلویزیونی از بازی‌های ویدئویی که بازی ساخته‌شده از دستان شرکت سازنده برای ساخت فیلم و سریال خارج می‌شود و در واقع لایسنس آن‌ها فروخته می‌شود، سونی چنین مشکلی نخواهد داشت و همه‌چیز تحت نظر شرکت مادر خواهد بود و پلی‌استیشن پروداکشنز و استودیوی سونی که آن‌ها را می‌توان خواهر یکدیگر خواند، با یکدیگر همکاری خواهند کرد و اولی فیلم و سریال را تولید می‌کند و دومی قسمت پخش را بر عهده خواهد داشت.

به‌جای آنکه لایسنس بازی‌های خود را به شرکت‌های دیگر واگذار کنیم، به این نتیجه رسیدیم که خود، ساخت و تولید اقتباسات مختلف از بازی‌های سونی را بر عهده بگیریم

اسد قزلباش نیز در این رابطه چنین گفته است:

به‌جای آنکه لایسنس بازی‌های خود را به شرکت‌های دیگر واگذار کنیم، به این نتیجه رسیدیم که خود، ساخت و تولید اقتباسات مختلف از بازی‌های سونی را بر عهده بگیریم؛ اول به این دلیل که ما آشنایی بیشتری با آثار خود داریم و دوم اینکه می‌دانیم جامعهٔ پلی‌استیشن (طرفداران و گیمرها)، چه چیزی دوست دارند.

اسد قزلباش، شاون لِیدن و دیگر کسانی که قرار است روی این پروژهٔ بزرگ کار کنند، چندین سال است که در فکر عملی ساختن این رؤیا هستند. آن‌ها در این زمینه با اشخاصی چون لورنزو دی بوناونتورا، تهیه‌کنندهٔ معروف هالیوود که تهیه‌کنندگی مجموعهٔ Transformers (تبدیل‌شوندگان) را در کارنامه دارد و همچنین کوین فایگی، رئیس استودیو مارول که نیازی به معرفی ندارد، مشورت کرده‌اند. شاون لِیدن در ادامه گفت:

ما به کاری که مارول با دنیای کامیک بوک‌ها انجام داد و آن‌ها را به بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های کنونی تبدیل کرد نگاه کردیم؛ برای ما سخن گفتن از این اتفاق و خواستن برای رسیدن به چنین جایگاهی، باعث افتخار است. می‌خواهیم راه آن‌ها را دنبال کنیم و از آن‌ها و کار بزرگی که انجام دادند، الهام خواهیم گرفت.

شاون لِیدن در صحبت‌های خود به چشم‌انداز صنعت هالیوود در ۲۰ سال گذشته نیز اشاره داشت؛ مبنی بر اینکه در این سال‌ها فروش اقتباسی سینمایی از یک بازی ویدئویی بسیار آسان‌تر در مقایسه با دیگر آثار است و حالا فیلمسازان، خود گیمر شده‌اند.

GOW

شرکت سونی و همچنین طرفدارانش امید دارند اتفاقی که برای فیلم‌هایی با بودجهٔ سنگین چون Assassin's Creed (اساسینز کرید) و Warcraft (وارکرفت) پیش آمد که اولی با بودجهٔ ۱۲۵ میلیون دلاری، فروشی ۲۴۰ میلیون دلاری داشت و فیلم دوم با بودجهٔ ۱۶۰ میلیون دلاری، فروشی ۴۳۳ میلیون دلاری را تجربه کرد، برای آن‌ها نیفتد. شاید فروش این فیلم‌ها در گیشه خیلی بد تلقی نشود، اما موضوع تنها فروش نیست و این دو فیلم فاجعه‌ای برای طرفداران مجموعه بازی‌هایشان بودند و نقدهای بسیار ضعیفی نیز از منتقدان دریافت کردند. شاون لِیدن در این رابطه گفت که فیلمسازان باید به ویژگی اصلی بازی و نطفهٔ داستانی برسند و از تکرار و بازگویی موبه‌موی داستان بازی که تاروپود آن با ساعت‌ها گیم‌پلی درهم بافته شده است، بپرهیزند و این کار ترجمهٔ خوبی از یک بازی ویدئویی به فیلمی سینمایی یا مجموعه‌ای تلویزیونی نیست. صحبت‌های وی را در این رابطه با هم می‌خوانیم:

با تماشای اقتباسات پیشین از بازی‌های ویدئویی می‌بینید که فیلمنامه‌نویس و کارگردان نتوانسته‌اند دنیای بازی یا اینکه بازی چیست را درک کنند. چالش واقعی این است که شما چطور می‌توانید ۸۰ ساعت گیم‌پلی بازی را به فیلمی سینمایی تبدیل کنید. پاسخ این است: نمی‌توانید. کاری که می‌توانید انجام دهید این است که ویژگی اصلی بازی را درک کنید و فیلمنامه را براساس آن برای تماشاچیان بنویسید؛ از تکرار و بازگویی موبه‌موی داستان بازی در یک فیلم سینمایی بپرهیزید.

باید ویژگی اصلی بازی را درک کنید و فیلمنامه را براساس آن برای تماشاچیان بنویسید؛ از تکرار و بازگویی موبه‌موی داستان بازی در یک فیلم سینمایی بپرهیزید

یکی از دلایل دیگر پلی‌استیشن پروداکشنز برای ساخت اقتباسی سینمایی یا تلویزیونی از بازی‌های سونی این است که طرفدارانی که برای دنبالهٔ یک بازی چند سال در انتظار هستند، در این میان بتوانند از دنیای محبوب خود دیدن کنند و تجربهٔ بیشتری برای ادامهٔ دنیای بازی داشته باشند و از طرفی هم شخصیت‌های محبوب خود را در فضایی غیر از بازی و در دنیایی متفاوت، ملاقات کنند. این اتفاقی خوبی برای سونی خواهد بود؛ چون از فروش فیلم‌های خود می‌تواند بودجهٔ بیشتری به همان بازی یا بازی‌های دیگر خود اختصاص دهد. علاوه بر این دیگر فشار روی این شرکت نیست که دنبالهٔ یک بازی را باید با عجله به بازار عرضه کند و اینگونه اقتباسات این فاصلهٔ زیاد بین دنباله‌ها را قابل تحمل‌تر خواهند کرد. پلی‌استیشن پروداکشنز هم آثار خود را با صبر و تفکر خواهد ساخت و کیفیت فدای کمیت نخواهد شد و امیدواریم این چنین باشد و هر ساله ۱۰ اقتباس را شاهد نباشیم! لِیدن در این مورد هم گفت:

مجبور نیستیم به‌خاطر بازار عجله کنیم. مجبور نیستیم به خود فشار بیاوریم که امسال باید اِن-تعداد اثر عرضه کنیم؛ نه، این‌طور نخواهد بود. شرکت سونی از جاه‌طلبی و این طرز تفکر ما بسیار استقبال کرد که آثار خود را باید با صبر و حوصله و هوشمندانه تولید کنیم. بسیار به این پروژه علاقمندم؛ اینکه یک بازی ویدئویی تبدیل به اثری ماندگار و پرمفهوم در مدیومی کاملاً متفاوت شود و دوست دارم ببینم که پلی‌استیشن پروداکشنز به چنین هدفی می‌رسد.

فیلم Pokemon: Detective Pikachu آخرین اقتباس از یک بازی ویدئویی است که با نظر مثبت منتقدان همراه بوده است و در گیشه نیز تا این لحظه فروشی ۲۸۷ میلیون دلاری داشته است. این فیلم شرکت یونیورسال پیکچرز (Universal Pictures) که به‌دست راب لترمن، کارگردان فیلم Goosebumps (مور مور)، فیلم Gulliver's Travels (سفرهای گالیور)، انیمیشن Monsters vs. Aliens (هیولاها علیه بیگانگان)، انیمیشن Shark Tale (داستان کوسه) و انیمیشن کوتاه Los Gringos (لاس گرینگوس) ساخته شده، موفق عمل کرده است و در این فیلم بازیگرانی چون رایان رینولدز صداپیشه شخصیت کارآگاه پیکاچو (صدایی که فقط تیم می‌شنود) و هری گودمن (پدر گمشده‌ی تیم)، ایکونه یوتانی صداپیشه شخصیت کارآگاه پیکاچو (صدایی که افرادی به غیر از تیم می‌شنوند)، جاستیس اسمیت در نقش تیم گودمن، مکس فینچمن در نقش جوانی‌های تیم گودمن، کترین نیوتن در نقش لوسی استیونز، کن واتانابه در نقش کارآگاه هیدئو یوشیدا، بیل نای در نقش هاوارد کلیفورد، کریس گیر در نقش راجر کلیفورد، سوکی واتر هاوس در نقش خانم نورمن، عمر چاپارو در نقش سباستین و ریتا اورا در نقش دکتر ان لاورنت و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم Uncharted (آنچارتد) از شرکت سونی نیز در دست ساخت است و کارگردانی آن به دان تراختنبرگ، کارگردان فیلم Ten Cloverfield Lane (شماره ۱۰ خیابان کلاورفیلد) سپرده شده است. وظیفه نوشتن فیلمنامه این فیلم بر عهده جو کارناهان، کارگردان و نویسنده فیلم‌هایی چون فیلم The Grey (خاکستری) و فیلم The A-Team (تیم آ)، بوده است.


منبع IGN
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده