نویسنده: رضا علمی
// شنبه, ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۵۹

اولین تصویر از سریال War of the Worlds منتشر شد

با شروع مراحل فیلمبرداری سریال War of the Worlds (جنگ دنیاها) شبکه BBC، اولین تصویر از این سریال علمی تخیلی منتشر شد.

مراحل فیلمبرداری سریال علمی تخیلی War of the Worlds (جنگ دنیاها) شبکه BBC آغاز شد. مجموعه‌ٔ سه قسمتی War of the Worlds، بر اساس رمان اچ. جی. ولز در حال ساخت است. این اقتباس تلویزیونی، اولین اقتباس از رمان معروف اچ. جی. ولز خواهد بود که به داستان رمان وفادار خواهد بود و محل اتفاقات داستان در کشور انگلستان خواهد بود.

در رمان، شخصیتی گمنام داستان را روایت می‌کند. وی مجموعه‌ای از ستارگان دنباله‌دار را در آسمان مشاهده می‌کند که پس از نزدیک شدن آن‌ها به زمین متوجه می‌شود آن‌ ستارگان در واقع سیلندرهای فلزی بسیار بزرگی بوده‌اند که مهاجمان مریخی در درون آن‌ها جای گرفته‌اند. بیگانگان به زمینیان هجوم می‌آورند و هیچ مقاومتی هم کارساز نیست. آن‌ها تا مرز غلبه بر سیاره زمین پیش‌ می‌روند، تا اینکه پای باکتری‌ها به داستان باز می‌شود. داستان جنگ دنیاها در ابتدا در مجلهٔ پیرسون در سال ۱۸۹۷ انتشار یافت و یک سال پس از انتشار در مجله، در قالب رمان به بازار عرضه شد. داستانی که اچ. جی. ولز به رشتهٔ تحریر درآورده بود، خوانندگان را شیفتهٔ جنگ دنیاها کرد و طبق برخی گفته‌ها، با انتشار این رمان در ایالات متحده آمریکا، ترس و وحشت زیادی در میان مردم این کشور به وجود آمد.

نویسندگان فیلمنامهٔ سریال War of the Worlds قول داده‌اند توازن را بین روابط انسانی داستان و بخش‌های ترسناک و صحنه‌های تهاجم بیگانگان فضایی، حفظ کنند

استودیو ماموت (Mammoth Studios) و شبکه BBC One اعلام کردند که مراحل فیلمبرداری جدیدترین اقتباس تلویزیونی از رمان جنگ دنیاها آغاز شده است. پیش‌تر گفته شده بود که این سریال در عصر ویکتوریا روایت خواهد شد، اما حال به نظر می‌رسد در عصر ادوارد (دوران ادوارد اول، دوم و سوم) روایت خواهد شد. در مجموعه‌ٔ سه قسمتی War of the Worlds ریف اسپال ایفاگر نقش شخصیت جرج خواهد بود. ریف اسپال بازیگر فیلم The Ritual (آیین) و سریال Black Mirror (آینه سیاه) است. الینور تاملینسون نیز در این سریال حضور دارد و ایفاگر نقش شخصیت امی خواهد بود. نویسندگان فیلمنامهٔ سریال War of the Worlds قول داده‌اند توازن را بین بخش روابط انسانی داستان و بخش‌های ترسناک و صحنه‌های تهاجم بیگانگان فضایی، حفظ کنند. توجه به این موضوع از سوی سازندگان قابل تقدیر است؛ به این دلیل که یکی از دلایل موفقیت رمان همین موضوع بود.

شبکه BBC با توجه به شروع مراحل فیلمبرداری سریال جدید خود، تصویری از این سریال را منتشر کرد که این تصویر را با هم مشاهده می‌کنیم:

WOTW

بسیار هیجان‌انگیز است که در سریال جدید، همان دورانی که در رمان توصیف شده است، به تصویر کشیده می‌شود. از زمان انتشار رمان در سال ۱۸۹۸، فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و نمایش‌های رادیویی بسیاری بر اساس آن ساخته شده‌ است. به‌جز در یک مورد، در مابقی موارد برداشت‌ها تنها مربوط به زمان معاصر بوده و به شکلی امروزی ساخته شده‌ است. فیلم ابتدایی در سال ۱۹۵۳ و به کارگردانی بایرون هاسکین ساخته شد که اتفاقات آن در کالیفرنیای جنوبی رخ می‌داد؛ ولی در سال ۲۰۰۵ فیلمی دیگر بر پایه‌ٔ همین رمان، به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و با بازی تام کروز ساخته شد که حوادث آن در نیویورک اتفاق می‌افتاد. حتی نمایشنامه‌ٔ رادیویی معروفِ اورسن ولز که در سال ۱۹۳۸ ساخته شد نیز آمریکا را بستر روایت داستانی خود قرار داده بود. کریگ ویویرس، کارگردان سریال War of the Worlds در سخنانی سریال BBC را چنین توصیف کرد:

به دنبال خلق هیجانی کاملاً مدرن برای بینندگان هستیم؛ داستانی از تهاجم بیگانگان که قرار است بینندگان سراسر دنیا را حیرت‌زده و شوکه کند.

جای امیدواری دارد که پیتر هارنس، نویسندهٔ فیلمنامه این سریال سه قسمتی، خود از طرفداران پروپاقرص رمان ولز است. نویسندهٔ سریال در سخنان خود در رابطه با اقتباس جدید چنین گفته است:

نسخهٔ جنگ دنیاها که به دنبال ساخت آن هستیم، یکی از وفادارترین نسخه‌ها در لحن روایی داستان و روح کتاب است، اما همزمان حس مدرن بودن را به بیننده القا می‌کند و مملو از صحنه‌های غافلگیرکننده و شوکه‌کننده است؛ سریالی علمی تخیلی، تا حدودی درام و ترسناک. در رمان ولز، آسودگی و پیش‌بینی اوضاع جایی ندارد و این همان چیزی است که می‌خواهم در ساخت این سریال به آن دست پیدا کنم. تیم بازیگری فوق‌العاده‌، کارگردانی عالی و عوامل پشت صحنه معرکه‌ای داریم و بی‌صبرانه منتظر ترکاندن آن‌ها در خلق داستانی ترسناک از اولین هجوم بیگانگان به زمین هستم.

جنگ دنیاها یکی از مهم‌ترین آثار علمی تخیلی تاریخ است و وفاداری به داستان ابتدایی (که در واقع بخشی از رشد کل ادبیات ژانر علمی تخیلی مدیون این اثر و با توجه به دوره‌ٔ زمانی نگاشته شدن‌ آن است. در جنگ دنیاها، انگلستان شجاعانه در برابر حملات بیگانگان به دفاع از سرزمین خود می‌پردازد) امری بسیار حائز اهمیت تلقی می‌شود. نکتهٔ کلیدی در ساخت آثار اقتباسی، متفاوت و جدید بودن اقتباس است. طعنه‌آمیز است که اصل جدید بودن در مورد سریال War of the Worlds، بازگشت به ریشه‌های ابتدایی داستان است؛ اصلی که در اقتباس‌های پیشین توجهی به آن نشده بود.

فیلم‌نامه‌ٔ این مجموعه‌ٔ سه قسمتی را پیتر هارتس نوشته است. وی در نگارش این فیلم‌نامه از رمان علمی تخیلی و تاریخی سوزانا کلارک به نام «جاناتان استرنج و مستر نورل» (Jonathan Strange and Mr Norrell) که در سال ۲۰۰۴ منتشر شده است، الهام گرفته است.

 


منبع Screenrant
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده