نویسنده: محمد حیدری
// یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۹

لیست کامل برندگان هفتاد و پنجمین دوره جشنواره‌ فیلم ونیز اعلام شد

در پی برگزاری هفتاد و پنجمین دوره‌ی جشنواره‌ی بزرگ فیلم ونیز، بهترین آثار این جشنواره توسط هیئت داوران منتخب برگزیده شدند. رویدادی که اجرای آن چندان نیز بی‌حاشیه نبود.

آلفونسو کوآرون با به خانه بردن گل سرسبد جایزه‌‌های فستیوال فیلم ونیز که جایزه‌ی شیر طلایی (Golden Lion) است، بار دیگر خوش درخشید. او این جایزه‌ را برای فیلم تحسین شده‌ی خود یعنی Roma دریافت کرد. این جایزه توسط رئیس هیئت داوران فستیوال و دوست کوآرون، گیرمو دل تورو به وی اهدا شد. کوآرون پیش‌تر در سال ۲۰۱۳ موفق شد تا برای فیلم گرانش (Gravity) حضور پررنگی در فستیوال فیلم ونیز داشته باشد و پس از آن با کسب ۷ جایزه‌ی اسکار برای فیلم Gravity به خانه بازگشت. با وجود کارگردان‌های بی‌نظیر و خلاقی همچون دل تورو، کوآرون و اینیاریتو، دیگر زمان آن فرا رسیده است تا ایتالیایی‌ها میدان را برای مکزیکی‌های خوش‌ذوق خالی کنند. سال گذشته گیرمو دل تورو قبل از اینکه جایزه‌ی بهترین فیلم اسکار را صاحب شود موفق شد تا شیر طلایی فستیوال فیلم ونیز را برای فیلم بی‌نظیر The  Shape of Water کسب کند. همچنین آلخاندرو گونزالس اینیاریتو در سال ۲۰۱۴ برای فیلم  Birdman موفق به دریافت اسکار بهترین فیلم شد اما متاسفانه در جشنواره‌ی فیلم ونیز برای این اثر زیبا به شیرطلایی دست نیافت.

Roma

فیلم Roma که به صورت مشترک توسط کمپانی‌های Participant Media و Esperanto Filmoj ساخته شده است، یک اثر در ژانر شرح‌حال با المان‌های خیالی به نویسندگی کوآرون است که به صورت سیاه و سفید به شرح وقایعی  که در طول یک سال برای خانواده‌ای در شهر مکزیک و در سال ۱۹۷۰ اتفاق افتاده، پرداخته است. با اینکه نتفلیکس هنوز مشخص نکرده که این فیلم پیش از نمایش در شبکه روی پرده‌ی سینما نیز خواهد رفت یا خیر اما مطمئنا به دست آوردن شیر طلایی فستیوال ونیز شانس این فیلم را برای راهیابی به اسکار دوچندان خواهد کرد.

venice film festival olivia colman

کمپانی Fox Searchlight نیز با فیلم The Favourite ساخته‌ی کارگردان یونانی، یورگوس لانتیموس که موفق به دریافت جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران نیز شد، شانس بسیاری را برای راهیابی به اسکار امسال دارد. فیلم The Favourite اثری در ژانر تاریخی/درام است که به روایت ماجراهای سیاسی و عاشقانه‌ای که دریک قصر سلطنتی اتفاق میافتد پرداخته است. الیویا کلمن برای ایفای نقش بی‌نظیرش به عنوان شخصیت ملکه آن (Queen Anne) موفق به دریافت جایزه‌ی جام ولپی (Volpi Cup) برای بهترین بازیگر زن شد.

venice film festival willem dafoe

همچنین ویلم دافو برای ایفای نقش به عنوان شخصیت وینسنت ون گوگ (Vincent van Gogh) در اثر بیوگرافی غیرسنتی At Eternity's Gate به کارگردانی جولیان اشنابل موفق به دریافت جایزه‌ی جام ولپی برای بهترین بازیگر مرد شد. صحبت‌های بسیاری در مورد راهیابی دافو به اسکار در جریان است و بسیاری از منتقدین معتقد هستند که این نقش بهترین ایفای نقش دافو در تمام زندگی حرفه‌ایی وی بوده است.

venice film festival  coen broethers

جوئل و ایتان کوئن موفق شدند تا جایزه‌ی بهترین فیلمنامه را برای The Ballad of Buster Scruggs به دست بیاورند. از آنجا که خودشان در مراسم حضور نداشتند، تیم بلیک نلسون به نمایندگی از این دو جایزه را دریافت کرد و در وصف برادران کوئن گفت که آن‌ها از نجیب‌ترین و بخشنده‌ترین انسان‌هایی هستند که تابه‌حال در طول عمر خود ملاقات کرده است. فیلم The Nightingale به کارگردانی جنیفر کنت که تنها فیلم به کارگردانی یک زن در فستیوال بود موفق شد تا جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران را کسب کند. در این فیلم اشلینگ فرانسیوسی در نقش یک مجرم ایرلندی حضور پیدا کرده و به دنبال گرفتن انتقام خانواده‌ی خود است.

venice film festival  jennifer kent

صحبت‌های جنیفر کنت در زمان اخذ جایزه‌ی فستیوال فیلم ونیز :

مایل هستم به تمامی زن‌هایی که قصد ساخت فیلم دارند بگویم لطفا بروید و دست به کار شوید. ما به شما احتیاج داریم. نیروی زنانه یکی از قوی‌ترین و التیام‌بخش‌ترین نیروهای موجود در این جهان است. ایمان دارم که سال آینده و سال‌های پس از آن شاهد حضور زنان بیشتری در جایگاهی که من هم‌اکنون در آن ایستاده‌ام خواهیم بود.

 Baykali Ganambarr نیز جایزه‌ی بهترین استعداد نوین Marcello Mastroianni actor award را کسب کرد. با اینکه داوران پیشین فستیوال در انتخاب فیلم‌ها طوری عمل می‌کردند که به مزاج بسیاری از طرفداران سینما خوش نمی‌آمد اما امسال شاهد لیستی از فیلمهای بسیار جالب هستیم که شانس بسیاری را برای راهیابی به اسکار دارند. در میان ایتالیایی‌ها و مطبوعات خارجی فیلم Roma (به کارگردانی آلفونسو کوآرون) بهترین امتیاز را از منتقدین دریافت کرد و به ترتیب فیلم‌ها‌ی  The Sisters Brothers به کارگردانی ژاک آودیارد و The Favourite به کارگردانی یورگوس لانتیموس در جایگاه بعدی بالاترین امتیازات قرار گرفتند. فیلم The Mountain به کارگردانی ریک آلورسن (Rick Alverson) نیز کمترین امتیاز را از منتقدین به دست بیاورد. همچنین فستیوال ونیز دومین سری از مراسم واقعیت مجازی خود را برگزار کرد که سوزان بیر (Susanne Bier) مسئول اهدای سه جایزه‌ی این مراسم بود. او اشاره کرد که سینما قدمتی ۱۲۰ ساله دارد اما واقعیت مجازی تنها ۴ سال است که وارد این رقابت شده است. در حالیکه فستیوال‌های دیگر در حال برقراری رقابت در زمینه‌ی واقعیت مجازی هستند، فستیوال ونیز سرمایه‌گذاری بزرگی را در این حیطه انجام داده است و تکنولوژی به کار رفته در آن نسبت به سال گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته است.

Spheres venice film festival

فیلم Spheres که موفق به کسب عنوان بهترین فیلم واقعیت مجازی شد، تماشاگران را به اکتشاف در فضا و جهان هستی در اولین عنوان ساخته شده با تکنولوژی واقعیت مجازی می‌برد. الیزا مکنیت کارگردان این اثر در هنگام دریافت جایزه گفت:

در واقعیت مجازی حالات ممکن برای بیان یک داستان درست همانند نقاط تاریک و ناشناخته‌ی جهان هستی، بی‌نهایت هستند. این تنها آغازی برای حالت‌های ممکن و موضوعاتی است که این تکنولوژی نوین به آن خواهد پرداخت. هر چند باید به این نکته اشاره کرد که قدیمی‌ترین فستیوال فیلم جهان در ۷۵امین سالگرد برگزاری خود بدون حاشیه به پایان نرسید.

بعد از اینکه مراسم فیلم کن امسال به آثار نتفلیکس اجازه‌ی ورود به این مراسم را نداد، فستیوال ونیز ۶ محصول از این شبکه‌ را در لیست فیلمها‌ی خود گنجاند که سه فیلم در بخش اصلی رقابت و یک عنوان دیگر در بخش Horizons انتخاب شدند. ایتالیایی‌ها از این اتفاق به‌هیچ عنوان خوشحال نبودند و کنفدراسیون بین‌المللی هنر سینما نیز مخالفت شدید خود را در این رابطه اعلام کرد. مسئولین این کنفدراسیون به شکل رسمی اعلام کردند که این فستیوال باید به انتخاب فیلم‌هایی که در سرتاسر جهان در سینماها به نمایش در آمده بپردازد و نباید فیلم‌هایی که تنها در ۱۹۰ کشور به نمایش درآمده‌اند را وارد این فستیوال کند.

venice film festival  barbera and bier

اما بزرگترین حاشیه‌ی مراسم امسال انتخاب تنها فیلم به کارگردانی یک زن  توسط رئیس فستیوال آلبرتو باربرا (Alberto Barbera) بود. باربرا که سال گذشته نیز برای همچین انتخابی بسیار مورد انتقاد قرار گرفته بود امسال نیز با انتخاب فیلم The Nightingale به کارگردانی جنیفر کنت باعث سروصداهای بسیاری شد اما باربرا اعلام کرد که تنها معیار وی برای انتخاب فیلم کیفیت آن بوده و نه چیز دیگر. همچنین حواشی بسیاری در مورد نحوه‌ی متعصبانه‌‌ی انتخاب عناوین منتخب فستیوال امسال در بین مطبوعات و سازندگان در جریان است.

لیست کامل برندگان امسال جشنواره‌ی ونیز به شرح زیر است:

برندگان ۷۵امین دوره از فستیوال فیلم ونیز

شیرطلایی: فیلم Roma به کارگردانی Alfonso Cuaron

شیر نقره‌ای؛ جایزه‌ی بزرگ هیئت داوران: فیلم The Favourite به کارگردانی Yorgos Lanthimos

شیر نقره‌ای برای بهترین کارگردان: فیلم The Sisters Brothers به کارگردانی Jacques Audiard

جام ولپی برای بهترین بازیگر زن: Olivia Colman برای فیلم The Favourite به کارگردانی Yorgos Lanthimos

جام ولپی برای بهترین بازیگر مرد: Willem Dafoe برای فیلم At Eternity's Gate به کارگردانی Julien Schnabel

جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه: فیلم The Ballad of Buster Scruggs به کارگردانی  Joel & Ethan Coen

جایزه‌ی ویژ‌ه‌ی هیئت داوران:  فیلم The Nightingaleبه کارگردانی Jennifer Kent

جایزه‌ی مارچلو ماستریانی: Baykali Ganambarr برای فیلم The Nightingale به کارگردانی Jennifer Kent

برندگان جوایز Horizons

بهترین فیلم: Kraben Rahu به کارگردانی Phuttiphong Aroonpheng

بهترین کارگردانی: Ozen به کارگردانی Emir Baigazin

جایزه‌ی ویژ‌ه‌ی هیئت داوران: Anons به کارگردانی Mahmut Fazil Coskun

بهترین بازیگر زن: Natalya Kudryashova برای فیلم The Man Who Surprised Everyone به کارگردانی Aleksey Chupoy, Natalya Merkuloya  

بهترین بازیگر مرد: Kais Nashif برای فیلم Tel Aviv on Fire به کارگردانی Sameh Zoabi   

بهترین فیلمنامه: Jinpa به نویسندگی و کارگردانی  Pema Tseden

جایزه‌ Lion of the Future

جایزه شیر آینده برای یک فیلم ابتدایی: The Day I Lost My Shadow به کارگردانی Soudade Kaadan

جایزه‌ کلاسیک فستیوال فیلم ونیز 

بهترین مستند سینمایی: The Great Buster: A Celebration به کارگردانی Peter Bogdanovich 

بهترین فیلم بازسازی شده: The Night of the Shooting Stars به کارگردانی Paolo و Vittorio Taviani

جایزه‌ واقعیت مجازی فستیوال ونیز

بهترین فیلم واقعیت مجازی: Spheres به کارگردانی Eliza McNitt

بهترین تجربه‌ی واقعیت مجازی: Buddy VR به کارگردانی Chuck Chae

بهترین داستان واقعیت مجازی:  I'iIe des morts به کارگردانی Benjamin Nuel


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده